Hohtoloota

Mystinen suomalainen elokuvafoorumi
Tänään on Pe Elo 17 2018 17:51


Etusivu » Foorumit » Elokuvat - yleistä


Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 115 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
Kirjoittaja
Etsi tätä:
Viesti

Poissa
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Käyttäjän avatar

Liittynyt: Pe Kesä 06 2014 18:19
Viestit: 3199
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Lähetetty: Pe Tammi 26 2018 11:09 
Ylös  
^Tuo on kyllä loistava. Olen aina pitänyt leffoista, missä kaikki päähenkilöt koettavat loputtomasti kusettaa toisiaan. Ja tuo hoitaa kyllä senkin homman loistavasti.

_________________
--- Amal shufar, at rrug ---

 Profiili  

Poissa
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Käyttäjän avatar

Liittynyt: La Touko 31 2014 12:17
Viestit: 2680

Viesti Lähetetty: Pe Helmi 02 2018 20:25 
Ylös  
Kuva

Braveheart: Taipumaton (Braveheart, 1995) :star: :star: :star: :star: :puoli:
http://www.imdb.com/title/tt0112573/

Kolmetuntinen, eeppinen Braveheart uusittu ja hienosti toimii edelleen tarina Skotlannin vapaustaistelija William Wallacesta.

Gibson on äärettömän kovassa iskussa ja työ tuntuu vielä hienommalta kun ajattelee, että mies vielä ohjasikin leffan.
Kakkoslevyn making of -dokumenttia katsoessa oppi enemmän Melistä kuin tähän mennessä katsotuista elokuvista yhteensä. Oikein hyvä 50-minuuttinen dokkari.

Kovaa porukkaa on muukin cast, Patrick McGoohan on mahtavan mulkku kuningas Edward I ja Sophie Marceau sekä Catherine McCormack aivan upeita naisia.
Näyttävä, tunteikas ja väkivaltainen filmi ja ai että oli suorastaan ihana katsoa, kun sankarimme pääsee kostamaan alussa kokemiansa vääryyksiä.
Braveheart voitti viisi Oscar pystiä mitkä kyllä tälle elokuvalle suo.

_________________
"Days are like women - each one's so damn precious, but they all end up leaving you."

 Profiili  

Poissa
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Käyttäjän avatar

Liittynyt: Pe Kesä 06 2014 18:19
Viestit: 3199
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Lähetetty: Pe Helmi 02 2018 22:17 
Ylös  
^Braveheart on kyllä oikein nanna ja mainio elokuva. Unohtaa ei pidä supereeppistä säkkipillisoundtrackiäkään!

_________________
--- Amal shufar, at rrug ---

 Profiili  

Poissa
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Käyttäjän avatar

Liittynyt: La Touko 31 2014 12:17
Viestit: 2680

Viesti Lähetetty: Ma Helmi 05 2018 19:05 
Ylös  
1995 Mel vieraili myös Casper filmin peilikohtauksessa Clintin, Dangerfieldin ja Cryptkeeperin kanssa, ääninäytteli John Smithin Disneyn Pocahontasiin sekä oli mukana lyhärissä nimeltä The Chili Con Carne Club.

_________________
"Days are like women - each one's so damn precious, but they all end up leaving you."

 Profiili  

Poissa
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Käyttäjän avatar

Liittynyt: La Touko 31 2014 12:17
Viestit: 2680

Viesti Lähetetty: Ma Helmi 05 2018 19:24 
Ylös  
Kuva

Ransom - lunnaat (Ransom, 1996) :star: :star: :puoli:
http://www.imdb.com/title/tt0117438/?re ... lmg_act_28

Ron Howard ohjailemassa Meliä kidnappaustrillerissä ja hommahan on uusinta 50-luvun filmistä kuinkas muuten.

Gibson on Amerikan neljänneksi suurimman lentoyhtiön perustaja jonka poika siis kidnapataan puistossa. Roistojen vaatimuksena 2 miljoonaa taalaa.
Epäonnistuneen yrityksen jälkeen Mel keksii, että ei maksa lunnaita vaan lupaa suorassa lähetyksessä rahat sille joka hoitelee roistot päiviltä ja tuo lapsen takaisin :palm: :lol:
Tämä aiheuttaa riitoja niin kotona kuin rosmojenkin keskuudessa. Ja tästähän se kunnon leikki vasta alkaa...

