Sir Michael Caine

Keskustelua elokuvista ja niihin liittyvistä ilmiöistä.
User avatar
aTomiK
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Posts: 5173
Joined: Sat May 31 2014 12:17

Re: Sir Michael Caine

Post by aTomiK »

Muppettien joulu (The Muppet Christmas Carol 1992) 3/5
https://www.imdb.com/title/tt0104940/

Vielä yksi joululeffa ja sehän oli Muppet versio Charles Dickensin vanhasta tutusta Saiturin joulusta jonka ensipainos julkaistiin jo 19. joulukuuta 1843.

Tarinan kertojina ovat Gonzo sekä Rizzo ja Caine esittää tietenkin äkäistä sekä saitaa Ebenezer Scroogea jolta ei heru hymyä eikä almuja edes jouluna ja miehen alaiset on ylityöllistettyjä ja alipalkattuja.
No miehenhän on saatava opetus ja ensimmäisenä Scroogelle ilmestyy tämän kuolleet bisneskumppanit Marleyn veljekset joita elokuvassa esittää vanhat herrat Statler ja Waldorf.
Sitten astuvat kehiin vuorotellen Menneiden joulujen henki, Nykyisen joulun henki sekä Tulevien joulujen henki jotka kuljettavat Scroogea ajassa esittäen esimerkiksi tämä alaisen Kermitin ja tämän perheen vaikeaa elämää.
Niinpä Scroogen ajatukset alkaa muuttua ja miehestä tulee kaupungin suurin hyväntekijä.

Jees, ei mitään uutta tai erikoista tarjolla tässä mutta kyllähän Caine lataa kehiin hyvän suorituksen ja mies oli sanonutkin näyttelevänsä hahmon täysin tosissaan ja vakavissaan vaikka ympärillä olikin lähes pelkästään nukkeja.
Tuttu tarina mutta kyllä tämä Muppet versiokin saa kovimmankin ärripörriäisen hieman herkistymään.

Filmin ohjasi Brian Henson ja se on omistettu vanhoille Muppet veteraaneille Jim Hensonille sekä Richard Huntille jotka olivat menehtyneet 1990 ja 1992.
Leffa tehtiin aluksi ABC televisiokanavalle mutta sitten Disney haistoi rahan ja osti sen levitysoikeudet.
Kokivat varmaan kuitenkin jonkinasteisen pettymyksen koska tiliä tuli vain noin 30 miljoonaa kilpailun ollessa tosin kovaa sillä samaan aikaan teattereissa pyörivät Home Alone 2 sekä Disneyn oma Aladdin.

Jees, laitetaanpa nyt Muppetit ja Caine hetkeksi jäähylle ja keskitytään muihin juttuihin.

"Days are like women - each one's so damn precious, but they all end up leaving you."
User avatar
aTomiK
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Posts: 5173
Joined: Sat May 31 2014 12:17

Re: Sir Michael Caine

Post by aTomiK »

Aloin selaileen vanhoja Empire lehtiä ja numerossa November 1992 oli mainio Michael Cainen haastattelu. Briteissä oli juuri tullut ulos Blue Ice, tässä pieni katkelma:

So, M&M Productions. What´s It all about?

the British make great colloquial or "artistic" movies like Letter to Brezhnev, Truly Madly Deeply and The Belly of an Architec, and there´s nothing wrong with that. But the idea was to start a new commercial cinema, make smaller British action movies. Blue Ice is not some Academy Award -winning thing, it cost $7 million and we´re on video and HBO in the States, so we won´t be pulling in $100 million at the US box office. But then what chance would a small British film have anyway against films that cost $50 million to make and more importantly, $25 million to open?

Blue Ice is like the kind of British thriller last produced when you were making them.

That´s exactly what it is. HBO knew that Marty Bregman was a friend of mine and they said to him, "You know what we´d like to see? Michael Caine with a gun in his hand again, and a woman in the other hand. That´s it" That was the whole premise. So we bought these really hard, seedy, gritty detective books and made an incredibly tough film, all action. I´ve steadfastly refused to make another Harry Palmer film but this is a bit of Dirty Harry Palmer film. He´s very tough. And it´s a very English film, with all the mystery and intrigue that foreigners associate with London.

Why did you cast Sean Young as your leading lady?

