All things John Carpenter

Keskustelua elokuvista ja niihin liittyvistä ilmiöistä.
User avatar
Tina DeMona
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Posts: 5777
Joined: Fri Jun 06 2014 18:19
Location: Kerava

Re: All things John Carpenter

Post by Tina DeMona »

Ihan hauskahan tuo Carpenterin ja Russellin kommenttiraita oli. Toki se Kurtti siellä höröttelee menemään mutta enemmän sellaisella "vanhat kaverit baanalla taas" -asenteella kuin minään kukkulan kuninkaana. Jutut pysyivät enimmäkseen myös kiinnostavia, vaikkeivät nyt aina niin orjallisesti kyseiseen leffaan liittyneetkään.

Jos haluaa kuulla oikeasti paskan ja turhan kommenttiraidan, voin suositella Gladiatorin yhden levyn version höpöttelyä jossa Ridley Scott, joka nyt muutenkin on kohtuullisen hidas artikuloimaan ajatuksiaan, yrittää kakistaa jotakin järjellistä ulos samalla kun valtavalla ADHD-kiihkolla varustettu Russell Crowe heittää jotain "hööhöhöö muistakko kun tätä kuvattiin ja hevonen pieras" -osastoa sinne naama punaisena jatkuvasti päälle.


Muutenhan ekstrasaldo oli kahden levyn versioksi harvinaisen kuiva - mutta oli siinä tämä saatanallisuusupeuttakin jeesusmessiaanisempi musiikkivideo. Voi helvetti kun voisi joskus olla noin cool!
--- Amal shufar, at rrug ---
User avatar
rautapuoli
Sinanjun mestari
Sinanjun mestari
Posts: 3635
Joined: Mon Apr 07 2008 17:57

Re: All things John Carpenter

Post by rautapuoli »

Tina DeMona wrote:Jos haluaa kuulla oikeasti paskan ja turhan kommenttiraidan, voin suositella Gladiatorin yhden levyn version höpöttelyä jossa Ridley Scott, joka nyt muutenkin on kohtuullisen hidas artikuloimaan ajatuksiaan, yrittää kakistaa jotakin järjellistä ulos samalla kun valtavalla ADHD-kiihkolla varustettu Russell Crowe heittää jotain "hööhöhöö muistakko kun tätä kuvattiin ja hevonen pieras" -osastoa sinne naama punaisena jatkuvasti päälle.
Pliis, sano, että sait ton kuulostamaan paremmalta kuin mitä se on. Ihan ettei kiinnostukseni kasva liian suureksi ja päätyisin sortumaan ostamaan Gladiaattorin voidakseni kuunnella kommenttiraidan.
Saab 900
Built as a Merc, safe as a Volvo, and so much cooler than a BMW.
User avatar
Tina DeMona
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Posts: 5777
Joined: Fri Jun 06 2014 18:19
Location: Kerava

Re: All things John Carpenter

Post by Tina DeMona »

rautapuoli wrote:
Tina DeMona wrote:Jos haluaa kuulla oikeasti paskan ja turhan kommenttiraidan, voin suositella Gladiatorin yhden levyn version höpöttelyä jossa Ridley Scott, joka nyt muutenkin on kohtuullisen hidas artikuloimaan ajatuksiaan, yrittää kakistaa jotakin järjellistä ulos samalla kun valtavalla ADHD-kiihkolla varustettu Russell Crowe heittää jotain "hööhöhöö muistakko kun tätä kuvattiin ja hevonen pieras" -osastoa sinne naama punaisena jatkuvasti päälle.
Pliis, sano, että sait ton kuulostamaan paremmalta kuin mitä se on. Ihan ettei kiinnostukseni kasva liian suureksi ja päätyisin sortumaan ostamaan Gladiaattorin voidakseni kuunnella kommenttiraidan.
Jaa-a, vaikea sanoa kun aika monta vuotta on jo siitä kun tuon olen kuullut tai yleensä tuon yhden levyn julkaisun omistanut. Itse kyllä muistan kiemurrelleeni aika pitkälti koko keston ajan mutta vaikea sanoa.
--- Amal shufar, at rrug ---
User avatar
aTomiK
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Posts: 5175
Joined: Sat May 31 2014 12:17

Re: All things John Carpenter

Post by aTomiK »

Pimeyden valtias (Prince of Darkness, 1987) 4,5/5
https://www.imdb.com/title/tt0093777/

Joo, kuten 31 Days of Horror ketjussa mainitsin tuli tämä Carpenter klassikko uusittua ekaa kertaa siniseltä ja hyvä ekstrojakin oli julkaisulle laitettu.

