Hohtoloota

Mystinen suomalainen elokuvafoorumi
Tänään on Pe Heinä 19 2019 20:18

Etusivu » Foorumit » Elokuvat - yleistä

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja
Etsi tätä:
Viesti

Poissa
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Käyttäjän avatar

Viesti Lähetetty: La Maalis 02 2019 20:17 
Ajattelin tällaisen threadin perustaa. Lähinnä koska paitsi että Hellboytä ihan jopa odottelen ajattelin muutenkin miehen mainiot - joskin harvat - elokuvat tässä uusia lähiviikkojen aikana. En nyt mitenkään tiiviiseen tahtiin välttämättä mutta aina silloin tällöin kun oikea hetki tuntuu koittavan. Kun eihän noita tosiaan ole kuin kourallinen, niin jos saisi vaikka nuo oleellisimmat katsottua uudemman kerran ennen mainitun sarjakuvademonin ensi-iltaa.

Marshallista ja tämän tyylistä tehdä asioita olen aina tykännyt ja kyseessä onkin, mielestäni, yksi niitä elokuvaajia joiden parhaat päivät eivät toivottavasti olisi vielä auttamattomasti takanapäin. Sitten kyllä miehen tv-tuotantoa en ole nähnyt muuta kuin ne pari jaksoa Game of Thronesia - jotka kyllä ovatkin eräitä sarjan onnistuneimpia. Jos joku on vaikkapa sitä merirosvotouhu Black Sailsiä tai avaruushöpöily Lost in Spacea nähnyt niin kommentointi toki tervetullutta. Ilman muuta siis muutenkin keskustelua sopii käydä jos sellainen fiilis iskee.

Aloitin nyt katsomalla Doomsdayn uudestaan.

https://www.imdb.com/title/tt0483607/reference

Tämähän on, edelleenkin varsin mukava keitos siistejä ja hauskoja asioita. John Carpenter ja erityisesti Escape from New York ovat toimineet selkeinä esikuvina, mutta kyllä huomaa että myös esim. Mad Max 2, The Warriors, Dawn of the Dead ja monta muutakin genreklassikkoa on katsottu. Ehkä kuitenkin eniten tästä tulivat mieleen ne käppäiset Resident Evil -elokuvat mutta tehtynä oikein ja ilman niitä paskoja vaikuttimia niistä. Ajatelkaapa: on synkeä kovisnaispäähenkilö, tappajaviirus, hajoava / hajonnut yhteiskuntajärjestys, postapoilua, tulevaisuuskommandoja, kummia ideoita - ainoastaan zombiet puuttuu. Ja niitähän nyt toki on jo nähty.

Marshall rakentelee varsin kivasti tunnelmaa ja juonta. Toki vaikkapa Carpenter tuskin olisi viettänyt alun Lontoossa niin kauan kuin Neil tässä mutta tuokin aika on käytetty varsin järjellisesti hyväksi. Sitten kun sarjakuvamaisempi myllytys alkaa se rävähtää käyntiin aikamoisella voimalla eikä enää hellitä. Toki Malcolm McDowellin johtama keskiaikalaakso on aika absurdi idea mutta eipä sielläkään liikaa haaskata aikaa. Yllättävää kyllä, sinne Lontooseenkin palaillaan aika ajoin ja nämäkin jaksot, vaikkeivät juonen kannalta mitenkään kovin oleellisia olekaan, ovat varsin mielenkiintoisia siitä huolimatta. Bob Hoskinskin on elokuvassa mukana, mitä en muistanutkaan.

Pääosan Rhona Mitra selviytyy roolistaan ihan semikunniallisesti. Vähän ehkä mielenkiintoisemman päähenkilön tämä olisi kaivannut; Mitra kun jää lähinnä mieleen rohtuneista huulistaan. Ehkä yksi Resident Evil -elementti mikä olisi voitu roudata tähänkin teokseen olisi ollut Michelle Rodriguez pääosaan. Toki se olisi sitten ehkä taistellut leffan kivaa, peribrittiläistä pohjavirettä vastaan. Toisaalta, kun lokaatio nyt on eristetty Skotlanti niin kyllä sen luulisi hoituvan muutenkin. Tämä saarivaltakunnan meininki on kyllä juuri myös yksi mukava lisäplussa leffalle vaikkei sitä ihan mitenkään liikaa naamaan tungetakaan.

Leffa näyttää varsin kivalle ja on kestänyt aikaa ihan mukavasti. Esimerkiksi se lopun bussistaläpiajo oli varsin nätti yhdistelmä oikeaa stunttia ja pienoismalliräjähdystä. Myös gorea löytyy mukavasti. Sitten taas pienenä miinuksena Marshall suosii vähän liian vikkelää leikkelyä erityisesti hektisemmissä kohdissa. Ei tämä nyt miksikään ihan ADHD-puuroksi mennyt mutta pieni hillintä olisi ehkä tällä osastolla ollut paikallaan.