Olipas niin 90-lukuinen elokuva, että voi hyvää päivää. Vastaavanlaisia trillereitä oli vuosikymmen pullollaan ja tuntuu, että joka toisessa esiintyi Gary Sinise.
Mel vetää kyllä hyvin mutta muuten pätkii ja pahasti. Kohtaukset pystyy ennakoimaan jo hyvissä ajoin ja hahmot on enimmäkseen typeriä.
Lopputaistelu vie viimeisimmätkin uskottavuuden rippeet, ei kai tämän nyt Seagal/Norris/Van Damme tyylin rymistely pitänyt olla?

Ransom tuotti pirusti rahaa eli ysikutosen on täytynyt olla aivan vitun köyhä leffavuosi.

_________________
"Days are like women - each one's so damn precious, but they all end up leaving you."

 Profiili  

Poissa
Omituinen saunoja
Omituinen saunoja
Käyttäjän avatar

Liittynyt: Ke Maalis 19 2008 17:53
Viestit: 3775
Paikkakunta: Turku!

Viesti Lähetetty: Ma Helmi 05 2018 22:08 
Ylös  
^
Kävin tuon elokuvissa katsomassa (Raumalla, missäs muualla..., siitäkin yli 20 vuotta :hugh: ), ja pidin silloin kovastikin. Mitenkähän nykyään iskisi? :oikeesti:

 Profiili  

Poissa
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Käyttäjän avatar

Liittynyt: Pe Kesä 06 2014 18:19
Viestit: 3199
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Lähetetty: Ti Helmi 06 2018 10:37 
Ylös  
Adventurer kirjoitti:
^
Kävin tuon elokuvissa katsomassa (Raumalla, missäs muualla..., siitäkin yli 20 vuotta :hugh: ), ja pidin silloin kovastikin. Mitenkähän nykyään iskisi? :oikeesti:


Minä olen nähnyt vaan kerran telkkarista.

En muista leffasta mitään.

_________________
--- Amal shufar, at rrug ---

 Profiili  

Poissa
Vittuuntunut kirjastotäti
Vittuuntunut kirjastotäti
Käyttäjän avatar

Liittynyt: To Maalis 13 2008 13:02
Viestit: 11501
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Lähetetty: Ti Helmi 06 2018 10:54 
Ylös  
Adventurer kirjoitti:
^
Kävin tuon elokuvissa katsomassa (Raumalla, missäs muualla..., siitäkin yli 20 vuotta :hugh: ), ja pidin silloin kovastikin. Mitenkähän nykyään iskisi? :oikeesti:


Sama juttu, paitsi en Raumalla. Tykkäsin silloin mutta en ole tainnut sen jälkeen katsoa..

 Profiili  

Poissa
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Käyttäjän avatar

Liittynyt: La Touko 31 2014 12:17
Viestit: 2680

Viesti Lähetetty: Ti Helmi 13 2018 8:31 
Ylös  
Kuva

Salaliittoteoria (Conspiracy Theory, 1997) :star: :star: :star: :puoli:
http://www.imdb.com/title/tt0118883/

Richard Donner ja Gibson jälleen yhdessä ja kässäristä vastaa semipätevä Brian Helgeland.

Mel on salaliittoteorioihin (syystäkin) hurahtanut nykkiläinen taksinkuljettaja Jerry Fletcher joka paasaa messuaan myös asiakkailleen. Mies toimittaa Conspiracy Theory lehtistä asunnossaan mikä on rakennettu melkoiseksi bunkkeriksi.
Jerry on ilmeisesti osunut arkaan paikkaan sillä CIA:n miehet alkavat ahdistella häntä sekä juttuun sekaantuvaa asianajaja Alice Suttonia (Julia Roberts).

