Ja lisää Francoa tähän väliin: sain lopulta katsottua kunnollisen version
La Maldicíon de Frankensteinista eli
Erotic Rites of Frankensteinista.
https://www.imdb.com/title/tt0068559/referenceKunnollisen siksi, että tästä oli pitkään yleisesti saatavilla vain Espanjaa (jossa kuitenkin oli tällöin sen toisen Francon sensuuri mutta klassisilla hirviöleffoilla riitti kysyntää) varten kuvattu "kiltti" versio mistä puuttuvat paitsi alastomuudet myös pahimmat kummallisuusideat ja puolestaan pituutta on topattu täysin turhanpäiväisellä paskanjauhannalla ynnä muulla haahuilulla. Mielenkiintoinen se on ainoastaan siinä mielessä että sitä varten kuvattiin muutama, täysin irrallinen kohtaus
Lina Romaytä jonka oli Franco tuolloin juuri löytänyt - näin ollen tämän on huhuttu olevan hänen näyttelijädebyyttinsä. Valitettavasti noissakaan kohtauksissa ei tapahdu juuri mitään.
Sitten jossakin vaiheessa
Nucleus Films -lafka on julkaissut yleisempään eksploitaatiomyyntiin tarkoitetun variaation ja ai jai mitä elokuvanteon juhlaa! Pituutta on vain 1h 13 min mikä on juuri sopivasti tällaiselle leffalle, kahjoja ideoita ja sekoilua riittää enemmän kuin säkillisessä
Police Academyjä ja hommaan kuuluu joitakin ehkä Francon koko uran nerokkaimpia mutta samalla omituisimpia hahmoja ja konsepteja. Näistä lempparini on ehdottomasti Melisa Lintunainen, joka on sokea mutta se ei haittaa koska hän on lintu (?). Hän ääntelee kuin joku merimetso ja viipottaa menemään pelkkään viittaan kääriytyneenä, vihreitä sulkia teräväkyntisissä käsissään ja sattumanvaraisesti ruumiillaan.
Juoni alkaa siitä kun se kuuluisa tohtori F on juuri hirviötään luomassa - hirviönä tällä kertaa joku kehonrakentaja puolikas
Boris Karloff -maski naamalleen liimattuna ja yltäpäältä spreijattuna hopeiseksi. Melisa hyökkää paikkaan, tappaa tohtorin ja vie hirviön. Monsun on itselleen tilannut läheisessä linnassa asuva Cagliostro (
Howard Vernon ehkä hienoimmassa roolissaan), tuhatvuotinen, maailman hallintaa tavoitteleva velho joka osaa myös kontrolloida ihmisiä
Pekka Siitoimelta tutulla, magneettishypnoottisella katseellaan. Hän on väsäämässä hirviölle morsianta (joka on tietysti tavallisen näköinen, alaston muija) Lintunaisen, kärrynajajansa, paikalla satunnaisesti luuhaavien huppupäävartijoiden sekä aiempien, epäonnistuneiden kokeidensa - sinne tänne valkoisissa lakanoissa laahustavien elävien kuolleiden - avustuksella. Tarkoituksena on saada Frankensteinin Hirmu siittämään morsiammen kanssa uusi herrarotu planeetalle.
Samaan aikaan Frankensteinin tytär saapuu linnalleen isänsä kuolemasta kuulleena ja lupaa jatkaa tämän kokeita. Hänellä on myöskin jonkinlainen väliaikaisesti eloonherättävä koje jonka avulla hän pystyy aina välillä kommunikoimaan kuolleen isukkinsa kanssa. Myös muuta porukkaa ramppaa paikalla aina silloin tällöin kun on hyvä saada jonkinlainen uhri hirviölle, Cagliostrolle tai Melisa Lintunaiselle.
Huippuhetkiä oli ihan vitusti! Kärrykuskin ja Hirviön piti mennä joku maalarin alastonmalli kaappaamaan Morsiammen rakennuspalikaksi mutta vahingossa metsikössä erehtyvät muijasta ja kaappaavatkin sen Frankensteinin tyttären. Tästä Cagliostro suivaantuu Kärrykuskille niin paljon että päättää sitoa heidät toisiinsa ja seisottaa veitsenterillä sojottavassa huoneessa Hirviön ruoskimana kunnes toinen kaataa toisen naama edellä terävään kuolemaansa. Jotain muijiakin on jossain vankityrmässä ja välillä kaapupukuiset elävät kuolleet - eli luurankonaamaiset pööpöt - käyvät näitä toljottelemassa. Joltain tyypiltä ruoskitaan toinen käsi irti (!). Franco itse näyttelee alussa Frankensteinin apulaista eikä oikein sovi muun touhun viktoriaaniseen kuvastoon pitkine hiuksineen ja kämäisine labratakkeineen. Sen sijaan yleiseen puvustukseen, kameratyöskentelyyn ja myös välillä henkeäsalpaavan kauniisiin (tai kauniiseen, ei kai niitä kuin se yksi hieno linna ollut) lokaatioihin on panostettu jälleen yllättävänkin paljon.
Tämähän oli aivan loistavaa kamaa - saattoi nousta jopa Franco-lempparieni joukkoon. Toki, shlockia isolla S:llä mutta juuri sellaisella hyvällä, pilke silmäkulmassa -tavalla. Mukana tulleessa haastattelussa se joku britti Franco-tuntija joka on ollut monen muunkin leffan bonusmateriaaleissa kertoo Francon saaneen ideoita pätkiinsä italialaisista fumeteista ja se kyllä näkyy tässä erityisen positiivisella tavalla. Jos tuo edellinen
The Girl from Rio oli kuin James Bond euroseikkailusarjakuvassa on tämä kuin goottikauhuromantiikkaa happokylvyssä - tai kuten blurayn kannen lainaus itsessään sanoo: "
If Hammer horror is a glass of sherry, Jess Franco gives you absinthe -Stephen Thrower".
Loistoviihdettä. Täydet pisteet!