Tämä elokuvahan oli Johnin tietoista paluuta pienimuotisempaan ilmaisuun ja elokuvahan on täysin tunnelma edellä tyylin tuotos.
Alkutekstienkin esittelyyn menee kymmenen minuuttia ja kyllähän tuollainen tunnelman luonti minulle kelpaa varsinkin, kun kuvaus ja parivaljakon Carpenter/Howarth musiikit on jälleen kerran ykkösluokkaa.

Castillekin täytyy nostaa hattua ja tässähän oli mukana monta Carpenterin aiemmista leffoista tuttua kasvoa. John halusi mukaan myös epätoivon ilmapiiriä mikä ei ole sitä myyvintä laatua mutta helvetin hyviä ja muistettavia leffoja sillä saadaan aikaan.
Jälleen kerran Carpenterin elokuvassa hahmot joutuu suljettuun ympäristöön ja tämä juttuhan juontuu miehen nuoruudesta, kun John ei ollut sinut asuinympäristönsä kanssa.

Niin hyvä kuin Prince of Darkness onkin niin olisin silti halunnut nähdä vielä pari kunnon tappokohtausta Kellyyn siirtyneen pimeyden prinssin toteuttamana. Hetki kunnon mayhemia ennen peilikohtausta, niin tämä olisi ehdottomasti edelleen viiden tähden leffa.
"Days are like women - each one's so damn precious, but they all end up leaving you."
User avatar
Tina DeMona
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Posts: 5777
Joined: Fri Jun 06 2014 18:19
Location: Kerava

Re: All things John Carpenter

Post by Tina DeMona »

Ghost of Mars (2001)
https://www.imdb.com/title/tt0228333/reference

Tuli nyt uusittua tämäkin teelmys ensi kertaa sitten VHS-päivien. Ohjaajana ja osittain käsikirjoittajanakin yksi lempiohjaajiani John Carpenter vaikka sitä onkin hyvin, hyvin vaikea uskoa. No joo, ei tämä lopulta läheskään niin kamala ollut kuin mitä muistelin; ihan vaivattomasti tämän katsoi mutta ei silti kyllä ihan liikoja kehuakaan voi.

Muistelin tätäkin paljon kauhupainotteisemmaksi mutta melkein pelkällä toiminnallahan tässä sitten lopulta mennään. Se onkin ajoittain ihan toimivahkoa joskaan ei kovin innostuneen oloista. Verta tai muutakaan hauskaa ei juuri tarjoilla, tisseistä nyt puhumattakaan. Muutama varsin kiva pienoismalliefekti meillä kyllä on.

Pääosassa siis Natasha Henstridge jota oli toki ihan mukava katsella. Jostakin kumman syystä koko stoori on esitetty Natashan kertomana takaumana mikä sitten johtaa siihen, että me emme saa nähdä mitään ennenkuin se kerrotaan päähenkilöllemme. Niinpä sitä taas loikitaan takaumiin tämän ison takauman sisällä miten sun sattuu ja mm. Pam Grierin päänirroitus jää kokonaan näkemättä kun sitä ei ollut kukaan muu hahmo todistamassa. Miksi moiseen rakenteeseen on päädytty juuri tämän tuotoksen kohdalla, mahdoton sanoa.

Toisena pääosana "uuden ajan Snake Plissken", oletettavan räppiartistin nimeltä Ice Cube esittämä veijari joka... ei. Siis, ei. Kurt Russelin tämä pätkä olisi ehdottomasti tarvinnutkin; tämä Jääpala kun ei ole selkeästi taas mitään turhia näyttelykursseja käynyt eikä luontaisesta karismastakaan ole tietoakaan. Jätkästä yritetään maalata niin väkisin coolia kuin mahdollista mutta tyypin ilmaisuvapaan lepsua ja pullaposkista olemusta toljottaessa se ei oikein tuppaa onnistumaan. Alun perin tätä hahmoa piti ilmeisesti näytellä nyt toisessa sivuosassa oleva Jason Statham - olisiko kannattanut ennemmin mennä sen kanssa? Punaiset maastohousut ovat kyllä ihan mainio fashion statement!