En kyllä odottanut tältä elokuvalta mitään mutta oikein mukavan keitoksen on porukka saanut aikaan. Tarina vyöryy vauhdilla eteenpäin ja tietysti Jerryn menneisyydestä löytyy sitä sun tätä.
Mel on kova maanisena foliohattupäänä, rooli on kuin kirjoitettu hänelle. Roberts ei omia suosikkeja ole mutta ei leffaa pilaa. Pahiksena vouhottaa Patrick Stewart ja tuon homman olisi voinut hoidella kuka tahansa muukin.
Robertsin pomona oikeustalolla on Steve Kahan, Captain Murphy Tappava ase leffoista siis eli piiri pieni pyörii.

Elokuva loppupuolella mukaan alkaa tulla sen verran monia sattumia, että jutun uskottavuus alkaa rapautua. Mel Gibson faneille tämä on kuitenkin pakkokatsottavaa.
Salaliittoteoria toi amerikan markkinoilla omansa takaisin mutta ei ollut mikään hitti. Tähän vaikutti toki se, että filmille lätkäistiin jostain syystä R-rating vaikka Donner kuin yritti PG-13 leimaa (=salaliitto!)

_________________
"Days are like women - each one's so damn precious, but they all end up leaving you."

 Profiili  

Poissa
Täysloota
Täysloota
Käyttäjän avatar

Liittynyt: Pe Helmi 19 2010 9:35
Viestit: 516

Viesti Lähetetty: Su Helmi 18 2018 19:00 
Ylös  
aTomiK kirjoitti:
Kuva

Salaliittoteoria (Conspiracy Theory, 1997) :star: :star: :star: :puoli:
http://www.imdb.com/title/tt0118883/

Richard Donner ja Gibson jälleen yhdessä ja kässäristä vastaa semipätevä Brian Helgeland.

Mel on salaliittoteorioihin (syystäkin) hurahtanut nykkiläinen taksinkuljettaja Jerry Fletcher joka paasaa messuaan myös asiakkailleen. Mies toimittaa Conspiracy Theory lehtistä asunnossaan mikä on rakennettu melkoiseksi bunkkeriksi.
Jerry on ilmeisesti osunut arkaan paikkaan sillä CIA:n miehet alkavat ahdistella häntä sekä juttuun sekaantuvaa asianajaja Alice Suttonia (Julia Roberts).

En kyllä odottanut tältä elokuvalta mitään mutta oikein mukavan keitoksen on porukka saanut aikaan. Tarina vyöryy vauhdilla eteenpäin ja tietysti Jerryn menneisyydestä löytyy sitä sun tätä.
Mel on kova maanisena foliohattupäänä, rooli on kuin kirjoitettu hänelle. Roberts ei omia suosikkeja ole mutta ei leffaa pilaa. Pahiksena vouhottaa Patrick Stewart ja tuon homman olisi voinut hoidella kuka tahansa muukin.
Robertsin pomona oikeustalolla on Steve Kahan, Captain Murphy Tappava ase leffoista siis eli piiri pieni pyörii.

Elokuva loppupuolella mukaan alkaa tulla sen verran monia sattumia, että jutun uskottavuus alkaa rapautua. Mel Gibson faneille tämä on kuitenkin pakkokatsottavaa.
Salaliittoteoria toi amerikan markkinoilla omansa takaisin mutta ei ollut mikään hitti. Tähän vaikutti toki se, että filmille lätkäistiin jostain syystä R-rating vaikka Donner kuin yritti PG-13 leimaa (=salaliitto!)


Tämä on ihan helvetin hyvä ja kiinnostava elokuva siihen asti, kunnes Gibson kohtaa jonkun pahiksen/pahiksia jossain talossa ja sekoilee. Se ölinä ja huutelu ja mölinä siinä on ihan kuin jostain komediasta. En ole tainnut koskaan siitä edemmäs kovin pitkälle elokuvaa katsoakaan. Muuttuu 5/5 klassikkoelokuvasta kertaheitolla 1/5 tylsistelyksi siinä kohtaa koko homma.

 Profiili  

Poissa
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Käyttäjän avatar

Liittynyt: La Touko 31 2014 12:17
Viestit: 2680

Viesti Lähetetty: Ti Helmi 20 2018 11:19 
Ylös  
Olihan se kohtaus melkoista älämölöä mutta minusta elokuvassa oli huumoria ihan ensi sekunneista lähtien, kun Gibson messusi salaliitoista kyytiläisilleen (ohjaaja Donner muuten yksi heistä).