We needed a girl who could act and was dropdead gorgeous. If you want one or the other there are thousands of people but if you want someone who can act and make the audience go "Wow" you´re down to at most ten. I met up with Sharon Stone three times and she was going to do it but then she came so famous so fast (Basic Insctinct) that we lost her. Then Sean Young´s name came up and everybody cringed with horror and said "She´ll be sending things through the post and leaving dead rats on your doorstep." But i don´t believe everything i read in the press, so i decided to take a chance on her and she was wonderful in every way. She wasn´t an ounce of trouble, she charmed everyone on set, down to the last technician. They all love Sean.

No tuo M&M Productions yhtiö ei sitten ottanut tuulta alleen ja Blue Ice jäi kaksikon ainoaksi leffaksi. Caine höpöttää haastettelusssa myös mm. tulevasta elämäkerrasta, vihaamastaan luokkajaosta, vaaleista, omaisuudestaan, pian avattavasta viidennestä ravintolastaan, näyttelytekniikastaan ja miten valitsee roolit, parhaista töistään (Dirty Rotten Scoundrels, Sleuth, Educating Rita, Get Carter, The Man Who Would Be King, Zulu, Alfie, The Ipcress File ja Hannah And Her Sisters) ja Muppet elokuvan haasteista.

Vaikka omaisuutta oli riittävästi, maukas Shakira vaimo kainalossa ja rahaa tuolloin pankkitilillä sellainen 25 miljoonaa niin Caine mainitsee silti muutamaan otteeseen kuinka helppoa Paul McCartneyn on elää. Ihminen ei ole ikinä tyytyväinen ; )
"Days are like women - each one's so damn precious, but they all end up leaving you."
User avatar
Tina DeMona
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Posts: 5777
Joined: Fri Jun 06 2014 18:19
Location: Kerava

Re: Sir Michael Caine

Post by Tina DeMona »

aTomiK wrote: Tue Apr 02 2019 7:47
Tappakaa Carter (Get Carter, 1971) :star: :star: :star: :star: :star:
https://www.imdb.com/title/tt0067128/

Mike Hodgesin crime klassikko uusinnassa ja onhan tämä elokuvaa parhaimmillaan.

Tarinassa Lontoossa toimiva palkkatappaja Jack Carter (Caine) palaa synnyinseudulleen Newcastleen tutkimaan veljensä murhaa ja tuhoa seuraa.

Carter lähtee alussa junalla kohti pohjoista ja hieno alkuteksti tunnari pärähtää soimaan, sävelmä voisi olla ihan hyvin jossain italoleffasta.
Hautajaiset hoidellaan alta pois ja Jack tapailee vanhoja tuttuja, alkaa kuulustella tyyppejä ja pian on paikallinen alamaailma kimpussa.
Cast on hiton kova ja väkivaltakohtaukset tulee nopeasti. Komeita naisia riittää ja tissejäkin ruudulla on kiitettävästi.
60-luvun lopulla tapahtuneesta sensuurin höllentymisestä otetaan kaikki irti ja aikalaisyleisö onkin luultavasti ollut ihmeissään kohtausten rajuudesta.

Caine on loistava roolissaan ja oli saanut oppia alamaailman touhuista jo nuoruudessaan koska hänen perheeseensä kuului rikollisia.
Äijän toimia on nautinto katsella mutta mikään puhdas pulmunen ei Carter itsekään ole ja aina paikan tullen pujahdetaan myös vällyjen väliin.
Puhelinseksikohtaus Britt Eklandin (tissit!) kanssa on puhdasta neroutta ja samalla saadaan myös vuokraemännän pimpsa märäksi :upeeta2:
Täällä tällä hetkellä uutisissa olevaa lapsipornoakin pahikset harrastavat ja tämän todistettuaan ei Carter anna enää kenellekään armoa.
Elokuvan loppukohtaus on 70-luvun tyyliin karu mutta sopii täydellisesti leffan henkeen.

Newcasten maisemat on paskaisia ja sopivat helvetin hyvin elokuvan tunnelmaan. Monia hyviä kuvauspaikkoja on löydetty ja niitä myös osataan käyttää hyödyksi.
Elokuva toimii täten myös aikalaisdokumenttina sillä monet filmissä nähtävistä kohteista on sittemmin tuhottu tai siistitty.

Get Carter menestyi brittien lippuluukuilla oikein hyvin mutta Amerikassa sitä ei juuri markkinoitu joten suosio jäi heikoksi.
Leffa unohtui mutta sittemmin noussut yhdeksi arvostetuimmista brittielokuvista kautta aikain. Mahtava filmi ja seuraavaksi uusitaan Stallonen remake.
Tulipa itsekin uusittua vuosien jälkeen Alkuperäis-Carter.