Mjoo. Ei juuri hirveästi pahaa sanottavaa, vieläkään - jos koko Italian elokuvakoneisto sai 80-luvulla ripata näitä alkuperäisteoksia, miksei sitten Marshall omaan tyyliinsä. Tietysti nyt kun näin menin kehumaan niin varmasti jokainen Hohtolootalainen jonottaa vuoron perään ilmoittaakseen miksi tämä on paskaa ja Indy 4 parempi.

Mutta sitä odotellessa!

Profiili  

Poissa
Sinanjun mestari
Sinanjun mestari
Käyttäjän avatar

Viesti Lähetetty: La Maalis 02 2019 21:32 
Doomsday on ihan kiva, mutta kyllähän siihen pettyi aikanaan. Useamman kerran olen uusinut sillä ajatuksella, että olisko tää nyt parempi. Joka kerta pettymys. On se kyllä kumma. Ainekset on tosiaan enemmän kuin kohillaan, mutta jää pahasti puolitiehen. Mitra on tosiaan mitä valjuin päähenkilö ja kaipa se isoin ongelma on sitten kässärissä ja yleisessä juonenkuljetuksessa. Vähän hankala tarkemmin purkaa, ehkä jonkun tulevan uusinnan myötä sitten.

Dog Soldiersin uusin pitkästä aikaa tuossa jokunen kk sitten ja edelleen kohtuu hyvä. Lopputwisti vaan täysin turha ja pöljä. Eikä ollut gorea juuri yhtään, saatana. Plussaa praktisusista ja ne olikin mainiosti tehty ja lookki aika omaperäinen. Esimerkillinen debyytti ehdottomasti. Descentistä taas oon aina tykänny kovasti ja katsonut muutamaan otteeseen senkin. Yleisesti turhaksi ja paskaksi todetun jatko-osan ajattelin katsoa joku päivä ihan vain goreilun takia. Ja ykkösessähän oli oikein yllin kyllin verikekkereitä.

Muuta jätkältä en olekaan tainnut nähdä. Uutta Hellboyta odotan suurella innolla. Olin niitä harvoja, jotka tykkäsi jo siitä ekasta trailerista. Ihan vitun hyvä meininki. Ja on kyllä aivan älytöntä, että odotan Milla Jovovitsin näkemistä jossain leffaroolissa. En välitä hänestä varsinaisesti missään muuten, mutta kaikki sen traileriklipit aiheuttivat välitöntä innostusta. Tuntuu vaan jotenkin siltä, että nyt on roolitus kohallaan kerrankin hänen osaltaan. Uusin traileri mukava sekin ja hyvä, että se nyt keräsi sitä kiitosta. Paskaa atkgrafiikkaa riitti, mutta ihan vitun sama. En jaksa välittää. Onpahan nyt kuitenkin paljon erilaisia hirviöitä ja muuta kivaa.

Profiili  

Poissa
Vittuuntunut kirjastotäti
Vittuuntunut kirjastotäti
Käyttäjän avatar

Viesti Lähetetty: La Maalis 02 2019 22:01 
Kaikista Marshallin elokuvista olen diggaillut, jotka olen nähnyt ja eihän noita näytä olevankaan kuin neljä kokopitkää ja yksi episodielokuva, jota en ole nähnyt. Muistan kun Doomsday haukuttiin lähes järjestään paskaksi aikoinaan, mutta itse pidin. Dog Soldiers on kyllä omalla kohdalla se ykkösvalinta Marshallin kohdalla. The Descent taas pieni pettymys kaiken sen hehkutuksen jälkeen ja olen näköjään antanut Centurionillekin paremman arvosanan kuin Descentille. Mutta todettakoon taas, että mitään noista en ole nähnyt yhtä kertaa enempää ja Dog Soldiersistakin varmaan pian se viisitoista vuotta. Centurionistakaan en osaa yhtään sen kummemmin perusteella, miksi diggailin. Ainakin noi kolme ekaa pitäisi tsekkailla kyllä uudestaan. Vaikka sille Centurionille olin hyvät pojot antanutkin, niin jostain syystä sen uusiminen ei kuitenkaan tunnu niin oleelliselta kuin muiden.

Profiili  

Poissa
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Käyttäjän avatar

Viesti Lähetetty: La Maalis 02 2019 22:03 
rautapuoli kirjoitti:
Doomsday on ihan kiva, mutta kyllähän siihen pettyi aikanaan. Useamman kerran olen uusinut sillä ajatuksella, että olisko tää nyt parempi. Joka kerta pettymys. On se kyllä kumma. Ainekset on tosiaan enemmän kuin kohillaan, mutta jää pahasti puolitiehen. Mitra on tosiaan mitä valjuin päähenkilö ja kaipa se isoin ongelma on sitten kässärissä ja yleisessä juonenkuljetuksessa. Vähän hankala tarkemmin purkaa, ehkä jonkun tulevan uusinnan myötä sitten.