_________________
"Days are like women - each one's so damn precious, but they all end up leaving you."

 Profiili  

Poissa
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Käyttäjän avatar

Liittynyt: La Touko 31 2014 12:17
Viestit: 2680

Viesti Lähetetty: Ke Helmi 21 2018 8:35 
Ylös  
Kuva

Lethal Weapon 4 (1998) :star: :star:
http://www.imdb.com/title/tt0122151/

Neljäs ja viimeinen Tappava ase kävi soittimessa ja niin isoksi oli perhe matkan varrella kasvanut ettei naamat meinaa julisteeseen mahtua.

Mukana runsaasti perus söhellystä ja räjähtelyn määrää on jälleen lisätty, kun mitään oikeasti mielenkiintoista ei ole paperille keksitty. Losin teillä tapahtuva takaa-ajo oli ainoa varteenotettava kohtaus.
Tällä kertaa aiheena ihmissalakuljetus sekä kuivaakin kuivempi väärä raha. Kiinalaisia pannaan halvalla mutta vastapainoksi Murtaugh ottaa kokonaisen perheen luokseen asumaan :palm: jottei homma luisu liiallisen rasismin puolelle.
Chris Rock höpöttää kilpaa Joe Pescin kanssa kännyköiden turhuudesta ja Jet Li on napattu päävastustajaksi.

Yleisesti ottaen touhu on höyhenenkevyttä mutta katu-uskottavuutta yritetään pitää yllä runsaalla fuck sanan viljelyllä sekä lopputaistelun raakuuksilla.
Reiskan bonuksena oli kiva 30-minuuttinen setti jossa näytettiin osien 1-3 poistettuja kohtauksia, vaihtoehtoisia loppuja sekä mokia. Tuo olikin kiekon kiinnostavinta antia, ei näistä filmeistä tarvi uusia kuin sitä ykköstä silloin tällöin.

_________________
"Days are like women - each one's so damn precious, but they all end up leaving you."

 Profiili  

Poissa
Täysloota
Täysloota
Käyttäjän avatar

Liittynyt: Pe Helmi 19 2010 9:35
Viestit: 516

Viesti Lähetetty: Pe Helmi 23 2018 22:34 
Ylös  
aTomiK kirjoitti:
Olihan se kohtaus melkoista älämölöä mutta minusta elokuvassa oli huumoria ihan ensi sekunneista lähtien, kun Gibson messusi salaliitoista kyytiläisilleen (ohjaaja Donner muuten yksi heistä).


Juu, mutta jos elokuvan SUPERIDEA on se, että kaheli salaliittoteoreetikko on kerrankin oikeassa ja joutuukin oikean salaliiton pyörteisiin, niin ei silloin siinä salaliiton esiintulon vaiheessa voi enää komediaksi heittää. Menee koko idea aivan pilalle heti siinä.

 Profiili  

Poissa
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Käyttäjän avatar

Liittynyt: La Touko 31 2014 12:17
Viestit: 2680

Viesti Lähetetty: Ti Helmi 27 2018 8:54 
Ylös  
Kuva

Payback (1999) :star: :star: :star: :puoli:
http://www.imdb.com/title/tt0120784/

Brian Helgelandin kässäröimä ja ohjaama versio Westlaken The Hunter romaanista vuorossa eikä tämä teatteriversio ainakaan Point Blankille pärjännyt vaikka ei missään nimessä huonokaan ollut.

Gibson on kovassa vireessä jälleen ja miehen kasvot sekä olemus on saatu välillä näyttämään todella upeilta, ihan kuin oltaisiin siellä noir elokuvien kulta-ajassa.
Värimääritys tässä on korostetun siniharmaa mikä sopii elokuvalle oikein hyvin. Joitakin muitakin kikkoja kuvauksesta löytyy mutta itse kuvauspaikat on tuikitavallisia eli se Point Blankin finesse puuttuu.