Ja olihan tämä ihan simon kova. Carter on kyllä juuri niin kylmä suorittaja ettei toista. Kova koville mutta silti edes jonkinlaisen selkärangan omaava, periksiantamaton kovis. Vähän kävi jopa Sin Cityt mielessä, enkä ihmettelisi jos tämäkin olisi klassisemman noirin ohella hra. Milleriä aikoinaan innoittanut. Samaan tyyliin turhia nysväämättä mennään eteenpäin, naiset on ihania ja kutsuu sänkyyn, miehet on kamalia ja tahtoo tappaa ja lopulta kellekään ei käy kivasti.

Ankean ihana rupuisen resuinen Britannia näyttäytyy taas superkutsuvana kaikessa 70-luvun alamaailman slummiudessaan. Ah, ne upeat, kuppaiset kapakat ja ihmeellisesti toisiinsa kiinni pitkin mäkeä tekaistut talomurjut... Toki myös mainio industrialismi on hengessä mukana kun kohiti uusia aikoja mennään, porno ja rikollisuus rahoittavat ravintoloita ynnä kerrostaloja ja hiiltä louhiessa ei juuri vihreitä arvoja ajatella. Näin ollen ihan juuri sen kummempia yrittämättäkään aivan uskomattoman päräyttävä visuaalinen kokemus myös.

Niin, tässähän oli Britt Eklandkin. Enpä muistanutkaan! Tuo puhelinkohtaus on kyllä mahtava, tosin Eklandia olisi nähnyt kyllä mielellän enemmänkin. Vaikka onhan tässä elokuvassa kyllä naikkosia oikein riittävästi ja puvustuksetkin ovat oikein kuosissa! Silloin kun niitä siis pidetään.

Kyllä järisti ja kovaa. Toisin kuin aTomiK, minä en taida tuohon Syltyn uusintaversioon koskea kirveelläkään (ja eipä minulla sitä olekaan), koska niinhän siinä varmasti kävisi minullekin että menettäisin sen vähänkin positiivisuuden mitä minulla kyseistä tuotosta kohtaan on jos sen piakkoin tämän alkuperäisen jälkeen näkisin. Sen sijaan kirjan, johon leffa perustuu, voisin joskus vaikka jopa lukeakin jos vastaan tulee; 60-70 -lukujen halvahko rikoskirjallisuus kun kuitenkin on aiemminkin mukavasti toiminut.
--- Amal shufar, at rrug ---
User avatar
aTomiK
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Posts: 5173
Joined: Sat May 31 2014 12:17

Re: Sir Michael Caine

Post by aTomiK »

Mahtava leffahan se on ja ei tosiaan kannata siihen sylttyversioon mennä. Olisi kiva nähdä myös se blaxploitation leffa Hit Man (1972) samasta kirjasta.
"Days are like women - each one's so damn precious, but they all end up leaving you."
User avatar
Tina DeMona
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Posts: 5777
Joined: Fri Jun 06 2014 18:19
Location: Kerava

Re: Sir Michael Caine

Post by Tina DeMona »

^Jaa, tästä on sellainenkin tehty. Voisi kyllä olla kova!
--- Amal shufar, at rrug ---
User avatar
rautapuoli
Sinanjun mestari
Sinanjun mestari
Posts: 3634
Joined: Mon Apr 07 2008 17:57

Re: Sir Michael Caine

Post by rautapuoli »

Vai on Get Carter noin helvetin kova. Voi saatana, pakko nähdä mieluusti piakkoin! Minä paskuuden uhri olen vain sen Stallonen hirvityksen nähnyt ja jostain syystä peräti kaksi kertaa.
Saab 900
Built as a Merc, safe as a Volvo, and so much cooler than a BMW.
User avatar
Tina DeMona
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Posts: 5777
Joined: Fri Jun 06 2014 18:19
Location: Kerava

Re: Sir Michael Caine

Post by Tina DeMona »

rautapuoli wrote: Sat Jan 23 2021 14:50 Vai on Get Carter noin helvetin kova. Voi saatana, pakko nähdä mieluusti piakkoin! Minä paskuuden uhri olen vain sen Stallonen hirvityksen nähnyt ja jostain syystä peräti kaksi kertaa.
On se tainnut itselläkin olla useammin katselussa, ettei peräti yhtä monta kertaa kuin tämä klassinen alkuperäinenkin. Jonkin syyn takia...
--- Amal shufar, at rrug ---
User avatar
aTomiK
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Posts: 5173
Joined: Sat May 31 2014 12:17