Dog Soldiersin uusin pitkästä aikaa tuossa jokunen kk sitten ja edelleen kohtuu hyvä. Lopputwisti vaan täysin turha ja pöljä. Eikä ollut gorea juuri yhtään, saatana. Plussaa praktisusista ja ne olikin mainiosti tehty ja lookki aika omaperäinen. Esimerkillinen debyytti ehdottomasti. Descentistä taas oon aina tykänny kovasti ja katsonut muutamaan otteeseen senkin. Yleisesti turhaksi ja paskaksi todetun jatko-osan ajattelin katsoa joku päivä ihan vain goreilun takia. Ja ykkösessähän oli oikein yllin kyllin verikekkereitä.

Muuta jätkältä en olekaan tainnut nähdä. Uutta Hellboyta odotan suurella innolla. Olin niitä harvoja, jotka tykkäsi jo siitä ekasta trailerista. Ihan vitun hyvä meininki. Ja on kyllä aivan älytöntä, että odotan Milla Jovovitsin näkemistä jossain leffaroolissa. En välitä hänestä varsinaisesti missään muuten, mutta kaikki sen traileriklipit aiheuttivat välitöntä innostusta. Tuntuu vaan jotenkin siltä, että nyt on roolitus kohallaan kerrankin hänen osaltaan. Uusin traileri mukava sekin ja hyvä, että se nyt keräsi sitä kiitosta. Paskaa atkgrafiikkaa riitti, mutta ihan vitun sama. En jaksa välittää. Onpahan nyt kuitenkin paljon erilaisia hirviöitä ja muuta kivaa.

Joo, kyllä minä tuon kritiikin ymmärrän vaikka itse kyllä koen viihtyväni tämän parissa kovinkin hyvin. Eihän tämä tosiaan mikään maailman ihmeellisin juttu ole mutta minulle toimii kohtuu kivasti. Käsistä ja päähenkilöä olisi kyllä tosiaan voinut miettiä vähän uudemman kerran vielä.

Dog Soldiers ja Descent on toki omallakin uusintalistalla, ja kovia leffojahan ne on. Samoin tykkäsin kovasti myös Centurionista, mikä sitten taitaa se viimeinen teatterileffa ollakin ennen tuota tulevaa Hellboytä - joskin sen olen muistaakseni nähnyt vain kerran. Ja toki yleinen diggailuni roomalaisuuksia kohtaan on voinut tuossakin olla lisäbonuksena.

Minulle se Jovovich on edelleen se suurin kysymysmerkki tuon jutun kanssa. Voihan sitä tietysti toivoa että kävisi uudet Fifth Elementit että se olisikin juuri oikea nainen oikeassa paikassa - kerrankin. Muutenhan etenkin tuo kakkostraileri vaikutti just hyvältä. Tai no. Vähän ihmetyttää miksi siihen HB:n syntymään pitää taas kajota kun se kuitenkin siinä del Toron ekassa leffassa niin juurta jaksain ja pätevästi esitettiin. Toivottavasti se ei kovin pitkä sekvenssi ole. Ja CGI on varmasti kakkia mutta muuten visuaalinen ilme vaikutti oikeinkin pätevältä. Niinkuin koko touhu ylimalkaansa.

Viimeksi muokannut Tina DeMona päivämäärä La Maalis 02 2019 22:06, muokattu yhteensä 1 kerran
 Profiili  

Poissa
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Käyttäjän avatar

Viesti Lähetetty: La Maalis 02 2019 22:04 
Invictus kirjoitti:
Kaikista Marshallin elokuvista olen diggaillut, jotka olen nähnyt ja eihän noita näytä olevankaan kuin neljä kokopitkää ja yksi episodielokuva, jota en ole nähnyt. Muistan kun Doomsday haukuttiin lähes järjestään paskaksi aikoinaan, mutta itse pidin. Dog Soldiers on kyllä omalla kohdalla se ykkösvalinta Marshallin kohdalla. The Descent taas pieni pettymys kaiken sen hehkutuksen jälkeen ja olen näköjään antanut Centurionillekin paremman arvosanan kuin Descentille. Mutta todettakoon taas, että mitään noista en ole nähnyt yhtä kertaa enempää ja Dog Soldiersistakin varmaan pian se viisitoista vuotta. Centurionistakaan en osaa yhtään sen kummemmin perusteella, miksi diggailin. Ainakin noi kolme ekaa pitäisi tsekkailla kyllä uudestaan. Vaikka sille Centurionille olin hyvät pojot antanutkin, niin jostain syystä sen uusiminen ei kuitenkaan tunnu niin oleelliselta kuin muiden.