Stoori ei oikein pysy kasassa mihinkään suuntaan eikä alkeellisinkaan maalaisjärki tunnu toimivan. Ikävä tuleekin niitä päiviä, kun Carpenter oli nimenomaan mestari rakentamaan yksinkertaisia, suorasukaisia skenaarioita joilla mentiin lämä pohjassa ja tukka tulessa maaliin asti.

Esimerkiksi nämä huumeet mitä Henstridgen hahmo nappailee: sille toitotetaan alussa, että se näyttää olevan aineissa, mutta koska meille ei ikinä kerrota tästä fiktiivisestä mömmeröstä sen enempää emmekä tunne tätä hahmoa, on mahdoton sanoa miten se vaikuttaa tähän tai sen käytökseen. Myöhemmin selviää, että kyseinen huimaustuote toimii antibioottina Marsin Kummituksia vastaan joten miksi ne ei sitten vaan kaikki vedä nappeja naamaan? Kai se nyt luulisi olevan parempi olla hitusen pihalla kuin 99% todennäköisyydellä kuollut. Marsissa myöskin hallitsee jonkin sortin matriarkia mutta koulutetut taistelunaiset silti onnistuvat laidastaan kämmäämään aivan kaiken kuin pahimmat amatöörit - paskaa kirjoitusta vai tarkoituksellinen kannanotto? Hyytyneen H2O:n Palanen taas ei osaisi epäonnistua missään vaikka yrittäisi.

Tuotantosuunnittelukaan ei oikein ollut mieleeni: on taas yritetty tehdä länkkärifiilistä sisältävää scifiä mutta siihen ei olla osattu mennä tarpeeksi pitkälle. Nyt mukavan industriaalihelvetilliset avaruuslavasteet riitasointuvat aika vahvasti vankilan teräskalterien ja yleisen ahtauden kanssa. Tätä klaustrofobista meininkiäkään kun ei osata oikein mitenkään hyödyntää vaan tuntuu siltä, kuin samat tapahtumat olisi vain alun pitäen mietitty isompiin tiloihin. Firefly hoiti seuraavana vuonna aika pitkälti koko ajatuksen paljon paremmin sekapäisiä tappajaihmisiä myöten - heidän Reaversinsa kun eivät näyttäneet Marilyn Mansonin ja luolamiehen ristisiitoksilta.

Metallisoundtrack on nolo ja loppu suorastaan hävettävästi sitä.

No joo. Kaikesta ikävästä teilaamisesta huolimatta, kyllähän tässä ihan muutama asia kutakuinkin toimikin. Homma pysyy sentään liikkeessä, tosin vähän töksähdellen juuri tuosta takaumailotulitusluonteestaan johtuen. Jääkuutiota lukuunottamatta kaikki myös näyttelevät tällaisen leffan kannalta ihan siedettävästi. Aseet on kivan rekyylipitoisia eikä mitään piu-piu-laasereita ja ne yhdistettynä välillä mukavan ruosteenraiskaamaan väripalettiin toi kivasti mieleen Quake -pelin.

Harmillisesti juttu ei vaan ikinä oikein osaa päättää mikä tahtoo olla. Carpenter on IMDB:n mukaan lähtenyt tekemään enempi sellaista kieli-poskella-hassuttelua mutta sen pitäisi ehkä näkyä jossakin muuallakin kuin ylenmääräisessä löysyydessä. Jos lähtökohta oli tehdä Avaruuden Commando, niin, perkele - kyllä sitten Henstridgen olisi pitänyt lyödä ihmisiä terässeinistä läpi ja muuta vastaavaa. Nyt lopputulos on vähän joka suuntaan lepsu ja vaisu.

Taidan silti katso Carpenterin kommenttiraidan ihan mielenkiinnosta. Kiinnostaa toki tietää enempi, mitä eri asioilla oli juttuun haettu.






The Thing (1982)
https://www.imdb.com/title/tt0084787/reference

Tön, tön! Tön, tön!