Re: Sir Michael Caine

Post by aTomiK »

Image

Vaarallisella alueella (On Deadly Ground 1994) :star: :star: :star: :puoli:
https://www.imdb.com/title/tt0110725/?ref_=nv_sr_srsg_0

Under Siegen kovan menestyksen jälkeen Seagal kiristi Warner Bros yhtiötä sanomalla, että tulen jatko-osaan jos saan tehdä On Deadly Groundin. No, en tiedä menikö asia ihan noin mutta varmasti mies on saanut touhuta melko vapaasti tuon blockbusterin jälkeen.

Ja onhan tämä Vaarallisella alueella melkoinen tapaus. Seagal esittää jonkinlaista öljynporausonnettomuus spesialisti Forrest Taftia ja työskentelee supermulkulle Michael Jenningisille (Michael Caine) joka on Alaskassa toimivan Aegis yhtiön pomo.
Saatuaan selville Jenningsin suhmuroinnit Taft siirtyy vastustamaan pomoaan ja alkaa sabotoida tämän toimia. Jenningsin olisi saatava uusi Aegis 1 öljynjporaustorni pian toimintakuntoiseksi minkä Taft aikoo estää hinnalla millä hyvänsä.

Nyt puhutaan ehdottomasti yhdestä olennaisimmasta Seagal kokemuksista miehen filmografiassa. Äijä on todellinen superolento hakatessaan ja räjäytellessään pahiksia mennen tullen vaikka joutuu toki itsekin kerran ongelmiin.
Miehen ei kuitenkaan pitkään tarvitse räjähdyksen tuomista haavoista hänet pelastaneen inuiittiheimon teltassa toipua, kun koston kierre jatkuu.

Seagalin touhuja sekä tokaisuja on nautinto katsella sekä kuunnella ja pahikset on koko ajan heppua pelkäämässä tai kehumassa nostaen Taftin jopa jonkinlaisen jumalan asemaan :lol:
Räjähdyksestä toipumisen jälkeen nähtävä Taftin hämmentävä henkimaailma kokemus oli kyllä huikeaa shittiä, heimon vanhin kertoo legendaa jonka kielimies Seagal toki ymmärtää mutta tarvitsee Joen Chenin esittämän Masun kuitenkin tulkiksi. Tarjolla intiaanimystiikkaa, native tissejä ja Tafista leivotaan jonkinlainen viestinviejä ja henkisoturi.
Kaikki tämä mystiikkahässäkkä mutta sitten, kun Taft ja Masu lähtevät pois heimon mestoilta äijä sanoo, että "fuck the spirit world" ja aukaisee asehuoneen oven! Ihan priceless kamaa :LOL4:

Leffa on maittavan väkivaltainen eli luut rutisee tuttuun malliin ja veripussit poksuu. Taft asettelee takaa-ajajilleen kivoja ansoja ja yhtä tämän kaveria kidutetaan ikävästi.
Maisemat on tietysti upeita enkä nyt ole varma ansaitsisiko tällainen filmi Basil Poledourisin säveltämän scoren mutta hienoa, että ovat miehen mukaan saaneet.

Castista lötyyy helvetisti tuttuja naamoja eli jo mainittujen lisäksi Jenningsin oikeana kätenä toimii tiukka John C. McGinley jolla on apuna Sven-Ole Thorsen ja Shari Shattuck on puolestaan sihteeri.
Ja, kun tämä ei riitä niin apuun kutsutaan vielä R. Lee Ermeyn johtama sakki jonka miehistössä mm. Billy Bob Thornton. Alun tykissä baarikohtauksessa tiskin takana nähtiin puolestaan Louise Fletcher.
Caine on ihan hyvällä jalalla liikkeellä ja mieheltä nähdään muutamia makeita pahishymyjä sekä kilahtamisia mutta en tästäkään huolimatta lukisi Jenningsiä kovinkaan muistettavaksi pahikseksi. Mies on liian vähän itse toiminnassa mukana.

Tiukka leffa ja lopputaistelun jälkeen nähtävä useita minuutteja kestävä öljyteollisuutta vastustava Segalin puhe pitää nähdä jotta sen voi uskoa.
On Deadly Ground maksoi 50 miljoonaa mutta tuotti jostain syystä vain 38 milliä. Uskon, että taustalta löytyy öljymiesten salaliitto ja öljyparonien jees-miehiksi lukeutuvat ainakin eräät Siskel & Ebert :hyymy:

"Days are like women - each one's so damn precious, but they all end up leaving you."
User avatar
aTomiK
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Posts: 5173
Joined: Sat May 31 2014 12:17

Re: Sir Michael Caine

Post by aTomiK »

Image

Tappavaa menoa Pekingissä (Bullet to Beijing 1995) :star: :star: :puoli:
https://www.imdb.com/title/tt0113633/

Harry Palmer palasi 30 vuoden jälkeen tositoimiin mutta eihän tässä televisioleffassa 60-luvun filmien tasolle millään päästä.

Heti alkuun Palmer (Caine) siiretään varhaiseläkkeelle mutta ei siinä kauaa mene, kun mies saa kutsun Pietariin missä mystinen Alex palkkaa agenttimme tehtävään.
Tarkoitus olisi estää supervaarallisen Alorax myrkyn vienti Kiinaan ja sitä kautta Pohjois-Koreaan eli ei muuta kuin junaan ja avukseen Palmer saa Nikolain (Jason Connery) sekä Natashan (Mia Sara).

Jees, olihan tässä ammuskelua, takaa-ajoja ja jopa parit tissit mutta pääosin höpötellään sekä twistaillaan, että kuka nyt työskentelikään kenelle.
Matkan varrella Palmer ja Nikolai heitetään ulos junasta ja siitä sitten jatketaan road movie henkisesti niin kävellen, autolla kuin helvetin huonokuntoisella lentokoneellakin.

Halpismenolta kaikki kuitenkin näyttää sekä tuntuu, ohjaustyön hoiteli kanukki George Mihalka (My Bloody Valentine) ja musiikeista vastasi proge jäbä Rick Wakeman jonka score on melkoista maalailua ja tuntuu kuuluvan taustalla ihan jatkuvalla syötöllä.

Caine vetää rennosti mutta tuntuu kovasti siltä, että raha on ollut se kiinnostavin asia miksi tähän hahmoon on palattu. Mies ei pitänyt kokemuksesta ja sai työryhmän kanssa Pietarissa useita tappouhkauksia. Leffaan tehtiin myös jatko-osa ja pitäähän sekin katsoa alta pois.
"Days are like women - each one's so damn precious, but they all end up leaving you."
User avatar
aTomiK
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Posts: 5173
Joined: Sat May 31 2014 12:17

Re: Sir Michael Caine

Post by aTomiK »

Image

Pietarin keskiyö (Midnight in St. Petersburg 1996) :star: :puoli:
https://www.imdb.com/title/tt0113634/

Jatko-osaa taas ja olipahan yhdentekevää tv-leffa potaskaa tämä.

Caine on edelleen Harry Palmer ja mies on koonnut itselleen edellisen leffan jälkeen ryhmän tehden etsiväntöitä maksua vastaan.
Palmer on ottanut porukkaan mukaan Tappavaa menoa Pekingissä filmistä tutut Nickin (Jason Connery) ja Craigin (Michael Sarazin) sekä pari muuta tyyppiä.
Tehtäväkseen he saavat selvittää minne on kadonnut Pietarista varastettu plutonium lasti ja miten Nickin kidnapattu tyttöystävä Tatjana (Tanya Jackson) liittyy juttuun.

Tylsää, tylsää tekemistä. Moskovassa käydään sirkuksessa sekä baletissa (hohhoijaa) ja sieltä siirrytään Pietariin. Ajellaan autoilla sekä kävellään kaduilla ja ollaan olevinaan agentteja.
Välillä käydään klubilla höpöttelemässä mutta tässä leffassa ei ole edes niitä tissejä esillä. Jackson, reportteria esittävä Michelle Burke sekä pari muuta mimmiä oli kuitenkin ihan nättejä.

Pari ammuskelukohtausta yrittää piristää tunnelmaa mutta ei onnistu ja petturinkin tiesin jo hyvissä ajoin ennen paljastumista.
Helsinki sekä Suomi mainitaan pari kertaa ja lopulta juttuun liittyy myös jotain Eremitaasin taideteoksia mutta ketään ei kiinnosta. Rick Wakemanin musiikitkin maalailee katsojan uneen. Tämä jos jokin on sitä heikkoa Caine kautta joten uskotaan ja toivotaan, että leffat tästä taas paranevat.
"Days are like women - each one's so damn precious, but they all end up leaving you."
Post Reply