No mukavaa että Marshall sinnekin maistuu. Itsekään en tuota episodileffaa ole nähnyt - pitäisi varmaan ihan mielenkiinnon vuoksi etsiä jostakin käsiin.

Profiili  

Poissa
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Käyttäjän avatar

Viesti Lähetetty: Su Maalis 03 2019 1:10 
Sellainen lisäys tuohon Doomsdayhin vielä, että jos nyt wikipediaan on uskominen, leffan budjetti on ollut niinkin pieni kuin 17 miljoonaa puntaa. Mikä on ilmeisesti vielä aika paljon noihin kahteen aikaisempaan verrattuna mutta silti melkoisen pienellä rahalla ollaan liikenteessä oltu - ja aika moneen se on näyttänyt yltäneen, mitä kun on kokonaisia kulttuureja ja rauniokaupunkeja ym. luotu. Tästä huolimatta tuottoa ei tainnut juuri tulla, hyvä jos omilleen päästiin.

Toivottavasti Hellboy vaikka tienaisikin jotakin.

Profiili  

Poissa
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Käyttäjän avatar

Viesti Lähetetty: Su Maalis 03 2019 8:10 
Hyvä jätkähän tämä Neil on. Dog Soldiersista tykkäsin, Decentistä erittäinkin paljon ja Doomsday on myös loistava ihanalla Rhona Mitralla varustettuna. Ehdottomasti uusittavien listalle, nähty viimeksi 2008.
Centurion perkele edelleen näkemättä joten tuolle asialle pitää tehdä jotain. Äijän GoT jaksot oli mahtavia ja kiitoset Tinalle silloin heads up kommentista ;)

Mukavasti näyttää Neil aktivoituneen leffasaralla, kun siellä on Hellboyn jälkeen heti uutta kauhuprojektia tulilla.

Profiili  

Poissa
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Käyttäjän avatar

Viesti Lähetetty: Su Maalis 03 2019 11:41 
aTomiK kirjoitti:
Mukavasti näyttää Neil aktivoituneen leffasaralla, kun siellä on Hellboyn jälkeen heti uutta kauhuprojektia tulilla.

Joo, näin huomioin minäkin. Mukava juttu!

Profiili  

Poissa
Kultaloota
Kultaloota
Käyttäjän avatar

Viesti Lähetetty: Ke Maalis 06 2019 22:57 
Doomsdayta en ole tainnut vieläkään katsoa loppuun asti.

Ostin kovilla fiiliksillä sen joskus muinoin ja kesken jäi, kun oli niin tolkuttoman tympeää menoa kaikin puolin kauttaaltaan.

EDIT:
Indy 4 oli muuten parempi.

Profiili  

Poissa
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Käyttäjän avatar

Viesti Lähetetty: La Maalis 09 2019 23:35 
Sainpa lopulta lisää Marshallia katsottua - nyt uusin sitten leffan The Descent. Tämän olenkin nähnyt harviten näistä, itse asiassa vasta kerran ennen tätä ja sekin niinkin myöhään kuin 07. marraskuuta 2015. Siitäpä löytyi siis muinoinen arvostelukin (joskaan ei kovin syväluotaava sellainen):

Tina DeMona kirjoitti:
Olen tykännyt Neil Marshallin periaatteessa jokaisesta leffata, joten on vähän hassua, että se sen tunnetuin ja suosituin työ, The Descent, on tähän mennessä jäänyt näkemättä. No, nyt korjasin tämän puutteen.

http://www.imdb.com/title/tt0435625/combined

Ja hyvähän se, toki, oli. Mielenkiintoisilla henkilöhahmoilla ja hyvin toteutetulla klaustrofobialla päästään jo pitkälle, ja kun asioista ei mennä helpoilla ratkaisuilla eikä elokuvan ruuvi oikein löysty missään vaiheessa, ei voi oikein kuin kehua. Hämmästyttävää, miten hyvin leffa toimii sen ensimmäisen puolikkaansakin ajan jo ennenkuin örrimönkiäisiä edes tuodaan framille. Ja sitten kun tuodaan, niin varsin mukavia pikku hiisiläisiähän nuo.

Ei ollenkaan huono kauhistelu. Loppukin jää mukavan kylmäksi. Marshall on kyllä ehdottomasti yksi nykyhetken kiintoisimpia ohjaajia, ja tämä vaan lisää miehen arvostusta silmissäni. Pitäisikin katsoa taas Dog Soldiers tai Centurion uudestaan...

Ja nyt vasta olen tuota lopun uhkausta toteuttamassa. Hih hei ja näin se joskus käy.