Joo, eli minäkin uusin superklassikon. Ja nyt seuraa se kaikkia yllättävä ja hämmästyttävä lausunto ja muutenkin holtiton hot take: vitun hyvä leffahan se toki on. Mitä sitä nyt tästäkään osaa sanoa mitä ei olisi joka paikassa jo tuhanteen kertaan toitotettu... Muodon vuoksi pitää kai yrittää jotakin sepustaa.

Hyytävää kylmyyttä on tuskin koskaan toteutettu näin hienosti ja luihin, ytimiin tunkevasti elokuvassa. Dean Cundeyn kuvaus on toki muutenkin superässää ja erityisesti hyinen sinisyys yhdistyy kauniisti niiden hätäsoihtujen lepatteluun. Efektit ovat tietysti oma jumalainen osansa ja niitä tuskin onkaan tämän paremmin mahdollista tehdä. Verrokkina nyt vaikka se hieno, samanniminen esiosa sieltä jostain about kymmenen vuoden takaa. Muistaako kukaan enää sitä leffaa? Hyvä, en minäkään.

Toki, hahmoelokuvahan tämäkin lopulta on ja hienosti meille esitellään tämä konkkaronkka saaden niiden keskinäiset suhteet mielenkiintoisiksi jo ennenkuin ällöjä juttuja alkaa tapahtumaan. Näyttelijät vetävät kaikki kympillä ja tuttuja naamojahan siellä toki on paljon mukana. Tarinan monimutkaisissa käänteissä pysyy kaiken aikaa mukana ja ainakin itse unohtelen jatkuvasti kehen nyt olikaan tarttunut missäkin vaiheessa vaikka kuinka usein tämän näkisin.

Täytyypä huomenna taas yhden ylimyskiinnostavan tentin jälkeen nautiskella Carpenterin kommenttiraita, ja taisipa tässä olla jotain muutakin kivaa boonusta, jos en väärin muista.

Onhan tämä lähes täydellinen elokuva. Järkyttää edelleen, ettei se menestynyt ilmestyessään: kyllä täytyy olla melkoinen Roger Ebert ettei tällaista jumaluutta tajua heti kättelyssä. No, onneksi imdb edelleen tarjoaa näitä vastavuoroisia näkemyksiä joten laitetaanpa vaihtelun vuoksi nimimerkki Ch-Debuksen yhden tähden arvostelu tähän loppukontrastiksi. Korostukset ovat omiani.

"I watched this movie given that it ranks pretty solidly amidst the imdb top 250. I must admit that I am generally not a big fan of horror movies but as with all other genres, if the movie itself is good and delivers a good experience (e.g. Alien, Scream, Saw for horror, to name a few), I may like it. Entirely different is this movie. The effects are ok (probably quite good for the time), however, the story is completely relying on the shock effects derived from the way "the Thing" kills the crew. Otherwise, there is no atmosphere, no tension, NOTHING. Even despite Ennio Morricone being the composer of this movie, I am wondering if there is any scene where music is properly used or even creates tension. Overall for me quite a disappointment, I would have expected more from a movie rated that highly. An utterly awful and stupid movie, like most horror movies."
--- Amal shufar, at rrug ---
User avatar
Tina DeMona
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Posts: 5777
Joined: Fri Jun 06 2014 18:19
Location: Kerava

Re: All things John Carpenter

Post by Tina DeMona »

Eivät riittäneet minullekaan viime kuun Carpenterit joten tuli uusittua vielä se ultimaattinen lempparini - joskin kaikkihan näistä 70-80 -luvun Johnin töistä lemppareita ovat, ainakin katsomishetkellään.
aTomiK wrote: Mon Nov 02 2015 13:40 Hyökkäys poliisiasemalle (Assault on Precinct 13, 1976) :star: :star: :star: :star: :star:
http://www.imdb.com/title/tt0074156/

Enpäs katsellut Halloweenia viime viikonloppuna vaan Assaultin ekaa kertaa sinisäteeltä. Mikään ei ole juuri muuttunut vaan tämä on edelleen yksi maailman parhaista. Tunnelma, näyttelijät, tarina, musiikki... kaikki täydellistä.
Sellainen vaan pisti silmään, koska kuva blu-raylla nyt vaan sattuu olemaan aika selkeä niin lopun kellaritappelu näytti aika yksinkertaiselta. Vhs aikakaudella siinä oli enemmän mystisyyttä, kun ei kaikesta tahtonut saada selvää :hyymy:
Tästä olen toki horissut ennenkin, kun sen menin kaikkien aikojen lempileffojenikin listalle tälläämään. Mutta muutama juttu tuli taas mieleen joten kirjoittelen nyt sitten edes jotakin.