Se mikä Paybackissa eniten mielestäni mättää on liika huumori ja turhan humoristiset hahmot, miksi niitä pitää tunkea jokaiseen elokuvaan? Kytät Bill Duke ja Jack Conley vielä menee mutta David Paymer Stegmanina on jo siinä rajoilla.
Räikeimpänä esimerkkinä Fairfaxin apurit jotka joutuvat kannattelemaan niitä salkkuja Porterin käskystä. Sitten, kun ne viimein saa laittaa kätensä alas niin pitää vielä kaatua mukkelis makkelis maahan... Ei vittu.

Maria Bello ja Lucy Liu on aivan helvetin seksikkäitä tässä, ihan puhdasta runkkumatskua molemmat. Ja William Devane Carterina on aivan ässä. Tuossa on sellainen tyyppi jonka jokainen vuorosana hivelee korvia ja on puhdasta kultaa.
Tänään sitten ensimmäistä kertaa se director´s cut, saapa nähdä mihin suuntaan mennään.

_________________
"Days are like women - each one's so damn precious, but they all end up leaving you."

 Profiili  

Poissa
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Käyttäjän avatar

Liittynyt: La Touko 31 2014 12:17
Viestit: 2680

Viesti Lähetetty: Ke Helmi 28 2018 8:50 
Ylös  
No niin, Paybackin ohjaajan versio katsottu ja täytyy muistaa, että tämä on siis se millaiseksi Helgeland alunperin elokuvan visioi ja kuvasi.
Teatteriversioon studio ja tuottajat (Gibson mukana) kuvasivat kokonaan uuden kolmannen näytöksen, lisäsivät kertojan äänen, muuttivat värimäärityksen jne.

Niin, kyllä tämäkin versio hyvin pelitti mutta jos nämä pitäisi paremmuusjärjestykseen laittaa vetäisi teatteriversio ehkä kuitenkin pidemmän korren. Muutamia pointteja:

Ohjaajanversion puutteet:

Teatteriversion alussa nähtävä tiukka tohtorointikohtaus. Gibsonilla on niin vitun kylmäävä katse, kun hän viimein avaa silmänsä tuossa.
Kris Kristoffersonin pojan kidnappaus. Maria Bello viettelee pojan niin seksikkäästi, että tuo on selkeä puute tässä director´s cutissa.
Värimäärittely. En aina näistä tykkää, kun mennään filtteröimään mutta tähän leffaan se sinisävy sopi vitun hienosti ja loi sitä vanhan liiton noir tunnelmaa.

Ohjaajanversion edut:

Muutamia turhia juttuja on leikattu kuten baarikohtaus missä Gibson kyselee joltain huoralta Rosien asunnosta.
Gibsonin ekstrakohtaus Ungerin kanssa. Tuo hieman syvyyttä muuten heikoksi jäävään Ungerin hahmoon ja onhan siinä kovaa pätkimistä. Studiohan halusi tuon ehdottomasti pois koska Mel Gibson nimiselle tuotteelle ei vielä tuolloin naisten hakkaaminen sopinut lainkaan.
Gibsonin yliampuva kidutuskohtaus puuttuu. Tämä on täysin luonnollinen poistuma koska Kristoffersonin hahmoa ei ole ja vaikka tuo lisäsi väkivaltakerrointa oli se täysin älytön sarjakuva kohtaus.

Neutraali:

Kertojanääntä ohjaajanversiossa ei siis ole ja monestihan se onkin vain turhaa selittelyä mutta kun Melin ääni on vaan niin helvetin siistin kuuloista. En siis osaa päättää onko leffa parempi ilman kertojaääntä vai äänen kanssa.
Loppuratkaisu toimii minusta molemmissa. Helgeland tahtoi lopusta avoimemman 70-luvun tyyliin mutta teatteriversionkin idea minua kyllä tyydytti.

Mielenkiintoista on ollut tarkastella näitä eri versioita ja punnita kumpi on parempi. Reiskassa on loistavat ekstrat joissa kaikki pääsee ääneen eli nuo kannattaa ehdottomasti tsekata jos ei ole sitä vielä tehnyt.
Mitäs mieltä muut täällä on, kumpi versio potkii tykimmin?

_________________
"Days are like women - each one's so damn precious, but they all end up leaving you."

 Profiili  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 115 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava

Hyppää:  


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group :: Style based on FI Subice by phpBBservice.nl :: Kaikki ajat ovat UTC [ DST ]
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com