Mutta tuohon yläpuoliseen voisi vielä vähän lisäillä asioita sillä aika paljon samankaltaista kamaa aika saatanasti huonommin toteutettuna on tullut sittemmin vilkuiltua. Ensinnäkin juuri tämä, mihin nyt vähän viittasinkin, että kaikki hahmot ovat ihan oikeantuntuisia ihmisiä ja jopa silloin kun tekevät jotakin todella ikävää tai typerää on katsojan päässä muutakin kuin luja toivomus että tulisi nyt ne luolaheikit ja päästäisi minut näistä imbesilleistä. Sekin että niille oli ihan oikea taustatarinakin luotu ilman silti holtitonta tarvetta mussuttaa asiasta mutta niin, että se selkeästi vaikutti leffan edetessä tapahtuviin asioihin. Tämä oli oikeinkin kivaa ja fiksua. Ylipäänsä se että muijat eivät ole vain "hei me ollaan kauniita ja nuoria ja wooooohooo me pidetään kivaa jee" -arkkityyppejä on n. 35 astetta enemmän yrittämisen suuntaan kuin mitä tämäntyyppisissä high concepteissa yleensä vaivaudutaan.

Marshall näyttää myös loistavaa tilanteen- ja tyylitajua. Esimerkiksi se niitten luolamörköjen ensimmäinen vilahdus oli aivan mahtava, ei mitään huomiota itseensä kutsuva juttu. Ainoana miinuksena vähän sama kuin mikä oli Doomsdayssäkin että boogien kunnolla alkaessa leikkauksen tahti notkahtaa aika holtittomaksi jolloin etenkin näin tummasävyisessä ja periaatteessa aika samannäköisistä naisista koostuvalla castilla varustetussa pätkässä tahtoo hitusen punainen lanka kadota. Tätä ei siis todellakaan tapahdu liikaa eikä koko ajan mutta about pari kertaa leffassa.

Lopusta olin ekalla kertaa todellakin innoissani; nyt siitä jäi vähän enemmän kaksipiippuiset fiilikset. Todellakin mukavaa ettei sen suhteen sen enempiä nössöilty mutta vähän se tuntui myös "no kun ei muuta keksitty" -ratkaisulta. Toisaalta tuo Rautapuolen mainitsema jatko-osahan ilmeisesti ainakin jollakin tavalla jatkaa tästä (tai siis ainakin kaksi viimeiseksi jäänyttä muijaa ovat siinä mukana) mutta tiedä sitten kuinka tähdellisesti / hyvin.

Eli kyllähän minä tästäkin tykkäsin. Toki, eihän tämäkään nyt mikään Indy 4 ole, mutta eipä ole moni muukaan elokuva - paitsi Indy 4. Ei ole edes Carpenterilla, Cronenbergillä ja Verhoevenillä filmografiassaan Indy 4:ää. Mutta ei tästä sen enempää, katsonpa nuo loputkin kaksi Neilin leffaa taas jossakin maailman vaiheessa.

Profiili  

Poissa
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Käyttäjän avatar

Viesti Lähetetty: Su Maalis 17 2019 19:11 
Uusin sitten Centurionin tähän väliin.

https://www.imdb.com/title/tt1020558/reference

Ihan yhtä kovaa tämä ei iskenyt kuin ensimmäisellä kertaa vaikka ihan pätevä tapaus onkin. Ehkä tämä oli jotenkin muistissani kasvanut todellisuutta ässemmäksi tai jotain - tykkäsin siis kyllä ja paljonhan tässä on minua kiinnostavia asioita, heti kuvaamastaan aikakaudesta aina hahmoihin ja mukavaan actioniin joten eipä auta liikoja valitellakaan.

Michael Fassbender on otsikon kentuurio joka joutuu piktien vangiksi mutta onnistuu pakenemaan. Skotlannin metsässä hän törmää 9. legioonaan joka on lähetetty varuskuntaa vastustavia piktejä hoitelemaan mutta metsikössä tapahtuu väijytys joten vähän toisin pääsee käymään. Mukana ollut mykkä piktiopas (megaihana Olga Kurylenko) paljastuu petturiksi minkä nyt ei olisi luullut kyllä yllättävän ketään. Muutama sotilas jää kuitenkin henkiin ja yrittäessään (turhaan) pelastaa kenraaliaan tulevat surmanneeksi paikalliselta päälliköltä pojan joka sitten luontevasti vannoo verikostoa. Näin alkaa kilpajuoksu puolustuslinjalle jossa on pistettävä kova kovaa vastaan.