aTomiK uusi tuossa juuri ylempänä Prince of Darknessin, kuten itsekin tein joku kai ehkä vuosi tai jotain sitten. Nyt kun sivistyneemmin osaan siihenkin leffaan suhtautua tajuan, että näilläkin on lopulta aika paljon yhteistä: molemmissa on jatkuvasti sellainen mahtava, painostava tunnelma päällä vaikka mitään ei olisi ehtinyt vielä tapahtuakaan ja hahmoja ynnä varsinaista päätilannetta rakennetaan todella huolella ja ovelasti. Mitään ei "vaan tapahdu" mutta toisaalta mitään ylimääräistä vämpytystä ei myöskään esiinny. Kaikki sijoittuu yhden keskuslokaation ympärille, missä päähenkilöt voivat tuntea olevansa piiritettyinä ja loukossa.

Toki, Night of the Living Deadinhan Carpenter on myöntänytkin yhdeksi inspiraation lähteekseen, ja onhan näilläkin paljon samankaltaisia piirteitä: koko homman tavallaan aloittava keskushenkilö joka on traumatisoituneena täysin toimintakyvytön halki koko leffan; musta päähenkilö asemassa, mikä ei tekoaikanaan ollut vielä läheskään tavanomaista ja eri henkilöhahmojen kinaaminen siitä, mikä olisi järkevin toimintamalli tunnelman kiristyessä.

Myös lännenelokuvat toimivat innoittajana ja koko touhuhan käsittääkseni lähtikin Johnin halusta tehdä western mutta rahat eivät riittäneet tarvittavaan puvustukseen ja lavastukseen. Tästäkin on kuitenkin yhä selviä jälkiä kuten tietyllä tapaa hyvinkin elämää suurempi mutta silti täydellä luonnollisuudella lausuttu dialogi ja länkkäreissä aika normaalila elementtinä esiintyvä lain eri puolella olevien tahojen pakotettu yhteistyö molempien selviämiseksi.

Kaikki hahmot ovat ihan saatanan hyviä. Austin Stoker pääosassa on näköjään tehnyt paljon kaikkea - ja mitään siitä en ole nähnyt. No, paitsi 3 from Hellin mutta en enää edes muista tyypin roolihahmoa kyseisestä leffasta. Darwin Joston Napoleon Wilsonina (Darwin? Napoleon? Onko toinen nimi Arkhimedes?) on kanssa varsin hyvä vaivattoman coolina vankijermuna ja jo varsinainen esi- Snake Plissken. Miten Carpenterilta onnistuivatkin tähän aikaan nuo vaivattomasti supersiistien, yksinkertaisten antisankarihahmojen luomiset... vähän eri maata kuin se pullaposki räppäri siinä Ghosts of Marsissa. Joston on näköjään kuollut jo 90-luvulla enkä ole häneltäkään mitään muuta nähnyt - no, paitsi Alfin jossa näköjään ollut yhdessä jaksossa! Arvatkaa muistanko?

Sitten meillä on Laurie Zimmer joka ei paljoa muuta ole tehnytkään ja sinä toisena vankina Tony Burton joka on tuttu ainakin Rocky -leffoista Apollo Creedin valmentajana. Muistelinkin koko leffan ajan, että missä olen vasta vähän aikaa sitten nähnyt tämän tyypin.

Kyllähän tämä aivan ensiluokkaista ihanuutta on edelleen - pätkä missä todella osataan keskittyä olennaiseen ja mennään premissistä kaiken irti ottaminen edellä vailla turhia typeryyksiä. Jengin automaattiasevarkauskin, mikä tavallaan laukaisee koko sopan, selitetään meille radiossa ilman että asian esittelyyn tarvitsee käyttää 25 minuuttia ruutuaikaa alun pohjustelun ja tunnelman luomisen kustannuksella. Jotenkin onnistuu samaan aikaan myös olemaan hyvin maanläheinen ja sitten kuitenkin juuri sopivalla, ässällä tavalla elämää suurempi.

Ja kyllähän sen jo ekalla katsomiskerralla tiesi viimeistään siinä jäätelökauppiaskohtauksessa, että ihan mitään tavanomaista ei ole luvassa.

Kaikkihan tämänkin ovat varmasti nähneet, mutta ehdottomat suositukset silti! Ja se score tulee varmasti soimaan päässä taas ajasta ikuisuuteen.
--- Amal shufar, at rrug ---
User avatar
aTomiK
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Posts: 5175
Joined: Sat May 31 2014 12:17

Re: All things John Carpenter

Post by aTomiK »

Aina on hyvä syy uusia Assault!

Carpenterilta tulossa helmikuussa Lost Themes III ja tässä eka maistiainen. Huikea biisi ja kuinka mahtavaa olisi ollut kuulla tämäkin veto jossain miehen leffassa...

"Days are like women - each one's so damn precious, but they all end up leaving you."
User avatar
Invictus
Vittuuntunut kirjastotäti
Vittuuntunut kirjastotäti
Posts: 12194
Joined: Thu Mar 13 2008 13:02
Location: Seinäjoki

Re: All things John Carpenter

Post by Invictus »

Hyökkäys poliisiasemalle ja Pako New Yorkista, siinä kaksi kirkkainta, kumpikin kuuluis all time top 5 -listalle.
User avatar
aTomiK
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Posts: 5175
Joined: Sat May 31 2014 12:17

Re: All things John Carpenter

Post by aTomiK »

Harmi ettei Laurie Zimmer näytellyt enempää, siinä mimmissä on jotain coolia. Darwin Joston tulee pian ruudulle, kun aloittelen David Lynch leffojen läpikäyntiä.
"Days are like women - each one's so damn precious, but they all end up leaving you."
User avatar
mr_bungle
Kultaloota
Kultaloota
Posts: 1408
Joined: Wed Dec 16 2009 11:23
Location: Oulu

Re: All things John Carpenter

Post by mr_bungle »

Suunnitelmissa on ollut Carpenter-maratoni kronologisessa järjestyksessä. Assault kutkuttelee eniten nähdä uusintana pitkästä aikaa. Penskana diggasin Amigan pelistä Xenon 2 ja sen alkumusasta, tajusin vasta vuosikymmenten jälkeen että se oli Assaultin tunnari nopeutettuna.

https://youtu.be/2w-tiRnac2k
User avatar
Tina DeMona
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Posts: 5777
Joined: Fri Jun 06 2014 18:19
Location: Kerava

Re: All things John Carpenter

Post by Tina DeMona »

Joo, tuosta teemasta on kyllä moneksi - onhan se taas hyvin simppeli ja moneen tarkoitukseen muokattavissa. Eilen illalla jämähtelinkin jotain Carpenterin livevetoja tuijottelemaan.

Juuri katsoin myös kommenttiraidan jolla Carpenter kertoo ohjaistaneensa Zimmeriä näyttelemään kovapintaisena ja turhia tunteita esille tuomattomana. Ja hyvinhän tuo muijalta onnistuu. Olisi kyllä tosiaan saanut useammassakin pätkässä mukana olla.

Pitäisi se New Yorkkikin uusia taas jossain vaiheessa...
--- Amal shufar, at rrug ---
User avatar
Exterminator
Komedian kunkku
Komedian kunkku
Posts: 9536
Joined: Fri Aug 08 2008 9:17

Re: All things John Carpenter

Post by Exterminator »

Näköjään 2015 oli mielessä hankkia Carpenteria, ajatukseksi jäi :/ Escapen ja Assaultin lisäksi They Live kuulosti sen verran kiinnostavalle, että sen voisi hankittavien listalle lisätä. Mitään näistä siis en edelleenkään ole nähnyt, nolo homma! Toivottavasti 5 vuoden päästä en taas joudu toteamaan, että ai niin, piti hankkia...

Xenon kakkosta tullut myös pelattua, oli hyvä peli :] Musiikit siinä pelaamisen taustallakin taisivat olla aika jees.
-You have a huge fucking dick!
User avatar
Tina DeMona
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Posts: 5777
Joined: Fri Jun 06 2014 18:19
Location: Kerava

Re: All things John Carpenter

Post by Tina DeMona »

^Ehdottomasti Exällekin Carpenteria katseluun!
--- Amal shufar, at rrug ---
User avatar
aTomiK
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Posts: 5175
Joined: Sat May 31 2014 12:17

Re: All things John Carpenter

Post by aTomiK »

Image

Elvis (1979) :star: :star: :star: +
https://www.imdb.com/title/tt0079103/

Sitten tämä John Carpenterin ohjaama Elvis biopic ja mukavahan tätä oli katsoa vaikka pituutta on sellainen 170 minsaa.

Alkuun näytetään Elvis (Kurt Russell) valmistautumassa Las Vegasissa tapahtuvaan paluu konserttiinsa yhdeksän vuoden keikkatauon jälkeen 1969. Tästä Elvis lähtee muistelemaan nuoruuttansa sekä uran läpimurtoa, kun hän teininä 1953 ja ´54 kävi nauhoittamassa muutaman biisin Sun Recordsin studiolla Memphisissä ja siitähän Sam Phillips hänet sitten nappasi talliinsa. Elvis oli juuri sitä mitä mies oli etsinyt: Valkoinen tyyppi jolla oli myös soulia äänessään. Seuraa huikeaa menestystä mutta myös monia vastoinkäymisiä ja lopulta palataan sitten vuoden ´69 tilanteeseen.

Carpenter tahtoi kokeilla Halloweenin jälkeen henkilöpainotteisempaa draamaa ja tämä ABC yhtön tv-elokuva sopi hänelle hyvin siinäkin mielessä koska mies oli Elvis fani. John muuten nähdään pikaisesti cameossa alun Las Vegas tunnelmissa.
Russellille leffa oli mahdollisuus nousta pois televisiomaailmasta ja mies valmistautui rooliin huolella tehden hienoa työtä vaikka laulut hoitaakin country artisti Ronnie McDowell. Russell oli muuten myös näytellyt 12-vuotiaana Elviksen kanssa samassa It Happened at the World's Fair (1963) filmissä.
Eikä varmaan arvannut Kurt sitä kuinka mehukas yhteistyö Carpenterin kanssa olikaan pian alkamassa.

Elvis kaipasi aina syntymässä menehtynyttä kaksoisveljeään ja äiti Gladys (Shelley Winters) oli hänelle kaikki kaikessa ja isä Vernonin (roolissa Kurtin isä Bing Russell) kanssakin oli aina hyvät välit. Perhe eleli alkuun köyhissä oloissa mutta sitten tilanne hiukan koheni ja Elviksen menestymisen myötä elosta tuli luksusta.
Suosio räjähti, kun Elviksen manageriksi tuli "eversti" Tom Parker (Pat Hingle) joka sorvasi levytyssopimuksen RCA lafkan kanssa. Kultalevyt seurasivat 50-luvulla toisiaan ja yhteensä Elvis on myynyt älyttömät 2,5 miljardia levyä.

Tyttöystävinä käväisivät mm. Bonnie (maukas Melody Anderson) sekä näyttelijä Natalie Wood. Vuonna 1958 uran katkaisi pariksi vuodeksi armeija jota Elvis suoritti myös Saksassa missä mies tapasi 14-vuotiaan Prisicilla Beaulieun (Season Hubley). Armeija aikana äiti Gladys kuoli mistä Elvis ei ikinä kunnolla toipunut.
1960-luvulla Elvis keskittyi elokuviin joista tehtiin toki aina soundtrack levyt mutta muuten levyttäminen ja erityisesti keikkailu oli tauolla. Presley sai Priscillan myöhemmin hankkimaansa kartanoon Gracelandiin, pari meni naimisiin ja syntyi tytär Lisa Marie.

Elokuva loppuu tosiaan tuohon menestyksekkääseen Las Vegas paluukeikkaan ja Elvis esitti sitten kaikkiaan 752 loppuunmyytyä konserttia kyseisessä mestassa.
Terveys alkoi kuitenkin 70-luvun edetessä pettää, Priscillan kanssa tuli ero ja 16. elokuuta 1977 mies löydettiin kuolleena kylpyhuoneen lattialta. Ruumiinavauksessa löydettiin 14 eri lääkettä.
Testamentin mukaan omaisuus jaettiin tyttärelle, isälle ja isoäidille. Elvis tienasi urallaan yhteensä noin 4,5 miljardia dollaria mutta myös kulutti rahaa isolla kädellä ja tienasi esimekiksi vielä vuonna 2015 55 miljoonaa taalaa.

Elvis elokuvan televisioesitys oli suuri menestys ja se sekä pääosanesittäjä Russell sai useita palkintoehdokkuuksia. Euroopassa filmin lyhyempää versiota esitettiin ihan teattereissa.
Jännä juttu muuten, että manageri Parker ei koskaan vienyt Elvistä keikkailemaan ulkomaille mikä johtui varmasti "everstin" omasta maastapoistumiskiellosta.

Carpenterille itselleen Elvis leffasta jäi myös hiukan hampaankoloon sillä kuvausaikataulu oli helvetillinen ja mies olisi myös tahtonut leikata filmin itse mutta tätä ei hänelle suotu.
Minä kyllä ihan tykkään tästä ja suosittelen katsomaan jos aihe kiinnostaa tai on halua nähdä Kurt juuri ennen nousua isompiin filmirooleihin.

Pari faktaa vielä eli Russell rakastui vastanäyttelijänsä Season Hubleyn kanssa ja he menivät naimisiin mutta eropaperit lyötiin tiskiin jo neljä vuotta myöhemmin 1983.
Elvis esitti viimeiseksi jääneessä elokuvassaan Change of Habit (1969) henkilöä nimeltä John Carpenter. Että näin.
"Days are like women - each one's so damn precious, but they all end up leaving you."
User avatar
aTomiK
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Posts: 5175
Joined: Sat May 31 2014 12:17

Re: All things John Carpenter

Post by aTomiK »

Image

Pako New Yorkista (Escape from New York 1981)
:star: :star: :star: :star:
https://www.imdb.com/title/tt0082340/

Russell täytti eilen 70-vuotta ja sitähän juhlistettiin katsomalla Pako New Yorkista ekaa kertaa siniseltä.

Tarinan tietää lähes jokainen eli ollaan vuodessa 1997 ja nuhjuisesta New Yorkista on tullut niin paha mesta, että Manhattanin saaresta on tehty vankila jota ympäröi korkeat muurit.
Käy niin, että Amerikan pressaa kuljettanut kone tippuu saarelle ja tämä pitäisi saada sieltä 24 tunnin kuluessa pois tärkeään kokoukseen.
Kova jäbä Snake Plissken on juuri jäänyt kiinni ryöstöstä joten hänet laitetaan asialle ja palkinnoksi on luvattu syytteiden hylkääminen.

Mahtava elokuvahan tämä edelleen on mutta ei silti minulle sitä kaikkein kovinta Carpenter/Russell eliksiiriä. Score on hieno ja cast erinomainen mutta se lopullinen maagisuus puuttuu.
Filmin budjetti oli 6 miljoonaa joka riitti juuri ja juuri kekseliäiden tekijöiden ansiosta eli kyllä production designer Joe Alves ja Cormanin tallin James Cameron sekä Skotakin veljekset sai laittaa tiskiin parastaan.
Efektit on on hyvin sympaattisella tavalla vanhentuneita mikä luo elokuvan täysin omanlaisen maailman jota italoheput sitten kopioivat omissa filmeissään oikein huolella.

Kovasta castista esiin pomppasivat tälle kertaa upeasti tissinsä esillä pitävä Adrianne Barbeau, Kurtin Elvis leffasta vaimoksi nappaama Season Hubley lyhyess punkkariroolissaan sekä terävähampaista Romeroa esittävä Frank Doubleday jonka nyt vasta tajusin olevan sama kaveri joka näyttelijä sitä kylmäävää White Warlord tappajaa Assaul on Precinct 13:ssa.
Russell puolestaan karistaa viimeistään tässä leffassa Disneyn pölyt jaloistaan ja oli suunnitellut Snaken hahmon hyvin pitkälle itse. Ja antisankarista tuli legenda.

Escape from New York oli menestys ja tuotti maailmanlaajuisesti noin 50 miljoonaa. Katsotaanpa sitten miten hyvin se jatko-osa toimii tänä päivänä.
"Days are like women - each one's so damn precious, but they all end up leaving you."
Post Reply