Onhan tämä mainio kuvaus sotilaiden tiukassa paikassa esiin nousevasta communitaksesta ja kuten sanottu hahmot onkin luotu varsin hyvin. Toki myös hyvät näyttelijät vaikuttavat asiaan: Liam Cunninghamhan nyt on kaikkialla missä ollaan brittiläisiä ja koviksia ja Kurylenkoa on mukava nähdä jossakin mikä ei ole sielua syövää, säälimätöntä paskuutta (Quantum of Solace, Hitman, joku varmasti oleellinen Johnny English -jatko-osa...). Toiminta on turhia hyssyttelemätöntä ynnä veristä eli just sellaista kun pitää ollakin. Ehkä hienoin hetki oli kun Cunningham saa keihäästä niin että se menee kehosta läpi ja kun toinen tyyppi tulee selästä päin lopettamaan, tökkää äijä seipään syvemmälle myös vastustajastaan läpi.

Marshallillahan tuntuu aina (no Doomsdaytä lukuunottamatta) olevan tämä että on pieni joukko ihmisiä joiden tulee selvitä jostakin käsittämättömän pahasta pulasta moninkertaista tai muuten vaan voittamatonta vihollista vastaan. Toki Doomsdayssäkin on muuten sama mutta siinä keskushenkilö on paljon itsenäisempi tapaus. Ja mikäs siinä kun formaatti näin mukavasti pelittää. Tässä mielessä vaan pätkän nimeäminen päähenkilön statuksen mukaan on vähän hassua: ilmeisesti leffan nimen pitikin alun perin olla jotain 9. legioonaan viittaavaa mikä olisi voinut olla parempi. Toki Fassbender on selkeä näkökulmahahmo mutta tuo on vähän sama kuin jos Descentin nimi olisi ollut "Muija jonka Aviomies Kuolee Auto-onnettomuudessa".

Ihan lopun kuviot salamurhailuineen ja henkipattosotilaineen joka nyt sattui samaan aikaan paikalle kuin sankarimmekin ehkä vähän syövät uskottavuutta eikä tässä nyt toki muutenkaan mitään megahistoriallisia olla - joskaan nyt ei ehkä ollut tarkoituskaan. Toisaalta erityisesti sotilaiden leirielämä on alkupuolella kuvattu erittäinkin eläväisen tuntuisesti eikä tämä mikään 300-täyssarjakuvatuuttauskaan ole. Ja sikälli kiva että homma oli sidottu aikansa oikeisiin tapahtumiin kuten Hadrianuksen muurin rakentamiseen ja 9. legioonan katoamiseen. Ehkä jotain vielä vähän ässempää loppumässäilyä olisin jäänyt kaipaamaan - toki sitten taas toisaalta kiva ettei menty ihan överiksi vaan homma pysyi näinkin maanläheisenä.

Eli kyllähän minä taas tästäkin tykkäsin.

Profiili  

Poissa
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Käyttäjän avatar

Viesti Lähetetty: To Maalis 28 2019 18:24 
rautapuoli kirjoitti:
Dog Soldiersin uusin pitkästä aikaa tuossa jokunen kk sitten ja edelleen kohtuu hyvä. Lopputwisti vaan täysin turha ja pöljä. Eikä ollut gorea juuri yhtään, saatana. Plussaa praktisusista ja ne olikin mainiosti tehty ja lookki aika omaperäinen. Esimerkillinen debyytti ehdottomasti.

Katselinpa minäkinpä Dog Soldiersin uudestaan.

https://www.imdb.com/title/tt0280609/reference

Ja olihan tämä hyvä! Hyvin rakennettu tarina jossa kaikki aika pitkälle pelittää mukavasti - no joo, tuo loppuratkaisu tosiaan vähän turhahko oli mutta eipä tuokaan minua haitannut. Se eukko muutenkin näytteli tosi kumman eteerisesti, varmaan juuri tästä momentista johtuen, mistä kyllä tykkäsin. Vaikka kai sen olisi voinut kuvitella pohjustavan vähän mellevämpiä kummallisuuksia vaikkei niillekään kyllä oikein olisi ollut tarvetta. Se kummeksutti aluksi vähäsen että miten se alkukohtauksen mulkvisti special ops -äijä (vähän erilaisessa roolissa oleva Liam Cunningham) nyt on tuollakin mutta sehän selvisikin sitten ihan loogisesti lopulta.

Toiminta ynnä muu kauhuilu oli varsin esimerkillistä meininkiä. No joo, toki sitä verta olisi sopinut enemmän olemaan mutta eipä kyllä haitannut itseäni tuokaan. Ihmissudet olivat tosiaan melkoisen vekkuleita ja kyllähän tässä monien klassisten hirviöelokuvien aina Evil Deadistä Night of the Living Deadiin ja Predatoriin myöten on haisteltavissa. Taas sillä lailla mukavasti jokainen yritys selviytymiseen saa asiat vain enemmän vituilleen mikä on tapa käsitellä tällaisia skenaarioita joista todella pidän. Tästä huolimatta hahmot eivät olleet mitenkään tomppeleita tai tampioita vaan vaikuttivat ihan uskottaviltakin - ainakin näin ei-militarismi-intoisen näkökulmasta. Myös näyttelytyö oli osaavaa; päähahmoina Cunninghamin ja mainitun eukkosen lisäksi monessa mukana ollut Sean Pertwee ja Romestakin tuttu Kevin McKidd.

Kyllä minä tästäkin tykkäsin! Niinkuin muistakin neljästä Täys-Marshalista jotka nyt olen uusinut. Sitten seuraavaksi arvatenkin se Hellboy. Tuskin maltan odottaa!

Profiili  

Poissa
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Käyttäjän avatar

Viesti Lähetetty: Pe Huhti 12 2019 16:16 
Nonni. Tuli nyt sitten Hellboy vakoiltua teatterissa kivasti.

https://www.imdb.com/title/tt2274648/reference

Ja pidin kyllä. Erittäinkin viihdyttävä, räväkkä pätkä missä kamera pyörii, rokki soi ja kama menee paskaksi. R-ikäluokituskin ihan jopa jossain määrin näkyy ja vinhoja ideoita piisaa. Mikään täydellinen mestariteos ei kuitenkaan ole kyseessä - liekkö sitten ollut tarkoituskaan mutta tuntuu, että parilla melko pienelläkin fiksauksella tästä olisi kyllä saanut vielä kovemman pätkän.

Eihän tätä tokikaan voi olla vertaamatta Guillermo del Toron visioihin jotka paitsi näyttävät paremmilta myös sisältävät ylivoimaisesti parempia näyttelijöitä / roolisuorituksia. Heikoin lenkki tuolla rintamalla oli ehdottomasti (ja odotettavasti) Milla Jovovich; tosin samaan hengenvetoon on todettava kyseessä olleen vähiten rasittava näkemäni Jovovich -rooli sitten Fifth Elementin. Itse asiassa neidille ominainen vapinavärinä ja muu sopulointi oli onnistuttu kitkemään senkin verran mallikkaasti että niin kauan kuin tämä esittämänsä pahishahmo sai vain olla sarjakuvamaisen Paha isolla P:llä homma toimi ihan kelvollisesti - sitten vaan etenkin yhdessä kohtauksessa kun piti ihan tunteitakin esittää ja muuta sellaista luisuttiin taas melko syvälle kuusijuhlanäytelmän tonttutanssin piiriin.

Samoin, jälleen odotettavasti, melkoinen CGI-helvettihän tämä tosiaankin on siinä missä del Toron filmeissä oli eeppisyyksistään huolimatta mainiota käsityöläisdesignhenkeä. Suurin osa tietämyskonegrafiikasta on kuitenkin toteutettu ihan mallikkaasti ja silloinkin kun ei ole, kajahtaneet ideat tuppaavat pelastamaan sen mikä visuaalisuudelta jää uupumaan.

Missä tuotos sitten eroaa edukseen paitsi del Toron leffoista, tämän hetken sarjistapauksista ja jopa, jossain määrin, alkuperäissarjakuvistakin on sen melkoisen grunge asenne jossa mennään eikä meinata. Hellboystä oli tehty enemmän sellainen angstisen teininuoren ja maailman kyynistämän rokkistaran sekoitus - ja tämä toimi elokuvassa melko hyvin. Hahmoa selvästi vituttaa lähes kaikki ja se on toisinaan kovin samaistuttavaa. Sitten en kyllä ole ihan varma tuosta näyttelijästä - aina välillä sillä ei tuntunut lähtevän mitenkään tolkuttoman hyvin. Minullehan herran nimi on täysin tuntematon, mitä nyt oli ollut näköjään siinä A Walk Along the Tombstones -turhakkeessa. Vaikken minä sitä siitä pysty muistamaan. Tykkäsin siitä tavasta millä hahmo on kirjoitettu mutta kyllä Ron Pearlman hoiti homman kotiin paljon suuremmalla karismalla.

Hellboyn ja Tohtori Broomin isä / poika -suhde on varsinaisen draaman keskiössä ja se onkin ehdottomasti elokuvan vahvinta osastoa mäiskeen ohella. Ian MacShane on varsin jees, erilainen Broom joka ei tämäkään ole ihan samanlainen hellä teddykarhu kuin John Hurt aikoinaan. Näiden kahden hahmon konfliktin kautta perinteinen "voi ei, maailma on vaarassa!" -juoni oli onnistuneesti tuotu henkilökohtaisemmalle tasolle ja tuntui näinollen vaikuttavan muuhunkin kuin ruumismoppaajien työmäärään seuraavana aamuna.

Kaksi sidekickiä mitkä HelskutinPoika tässä saa ajavat kanssa ihan asiansa: jokaisesta ei-niin-kovin-suositusta genre-tv-sarjasta (Crusade, Angel, Havaiji 5-0... niin ja sitten poikkeuksena se joku Lost-kakkura siellä vielä) tuttu Daniel Dae-Kim on tällainen kovisäijä joka ei luota Hellboyhin ja tarjoaa lisäkonfliktia hyvisten riveissä. Tällä hahmolla on kohtuullisen antiklimaattiseksi jäävä tvisti jonka voi nähdä miljoonan kilometrin päästä - ei tuo nyt haitannut ja ihan kiva lisäjippo muun hyörinän ohessa. Sitten on Joku Muija joka ei ole hahmona kummoinen mutta jälleen kerran ei haitannutkaan ja tykkäsin sen taustatarinasta melkoisesti. Siinä oli itse asiassa käytetty brittimytologiaa todella oivaltavasti ja jännittävästi hyödyksi - sellaisillakin tasoilla mitä tällaisissa elokuvissa ei yleensä jakseta.

Typerä juttu oli se että Broom piti taas tappaa tässäkin leffassa. Siinä del Toron ekassa se toimi oikein kivasti koska siihen se koko homma oli selvästi johtamassakin, ja koko pointtina oli ikään kuin päähenkilön aikuistumistarina, mutta tässä sillä sen ja Hellboyn suhteella tuntuisi olevan vielä paljon annettavaa. Mieluummin olisivat tappaneet nuo kaksi muuta hahmoa; Broom oli paljon mielenkiintoisempikin. Nyt pahimmassa tapauksessa käy Bladet ja jos tälle tulee jatko-osa noita tässä lopuksi jäljelle jääneitä kavereita ei näy missään ja MacShane tuodaan jollain häpeällisen nololla idioottitavalla takaisin.

Mutta eihän tätä kai kukaan tule pelkän perhedraaman ja näyttelyn takia katsomaan, joten sananen toimintapuolesta. Se toimi! Se oli lennokasta, ovelaakin ja ennenkaikkea hauskaa. Ja jos aiemmissa Marshallin ohjauksissa oli ajoittain vähän tökkinyt liian nopeat leikkaukset, ei moisesta ollut tässä tietoakaan - melkeinpä päinvastoin sillä nyt arvon auteurimme on näemmä ihastunut pitkiin, käsivaralla kuvatun oloisiin otoksiin joissa sinkoillaan sinne ja tänne komppiksen kehittyessä jatkuvasti toiminnan mukana. Tämä todella toimi ja loi oivasti tunnelmaa mylläkän keskellä olemisesta.

Leffa pursuaa hienoja set piecejä joista monestakin voi sanoa että ihan juuri jotain tuollaista en ole aiemmin nähnyt. On hienosti suunniteltuja örväkkeitä jättiläisistä Baba Yagaan (ja kaikki sarjiksia lukeneet tietävät sen olevan aina painoarvoinen juttu). Lopussa mopo lähtee keulimaan toden teolla kun Lontoon kaduille saadaan ties mitä Dalín painajaisunesta kotoisin olevan oloista veijaria.

Soundtrackistäkin tykkäsin - toki tällaisista, erinäköisiä, tunnettuja zebaleita sisältävistä musiikkiraidoista voi olla montaa mieltä ja ne voi tosiaankin tehdä huonosti, mutta tässä kyllä biisit oli mielestäni valittu sekä Hellboyn hahmoa että elokuvan tunnelmaa rakentamaan oivallisesti.

Joitakin todella typeriä kömmähdyksiä oli muutama: eräässä kohtauksessa tuntui äänileikkauksessa olevan jotakin perin amatöörimäisesti pielessä mikä on kyllä tämän kokoluokan leffassa aika harvinaista. Alkuflashbackissä samaa kuvaa käytetään kahteen kertaan ja toisen kerran ilman että se liittyisi mitenkään mihinkään - eli ilmeisesti ihan vain siksi ettei siihen kohtaan ollut kerrassaan mitään muuta sekunnin otosta millä paiskata. Milla Jovovich paitsi on tylsä myös näyttää tylsältä ja siitä yritetään jatkuvasti leipoa jotain Maailman Kovinta Uhkaa mitä on vaikea ottaa vakavasti kun se vaan löntystää paikkoihin siinä ainaisessa koltussaan ja on tylsä. Tähän pahishahmoon olisi kaivattu sellaista kunnon Cate Blanchettin Hela -tyyppistä omintakeisuutta ja kunnon hyvällä tavalla sarjakuvamaisuutta, ihan visuaalisesta puolesta alkaen.

Pikkupuutteista huolimatta hyvinkin nautittava teatterihetki ja oivaa aikaa olla aikuinen lapsi.

Profiili  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 

Hyppää: