Budjettiscifi ennen ja nyt

Keskustelua elokuvista ja niihin liittyvistä ilmiöistä.

Katsotko juuri sinä halpaa science fictionia?

Silloin tällöin jossain juu
6
67%
Vain vanhalta VHS:ltä
0
No votes
Vain jos se on nykyaikaista ja hiottua
0
No votes
Mikä vaan kelpaa jos siinä on Bruce Campbell!
0
No votes
No hyi, en
0
No votes
Tulin vain katsomaan muistiko Tina DeMona lisätä yhdeksi vaihtoehdoksi "HOMO!".
3
33%
 
Total votes: 9

User avatar
Tina DeMona
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Posts: 5264
Joined: Fri Jun 06 2014 18:19
Location: Kerava

Budjettiscifi ennen ja nyt

Post by Tina DeMona »

Joo, päätin taas uuden threadin luoda. Tällä kertaa en kuitenkaan aio pitää mitään holtitonta monologia kuukauden putkeen vaan eiköhän tänne tule pistettyä asioita enemmän periaatteella silloin tällöin mutta jonkinmoisella jatkuvuudella. Ja siis toki kaikki muutkin ovat näinollen tervetulleita kertailemaan katselmuksiaan jos genren alueelle eksyvät - olipa kyse sitten 60-80 -lukujen vanerilavastesekoilusta tai SyFy Channelin CGI-teknologian parhaasta mahdollisesta hyötykäytöstä. Eihän näitä itsekään mitenkään ihan tuhottomasti tule tuijoteltua mutta silloin tällöin joten onpahan nyt sitten.

Ai niin! Tämä on myös ensimmäinen äänestykseni joka on myös holtittoman pösilö ja turha. Kai sitä voi jonkinlaiseksi kokeeksikin sitten nimittää. Mutta. Asiaan.



Katsoin juuri tuotoksen Creature 80-luvun puolivälistä, joka onkin pitänyt nähdä jo pitemmän aikaa.

https://www.imdb.com/title/tt0088961/reference

Elikkä tämä klassinen avaruuselokuva jossa Klaus Kinski kourii vastahakoisia naisia niin avaruuspuvuissa kuin ilmankin. Siinäpä kaikki mitä teoksesta etukäteen tiesin - mitä nyt nimestä voi päätellä jonkinlaisen ötiäisenkin elokuvassa pyörähtävän. Ja toden totta, tässähän oli monia samoja elementtejä kuin siinä jokunen aika sitten katsomassani Moontrapissä; tietysti sillä erolla että se filmi oli mielikuvituksekas, pienen rahamääränsä todella taidokkaasti käyttävä, otteessaan pitävä yrittelijäisyyden esimerkkitapaus. Tämä on sitten... niitä muita asioita. Mutta onneksi se on myös ajoittain aivopieruntäyteinen, limainen ja verinenkin tyhmäily joten eihän tämä nyt hukkaan mennyt tämäkään.

Elokuva alkaa suurin piirtein masentavimmalla mahdollisella tavalla kun Alienia ryöstöviljellään suoraan ilman että siitä oltaisiin mitään opittu. Jossain korporaattitulevaisuudessa ollaan ja jollain planeetalla joka näyttää siltä kuin sen olisi lavastanut H. R. Gigerin n. 7-vuotias pikkuveli perheen autotalliin. Siellä kaksi tolvanaa astronauttia törttöilee kyseenalaisen alienin hereille ja toinen niistä - Kinski - jää odottelemaan pelastusta.

Pelastamaan saapuu totaalinen lauma geneerisiä pallinaamoja jotka käyttävät ensimmäiset 30 minuuttia täyteen, turhanpäiväiseen paskanjauhantaan. Eihän Kinskilläkään muuta hahmoa ole kuin olla irstas vanha pukki mutta se on jo aika paljon enemmän kuin loppujengillä yhteensä. Päämuija on mukana selkeästi ihan vain siksi että näyttää vähän nuorelta Sigorney Weaverilta ja elokuvan yhtä toista naishahmoa odotin jatkuvasti paljastuvan taas sen toisen elokuvan jalanjäljissä androidiksi: se kun olisi näyttelynsä puolesta voinut mennä paikkoihin jauhaen "bliip bloop, otan-kahvia-koska-niin-ihmiset-tekevät, bliip bloop" -jargonia. Olisi kyllä pitänyt olla italialaisten tekemä tämäkin leffa niin olisivat tajunneet edes pukea johonkin kimmalteleviin bikineihin nuo naikkoset. Joka tapauksessa, Kinskiä mennään pelastamaan eli tungetaan hylättyyn avaruusalukseen jossa asiat on selkeästi vituillaan, hajaannutaan, revitään kypärät pois päästä ja aletaan karjua "hei onko täällä ketään?" -juttuja kuin naapurin ladossa oltaisiin samalla tietysti tunkien käpälät jokaiseen limaan, liejuun ja tökööttiin mikä kohdalle osuu.

Onneksi meno piristyy saman tien kun Kinski sitten lopulta palaa leffaan. Heti saman tien se esitellään meille kunnolla tunkemassa mainitun wannabeandroidimuijan suihkuun iskemällä kädet sen tisseihin kysymättä - mahtava tapa tehdä hurmaava ensivaikutus kun olet kuolemanvaarassa vieraalla planeetalla ja tässä ainut keinosi päästä pois! Samoihin aikoihin filmiin pääsevät kummalliset aivonimijähallitsijamöhkäleet jotka muuttavat osan hyviksistä vielä suuremmiksi zombieiksi mitä ne olivat jo valmiiksi. Tämä on ideana ihan hauska (joskin kulunut) mutta toteutettu lepsusti - onneksi sitten veri-efektit kuten mukava päänräjäytyskin saadaan korvaamaan. Lopulta itsensä toikkaroi kuviin se varsinainen Creaturekin, eli liian pitkään uuniin sulamaan jätetyn näköinen Xenomorph-töräle joka oli ihan hellyyttävä hervottomassa halpuudessaan. Miten se varsinaisesti liittyy niihin aivonimijämatoihin ei muistaakseni koskaan selviä.

Otus päätetään kukistaa The Thing from Another Worldistä pöllityllä sähkökikalla - tosin nyt elokuva myöntää varkautensa sillä idean keksijä kertoo nähneensä näin tehdyn "jossakin filmissä". Hienoa ettein tulevaisuudesta ole vanhojen scifipätkien arvostus kadonnut! Valitettavasti tämän tempauksen epäonnistuttua leffa luisuu jälleen viimeiseksi 20 minuutikseen takaisin tylsyyden vesiin kun jäljelle jääneiden nollanaamojen kohtalo nyt ei kiinnostaisi lobotomoitua ameebaakaan ja se mörköpeikkokin näytettiin jo koko rahansa edestä aiemmin.

Tästä huolimatta yllättävänkin kivuton katselmus jossa on ehdottomasti hetkensä. Erääseen kohtaan oli kyllä saatu ihan tyylikästä tunnelmanrakenteluakin mukaan kun ensimmäinen zombieuhri palaa siippaansa vainoamaan kumman unimaisissa tunnelmissa ja houkuttelee tämän kuolon suudelmaan. Kohtauksessa myös tissejä! Tässä päästiin jopa vähän Tobe Hooperin Lifeforcen mieleentuoville tasoille, tosin toki köpöisenä halpahalliversiona. Jotain 3/10 -luokkaahan tämä näin niinkuin oikeasti on; halpuudessan rypevän banaaliuden ystäville tai suojakännillä varustettuna about 6/10.



Toki teos myös tarjoiltiin minulle sub-VHS -tasoisella kuvanlaadulla ja äänimiksauksella joka oli niin päin persettä että osa dialogista jäi musiikin alle kuulumattomiin - mikä elokuvan jorinan tietäen saattoi kyllä olla siunaus sinänsä. Myös kansi on erityisen hieno: julistekuva on niin pikselöitynyt ettei siinä olevista tekijännimistä saa selvää eikä elokuvan nimeä lue muualla kuin siinä sivukannassa. No, hyvä että julkaisu noudattelee itse teoksen laatua näin saumattomasti.
--- Amal shufar, at rrug ---

User avatar
Exterminator
Komedian kunkku
Komedian kunkku
Posts: 9097
Joined: Fri Aug 08 2008 9:17

Re: Budjettiscifi ennen ja nyt

Post by Exterminator »

On hyvä aihe. Vähemmän on usein enemmän ja näistä virityksistähän on Lootassa juttua levällään kuin Pammy Andersonin sääret (saan minäkin vähän roastata), niin ketju olisi oikeastaan ollut tarpeen jo kauan sitten.

Hyvältähän tuo Creature heti kuulostaa (onko levynä :hmmm: ), en muuten tuota Kinskiä ole tainnut koskaan missään nähdä.
-You have a huge fucking dick!

User avatar
Tina DeMona
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Posts: 5264
Joined: Fri Jun 06 2014 18:19
Location: Kerava

Re: Budjettiscifi ennen ja nyt

Post by Tina DeMona »

Exterminator wrote:Hyvältähän tuo Creature heti kuulostaa (onko levynä :hmmm: ), en muuten tuota Kinskiä ole tainnut koskaan missään nähdä.
No jaa. Juu, levynä kyllä löytyy tosin hyvinkin vaihtelevalla laadulla - pätkä on ainakin välillä ollut public domainissa joten siitä on ilmeisesti jos jonkinlaista versiota olemassa. Mikä sitten mahtaisi olla oikeasti hyvä julkaisu, jos sellaista on, en tiedä...

Kinski on kyllä varsin mielenkiintoinen äijä vaikka aikamoinen sekopää kai olikin. En minäkään mikään Kinski-tietäjä ole mutta kyllä se usein omien leffojensa mieleenpainuvin osa tuppaa olemaan. Tokihan mieleen on jäänyt myös tyttärensä Nastassja...
--- Amal shufar, at rrug ---

User avatar
Adventurer
Omituinen saunoja
Omituinen saunoja
Posts: 3896
Joined: Wed Mar 19 2008 17:53
Location: Turku!

Re: Budjettiscifi ennen ja nyt

Post by Adventurer »

Exterminator wrote:en muuten tuota Kinskiä ole tainnut koskaan missään nähdä.
:smo:

Kannattaa kyllä tutustua tuotantoon, tässä hauska pätkä missä Kinskiä muistellaan lämmöllä.

User avatar
aTomiK
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Posts: 4599
Joined: Sat May 31 2014 12:17

Re: Budjettiscifi ennen ja nyt

Post by aTomiK »

Creature on vielä näkemättä, suomikasetti on kyllä hyllyssä mutta sitä on trimmattu. Pitää katsella tätä osastoa viimeistään viikonloppuna.
Kinskistä sen verran, että kyllähän mies aina paskassakin leffassa jotain mieleenpainuvaa saa aikaan eli siinä mielessä luotettava heppu.
"Days are like women - each one's so damn precious, but they all end up leaving you."

User avatar
Tina DeMona
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Posts: 5264
Joined: Fri Jun 06 2014 18:19
Location: Kerava

Re: Budjettiscifi ennen ja nyt

Post by Tina DeMona »

No niin, herättelenpä tämän ihan tyngäksi jääneen, itse luomani alueen täältä kivasti henkiin melkoisella teoksella Velocity Trap.
https://www.imdb.com/title/tt0120435/reference

Eli nyt eletään 90-luvun loppua: pahvilavasteet ovat ehkä korvautuneet vähän hienommilla mutta toisaalta sympaattiset pienoismallit taas todella kusisilla ja täysin tekijöidensä kyvyt suuruudenhulluudessaan ylittävillä CGI-tehosteilla. Järjenkäytön puute ei onneksi ole korvautunut yhtään millään vaan loistaa entistä kirkkaampana. Vasta katsottuani teoksen minulle selvisi tämän olevan samalta ohjaajalta ja vieläpä samalta vuodelta kuin se joku aika takaperin naureskelemani wannabe-Predator -kyhäelmä Interceptors minkä pääosassa oli myöskin Oliver Gruner. Ja kyllä taas ranskanmiestä viedään!

Leffa kyllä alkaa ikävystyttävän nuivasti kun kohtauskaupalla pyöritään jossain ihmiskunnan hienon tulevaisuuden koloniassa ties minkä planeetan ties millä kuulla ja Gruner vaan lähinnä pööpöilee ympäriinsä jonain minä lie turvaupseerina. Tämä koko alkusektio on loppuelokuvan kannalta aivan tolkuttoman turha ja tyhjänpäiväinen eikä tuo edes hahmokehitystä - sikäli kun sitä nyt muutenkaan on - missään määrin lisää. Takakansikin puheli jostain setelialuksen ryöstöstä joten missä on minun hieno heist-elokuva ulkoavaruudessa?

No, tuleehan se lopulta mutta valitettavasti Gruner ei johda Firefly-tyyppistä ryöväriporukkaa vaan on sillä lainkuuliaisemmalla puolella kyseistä alusta suojelemassa. Hänet värvätään tähän tehtävään jonkun lavastetun virkavirheen takia, tai jotain, ja hänen tehtävänsä on olla ainoana miehenä hereillä koko aluksen matkan ajan avaruustukikohdasta Maahan. Tästä kohtaa leffa alkaa heti piristyä ja tätä nousukiitoa sitten seuraakin aina lopputeksteihin asti. Lastina on todellakin seteleitä - kas kun tulevaisuudessa kyberterrorismi on niin valloillaan että ollaan palattu takaisin riihikuivaan käteiseen! Mitä Grunerin pitäisi yksikseen ainoana hereillä olijana aluksella tehdä ei ikinä selviä kun kriisin yllättäessä muidenkin miehistön jäsenten tulisi kumminkin herätä. Itse olisin kuuden kuukauden mittaiselle matkalle ottanut mukaan elokuvakokoelmani ja miksen kaikkia omistamiani kirjojakin mutta Gruner ei keksi mitään muuta tekemistä kuin jorata klassisen musiikin tahtiin kokovartalokerrastossaan ja syljeskellä paperitolloja seinälle piirtämäänsä, ikävän komentajan kuvaan.

Sitten ne rikolliset lopulta tulevat ja niitä johtaa mahtava Sid & Nancy -tyyppinen kauhukakarapariskunta joka esitellään leffan alussa siten että he ensin vetävät toisiaan täysillä turpaan ja alkavat sitten suudella holtittomasti. Pahikset on puettu täysin naurettaviin "Stormtrooperit kohtaavat Rooman legioonalaiset" -haarniskoihin mistä ei tietenkään ole mitään hyötyä koska ne eivät pysäytä minkäänlaisia ammuksia ja yhdellä mustalla töhöjäsenellä on mukana sellainen valtava avaruusbazooka mitä on holtittoman kokonsa vuoksi nähtävän hankala roudata ympäriinsä alusten ahtailla käytävillä. Grunerin sekä tämän lopulta hereille saaman navigaattorinaisen sekä pahojen avaruuspiraattien välinen yhteentörmäys on toki väistämätön!

Jonkun technobabblen kautta pahikset ovat jotenkin suunnitelleet niin että telakoivat oman aluksensa Grunerin alukseen kiinni ja tämä ei herätä muita miehistön jäseniä vaikka sen pitäisi. Tässä vaiheessa näemme Grunerilta uskomattoman hienon (ja samaistuttavan) "apina ei ymmärrä mitä tapahtuu joten hädissään painaa kaikkia nappuloita mitkä löytää" -reaktion. Samoin on myös suunniteltu että kun lennetään hyperavaruudessa niin jotenkin ollaan saatu joku asteroidi törmäyskurssille hyvisten alukseen minkä pitäisi hävittää rikoksen jäljet tykkänään. Tämä tarjoaa tikittävän kellon joten tappeluksihan se toki menee eikä voi kierrepotkuja sen enempää kuin pi-piu-piu -lasereita enää vältellä.

Jossain kohtaa Gruner tippuu sellaiseen kuiluun, vähän niinkuin se Star Warsin roskapuristin, mutta siellä onkin todella kökön näköinen CGI-jättiläisrobootti joka välittömästi alkaa räiskiä tätä liekinheittimellä. Mitä se siellä tekee? Mistä se on sinne tullut? Miksi sillä on liekinheitin ja todella herkkä liipasinsormi? Gruner hyppää pois toisesta kuilusta eikä kyseiseen hirmukoneeseen törmätä enää koskaan uudestaan! Mitä? Toinen mahtava hetki on kun pääpahiksemme lopultakin pääsevät sinne aluksen mystiseen, pyhään lastiruumaan missä ne koko planeetan rahavarat sijaitsevat. Tässä vaiheessa ollaan jo demonstroitu että avaruuslaiva on holtittoman suuri ja siinä on käytäviä enemmän kuin Vatikaanissa joten minä kuvittelin mielessäni sellaisen tieteisversion Roope Ankan rahasäiliöstä - no ei, lastiruuma on n. olohuoneen kokoinen ja sieltä löytyy kaksi kappaletta metallisia Dracula-arkkuja joiden pieniin ikkunoihin on liimattu seteleitä mukamas antamaan vaikutelma että ne olisivat oikeasti täynnä rahaa. Eli ihan nyt ei vakuuttanut tämäkään rahamäärä sitten lopulta. Tosin mitenpä ne pääpahikset kahteen pekkaan (kaikki kätyrit taisivat tässä vaiheessa olla jo kuolleita) olisivat enempää sieltä pois puljanneetkaan.

Lopussa kaikki räjähtää ja Gruner ostaa kokonaisen planeetan.

Ohoh, spoilasin! No ei voi mitään. Oli kyllä todella järjetöntä aivopierujen ilotulitusta jälleen kerran. Kyllä tämä genre parhaimmillaan aktivoi ne ihmissielun parhaimmat puolet. Valitettavasti katselualustana toimineen VHS:n kuva alkoi loppupuolella deterioroitua ikävästi joten jos tästä joskus törmään DVD- - tai jopa bluray! - versioon niin päivitän ilman muuta.
--- Amal shufar, at rrug ---

User avatar
Exterminator
Komedian kunkku
Komedian kunkku
Posts: 9097
Joined: Fri Aug 08 2008 9:17

Re: Budjettiscifi ennen ja nyt

Post by Exterminator »

^ Ihan kiehtovan kuuloista 8-) Jenkeistähän näkyy ainakin löytyvän dvd...
-You have a huge fucking dick!

User avatar
Kwyjibo
Täysloota
Täysloota
Posts: 398
Joined: Thu Nov 17 2011 14:58

Re: Budjettiscifi ennen ja nyt

Post by Kwyjibo »

Exterminator wrote:en muuten tuota Kinskiä ole tainnut koskaan missään nähdä.
Vain muutaman dollarin tähden?

User avatar
Exterminator
Komedian kunkku
Komedian kunkku
Posts: 9097
Joined: Fri Aug 08 2008 9:17

Re: Budjettiscifi ennen ja nyt

Post by Exterminator »

Kwyjibo wrote:
Exterminator wrote:en muuten tuota Kinskiä ole tainnut koskaan missään nähdä.
Vain muutaman dollarin tähden?
No joo :hmmm: Joskus vielä aika pikkupentuna muistan nähneeni, mutta en ole varma, näinkö silloinkaan kokonaan. Tuo olisi aihetta uusia, tai luultavasti katsoa kunnolla ensimmäisen kerran.
-You have a huge fucking dick!

User avatar
Tina DeMona
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Posts: 5264
Joined: Fri Jun 06 2014 18:19
Location: Kerava

Re: Budjettiscifi ennen ja nyt

Post by Tina DeMona »

Laitetaan nyt tänne vaikka pari muutakin osastoa kävisi ihan yhtä hyvin. Katsoin hienon vähäsen jostain jutuista jossain vaikutteita ottaneen tuotoksen The Survivor.
https://www.imdb.com/title/tt0157079/reference

Juonihan menee niin että Suuren Tähtifederaation (tai mitä näitä nyt aina on) presidentti sattuu pienen muun porukan kanssa pakkolaskeutumaan Maa-planeetalle josta on sittemmin ilmansaasteiden ja vastaavien tähden tehty muusta avaruudesta eristetty vankiplaneetta. Porukka eksyy presidentistään joka sitten kidnapataan paikallisen superpahiksen toimesta. Onneksi sankarmieltä ei tarvitse lähteä ulkoa asti hankkimaan vaan sopivasti raiskatun vaimonsa kostamisesta jo valmiiksi tuomittu miehenkönsikäs löytyy alueelta - soveliaan Snake Plisken -tyyppisellä, omaa etua ajavalla asenteella varustettuna. Tikittävänä kellona lääkkeet jotka on saatava pressalle vähän päälle vuorokaudessa tai se delaa - ja kuinka ollakaan, pahiksemme onkin presidentin kapinallinen poika ja niiden muiden tyyppien mukana pyörivän pikkunappulan isä. Jo on perhedraamaa!

Juonikuvio kuulostaa jälleen mainion pöhköltä mutta voi kurjuus miten aneeminen leffa lopulta on kyseessä. Aluksi vielä ollaan hyvillä vesillä kun avaruusaluksiin on niin pienoismalli- kuin lavastemielessäkin panostettu selkeästi eivätkä ne juuri häviä aikansa scifi-sarjojen vastaaville - joskin niiden miniatyyrien istuttamisissa taustoihinsa on jälleen ongelmia. Ihan kiva että ovat oikeita praktijuttuja kuitenkin vielä. Valitettavasti vähän sen eilisen Firefoxin tapaan kaiken muun sitten olisikin kaikella järjellä pitänyt toimia paljon paremmin kuin mitä se toimi.

Toiminta on kohtuullisen kämäistä eikä jännitystä saada irti sitten mitenkään. Joitakin maittavia typeryyksiä on tarjolla mutta ei tarpeeksi että leffa niittenkään varassa jaksaisi ilmoilla pysyä. Väkivaltaa ei juurikaan näy vaikka klassisia kuolontaistelupelikohtauksia yms. normaalia on mukana - lähinnä niitä tylsimpiä mahdollisia kaulan- ja selkäranganruksautuksia mitkä luottavat ainoastaan ääniefektiin ja näyttelijän tilannetajuun löpsähtää veltoksi oikealla hetkellä. Pahikseen leikkaaminen yhden tällaisen jälkeen näyttämässä peukkua kuin kaverilleen joka on muistanut tuoda pyytämiään lempikarkkeja läheisellä R-Kioskilla asioidessaan oli sentään hassua. Musiikkiakin on aniharvoin ja suurinta osaa kohtauksia taustoittaa vain sama tuulenhuminaluuppi oltiin missä hyvänsä.

Onneksi - ja tämä pelasti paljon - armas antagonistimme, vähän joka paikassa pikkurooleja tehnyt Richard Moll on sentään oivallisen överiksi vetävä, lähes Bruce Payne -luokan meuhkaaja jonka ylidramaattiseen Shakespeare-tulkintaan en kyllä ehtinyt kyllästyä toisin kuin lähes kaikkeen muuhun. Tjaa, no, myös naispääosa Lisa Robin Kelly on ihan jees: sillä on sopivan vittumainen asenne halki leffan kunnes sitten taas viimeisessä kohtauksessa tajutaan että onhan sen nyt rakastuttava kuitenkin päähenkilöömme. Ja siinä tyypissä onkin kyllä yksi pahimmista kompastumisista: tämä leffa jos mikä olisi tarvinnut Oliver Gruneria - nyt on puikoissa joku paljon tylsempi ranskalainen sopertaja joka ei osaa edes potkia kunnolla. Buu! Kyseinen starba Xavier Declie on ollut ainakin myös yhdessä toisessa laatuelokuvassa: Nemesis III:ssa, mutta hitot minä sitä siitäkään muista. Varsinainen Halpahalli-Gruner siis kuitenkin, kun tämä sai esiintyä ihan siinä ihkaensimmäisessä. Yksi pahimmista virhelaakeista tällaisissa viihdepläjäyksissä on myöskin asettaa joku helvetin pentu yhdeksi tärkeimmistä päähenkilöistä, etenkin jos sillä ei tehdä yhtään mitään.

Eli aika köyhäksi jäi tämäkin anti, valitettavasti. Harmi, sillä tyhmiä ideoita kuitenkin tosiaan oli ja muutama ihan ääneenkin naurattava hetki mutta valtaosan aikaa tunnelma oli hyvinkin kuivakka. Nimeään myöten vähän turhan geneerinen pätkä.
--- Amal shufar, at rrug ---

User avatar
Tina DeMona
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Posts: 5264
Joined: Fri Jun 06 2014 18:19
Location: Kerava

Re: Budjettiscifi ennen ja nyt

Post by Tina DeMona »

Vielä yläpuoliseen liittyen, pakko linkata tänne elokuvan jenkki-VHS:n kansikuva, koska onhan tämä nyt niin kaunis täydellisessä mihinkään liittymättömyydessään! Oman DVD:ni kannessa oli vain se pääpökkelö normaalissa toimintaposeerauksessa.

Image

"Evil Holds the Key to Freedom..." - mitä helvettiä?
--- Amal shufar, at rrug ---

User avatar
Tina DeMona
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Posts: 5264
Joined: Fri Jun 06 2014 18:19
Location: Kerava

Re: Budjettiscifi ennen ja nyt

Post by Tina DeMona »

Joo, tänne. Tännehän se Lance Henriksen -virityskin, Outpost vai Outhouse vai mikä Hills Have Eyes III: Ever Eyesier nyt olikaan olisi kanssa kuulunut mutta eipä tullut mieleen. No, nyt tuli: katsoin juuri hienon italovirityksen Alien 2 -Sulla Terra.
https://www.imdb.com/title/tt0078749/reference

Ridley Scottin Alien oli toki hitti saapasmaassa niinkuin muuallakin ja eihän sille nyt toki vuoteen 1986 asti jaksettu jatko-osaa odotella: omat tulille vaan! Valitettavasti ohjaajana on joku tuikituntematon Ciro Ippolito (mainiolla taiteilijanimellä Sam Cromwell) joka nyt ei ehkä ihan hoitanut hommaa parhaalla mahdollisella tavalla. Ippolito koetettiin myös haastaa oikeuteen 20th Century Foxin toimesta mutta niin yleinen sana kuin alien osoittautui hitusen liian geneeriseksi tähän toimeen.

Tosin tällä hienolla markkinointikikallaan Ippolito lopulta lähinnä ampuu itseään jalkaan kannustaessaan vertailua alkuperäisklassikkoon toisin kuin vaikka ihan yhtä paljon ripoff-elementtejä käyttänyt Contamination samalta vuodelta (1980) - mikä on kyllä toki paljon parempi leffa muutenkin. Ippolito puolestaan koetti sittemmin haastaa The Descent-leffan julkaisijan oikeuteen premissien samankaltaisuuden vuoksi eli kikkelis kokkelis, ympäri mennään ja niin päin pois.

Itse elokuva alkaa ihan jännästi - tai no, ensin meille syötetään jotain viisi minuuttia arkistomateriaalia astronauteista millä on vissiin tarkoitus vetää taas johtolinjoja siihen toiseen elokuvaan ja muka väittää että leffan uhkalla olisi jotain tekemistä avaruuden kanssa vaikka jossain vanhassa luolassahan se sitten lopulta majaileekin. Sen jälkeen kuitenkin meille esitetään televisiohaastattelun kautta joku luolatutkijanaikkonen mikä kertoo löytäneensä uusia, huisinjänniä luolia jostakin kunnes saa jonkinsortin kohtauksen suorassa lähetyksessä. Tytön poikaystävä tulee haastattelijalle selittämään että näin käy joskus; muija on nimittäin telepaatti. Juontaja reagoi kivikasvoisesti tyyliin: "Aha, okei, no eihän siinä sitten".

Sitten päädytään lopulta siihen luolaan missä lähinnä kompastellaan ympäriinsä huonohkosti valaistuina kunnes joku hirviö mukamas välillä hyökkää. Tätä ilmentää tuunatulla uunihanskalla naamaan läimiminen tai muu mahdoton uskomattomuus. Leffa ei siis yritäkään olla minkäänlaista "juonellista" jatkoa Alienille vaan vaikuttaa enemmän sen teemojen ja visuaalisuuksien jäljittelyltä: luolasto stalagtiitteineen on samalla tapaa vieras maaperä kuin se mesta, missä John Hurt saa tartuntansa, identtiset tutkijanasut muistuttavat vähän avaruuspukuja, alienit tulevat munasta ja (...jotenkin...) sittemmin purkautuvat ihmisen sisältä ja tyypeillä on jopa omat "seismiset anturinsa" jotka näyttävät sattumoisin ihan sen toisen leffan liikkeenpaljastimilta. Tämä olisi kaikin puolin ihan ok jos lopputulos pelittäisi johonkin suuntaan.

Hahmot ovat kaikki ihan hirveitä puunaamoja, tyttöystävän telepatiakyky ei lopulta vaikuta juurikaan mihinkään ja poikaystävä näyttää ABBA:n Benny Andersonilta. Joku pallikalvo raahaa kirjoituskoneen luolastoon mukanaan ja kirjoittelee sillä siellä jonkun pöytäkynttilöitten valossa. Tämäkään ei johda minnekään. Verijuttuja on tasan yksi hieno (ja se onkin sitten kyllä todella hieno), missä avaruuslutmake purkautuu jonkun muijan naaman sisältä silmän läpi, lennähtää toisen tyypin kaulalle ja puree tältä pään irti. Muuten osasto on tosiaan tuota ihme läimiskelyä ja loppupuolella päähenkilöitä näyttää jahtaavan kameran eteen kiinnitetty, sykkivä peräaukko. Eikä tätä lopun hienoa monsteria ikinä tietenkään näytetä mistään muusta kuvakulmasta. Lopussakaan ei ollut mitään tolkkua ja se vielä kestää elokuvan muuten mukavanlyhyeen kestoon verrattuna tolkuttoman pitkään.

Eli joo, ei aivan sellaista luovaa hulluutta kuin tuosta "epävirallinen jatko-osa" -asetelmasta olisi voinut toivoa. Puhumattakaan 70-80-lukujen Italiasta! Soundtrackissä oli hetkensä - asialla de Angelis -veljekset (taiteilijanimellä Oliver Onions!). Kyllähän tuonkin nyt toki ennemmin katsoi kuin turpiinsa otti mutta valitettavan löysäksi saldo silti jäi.
--- Amal shufar, at rrug ---

User avatar
Tina DeMona
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Posts: 5264
Joined: Fri Jun 06 2014 18:19
Location: Kerava

Re: Budjettiscifi ennen ja nyt

Post by Tina DeMona »

Ja jatkuu. Katsoin toisenkin italoneronleimauksen La Bestia Nello Spazio (tai The Beasti in Space).
https://www.imdb.com/title/tt0157383/reference

Ja olihan taas. Nimessä ei ole tuotosta ajatellen ei niin mitään järkeä mutta johtuu siitä että pääosan Sirpa Lane on tehnyt porukkaan vaikutuksen Walerian Borowczykin La Bêtessä jota en ole valitettavasti vieläkään nähnyt. Sillä ei toki ole mitään väliä että siinä esitti kuitenkin ilmeisesti ihan eri hahmoa tekovuotensa aikakaudella kun nyt ollaan tulevaisuuden avaruudessa. Toki eroottinen värinä yhdistää sitten tuotoksia päämuijan ohellakin. Elokuvajulisteena on toki ollut joku uskomattoman hieno Heavy Metal -tyylin maalaus paljaspakaraisesta soturimuijasta mörkökentaurin selässä keskellä hienoa fantasiamaisemaa mikä on tietenkin järkyttävä valhe - enkä siltä muuta odottanutkaan.

Alussa ollaan olevinaan jollain avaruusasemalla minkä kaikki paikat on luonnollisesti lavastettu samaan studioon. Joku alus on lähdössä jonnekin ja sen yrmeä kapteeni odottelee määräpäivää kanttiinissa ryypäten (Uranuslaisella maidolla!) ja siellä naisia iskien ynnä baaritappeluihin joutuen. Muuta puuhaa ei näy tosin olevankaan sillä jos ei olla baarissa tai hytissä hivellään vaan jotain muovikasveja eteerisesti. Vähemmän yllättävästi kapteeni törmää toki Sirpaan ja koittaa vihreiden ja punaisten värivalojen sekamelskassa tapahtuva rakastelukohtaus.

Kun alus sitten lähtee kapteeni yllättyy että Sirpa onkin osana sen miehistöä. Mitään muuta virkaa tuolla holtittoman pitkällä avaruusasema-alustuksella ei sitten ollutkaan. Pakko kuitenkin ihailla tekokuun miehistön Star Trek -tyyppisiä univormuja; nämä rakettipellet pukeutuvat johonkin pyjaman näköisiin hirvityksiin unimyssyineen kaikkineen. Paitsi mennessään planeetan pinnalle jolloin saavat hienot kurahaalarit.

Aluksen tehtävänä on hakea jotain ihmekiviä jostain planeetalta Plöö-Plöö. Matkalla törmätään kilpaileviin kivikahmijiin ja seuraa todella tökerö avaruustaistelu. Aluksessa on myös hieno keulakamera kun se näyttää kuvia siitä aluksesta ulkoapäin kuvattuna.

Sitten saavutaan sinne planeetalle joka on kuvattu koivumetsässä jonne joku on sentään roudannut savukoneen. En edes tiennyt Italiassa olevan noin paljon koivuja mutta toki suomalaiselle aivan uskomattoman vierasperäinen avaruusmaisema, hei. Täällä törttöillään ympäriinsä miljoona vuotta ja tuntuu ettei iäisyyksiin ole tapahtunut yhtään mitään. Sitten tyypit äkkiä pysähtyvät ja osoittavat jotakin kameran suunnassa hämmentyneinä. Vastakuvana näytetään kuvasuhteeltaan litistynyttä arkistomatskua hevosista parittelemassa (!) johon miehistön naiset reagoivat hieromalla rintojaan ja reisiään kiihottuneen oloisesti (!!!) avaruushaalariensa lävitse. Sitten jatketaan matkaa eikä tämäkään liittynyt mihinkään.

Lopulta löydetään joku hieno pahvilavastelinna jossa tyypit otetaan tervetulleiksi. Paikallinen karvanaama esittäytyy planeetan kuolemattomaksi johtajaksi mikä ei kuitenkaan paljoa merkitse sillä oikeasti tahtipuikkoa heiluttaa muinainen, seonnut tietokone joka on kyllin voimakas siirtämään planeetan ympäri galaksia (!) ja ohjailemaan ihmisten mieliä. Tämän lisäksi sillä on oma robottiarmada johon lukeutuu heino pahvilaatikkodroidi sekä hopeiseksi maalattuja tyyppejä jotka myöhemmin pistetään halki, poikki ja pinoon vinkeiden mallinukke-efektien avulla.

Tyypit syövät illallista ja ilmeisesti se tietokone alkaa sitten vaikuttaa kun kaikki päätyvät paneskelemaan holtittomasti. Johtaja iskee silmänsä Sirpa Laneen ja johdattaa tämän koivumetsän luonnonhelmaan mikä on myös täyttynyt bylsivistä ihmisistä. Lane on ihan messissä kunnes johtaja riisuu kaapunsa ja paljastuu satyyriksi karvaisine kaviojalkoineen ja valtavine falloksineen kaikkineen, mikä sojossa se lähtee tulemaan päälle. Tämä on Sirpalle liikaa joten seuraa pakoonpääsy-yritys joka kuitenkin epäonnistuu. Lane on alusta saakka nähnyt painajaisia tästä kaikesta mutta eivät nekään lopulta mihinkään juuri vaikuta.

Se toisen porukan kivenhaalija on kuitenkin jotenkin päässyt paikalle eikä tietokoneen kauko-ohjaus toimi siihen - virallisesti siksi että sillä on jotain juuri sopivasti tähän tehoavia pillereitä mutta elokuva myös antaa ymmärtää äijän olevan melkoinen homoseksuaali millä lienee ainakin subtekstin tasolla jotain tekemistä tämän orgioihin hyppäämättömyyden kanssa. Tosin alussa se kyllä yritti kanssa iskeä Sirpaa siellä baarissa joten tiedä nyt sitten tästäkään. Joka tapauksessa tämä meidän homo Han Solomme syöttää pillerin myös kapteenille herättäen tämän toimintaan.

Kaksikko löytää sen tietokoneen jolla oli joku hassu nimi; ei nyt Zetor mutta joku sen kaltainen. Se on tietysti seinän kokoinen hässäkkä vilkkuvia valoja ja puhuu metallisesti kaiutetulla äänellä. Sen juuressa törröttää myöskin säiliöllinen niitä ihmekiviä mitä täältä piti tulla hakemaan. Seuraa pakenemista ja ammuskelua mutta koska budjetti (tai älykkyys) ei ole riittänyt laserpyssyefekteihin jäävät nämä toimintakohtaukset vähän keskosiksi.

Sirpa pööpöilee yksinnän jossain kunnes se pahvilaatikkorobottikin yrittää sen kanssa yhtyä. Yhtäkkiä se vaan ilmestyy avaruusaluksen eteen alkuperäisissä vaatteissaan, vaikka ne oli jossain vaiheessa vaihdettu pseudokreikkalaiseen kauhtanaan. Hyvikset ehtivät pois ennenkuin planeetta räjähtää.


Olipahan leffa. Aivan kelvotonta scifiä, läpipaskaa erotiikkaa mutta kalkkunaviihteenä tällä oli hetkensä. Mielisairautta selittänee se että ohjaajana on ollut itse kakkamaestro Alfonso Brescia aka Al Bradley. Bradleyn muiden tuotosten kauttaaltaanviihdyttävyyteen emme kuitenkaan nyt pääse sillä tylsää möllöilyä on ihan liikaa. Toki täysi veri- ja hirviöhommien puutekin on pakko laskea miinukseksi. Puolen tunnin lyhärinä villeimmistä sekoiluista olisi johonkin ollutkin; nyt jo toisen kerran näin lyhyen ajan sisällä yleensä niin luotettavat italialaiset tuottivat pienen pettymyksen. Oli tämä kyllä Alien 2:sta parempi ja Sirpa Lane on toki ihan näyttävä naikkonen.
--- Amal shufar, at rrug ---

User avatar
speKtacle
Kultaloota
Kultaloota
Posts: 1207
Joined: Thu Aug 14 2008 0:05

Re: Budjettiscifi ennen ja nyt

Post by speKtacle »

Tina DeMona wrote:
Sun Feb 23 2020 13:59
Ja jatkuu. Katsoin toisenkin italoneronleimauksen La Bestia Nello Spazio (tai The Beasti in Space).
https://www.imdb.com/title/tt0157383/reference

Ja olihan taas. Nimessä ei ole tuotosta ajatellen ei niin mitään järkeä mutta johtuu siitä että pääosan Sirpa Lane on tehnyt porukkaan vaikutuksen Walerian Borowczykin La Bêtessä jota en ole valitettavasti vieläkään nähnyt. Sillä ei toki ole mitään väliä että siinä esitti kuitenkin ilmeisesti ihan eri hahmoa tekovuotensa aikakaudella kun nyt ollaan tulevaisuuden avaruudessa. Toki eroottinen värinä yhdistää sitten tuotoksia päämuijan ohellakin. Elokuvajulisteena on toki ollut joku uskomattoman hieno Heavy Metal -tyylin maalaus paljaspakaraisesta soturimuijasta mörkökentaurin selässä keskellä hienoa fantasiamaisemaa mikä on tietenkin järkyttävä valhe - enkä siltä muuta odottanutkaan.

Alussa ollaan olevinaan jollain avaruusasemalla minkä kaikki paikat on luonnollisesti lavastettu samaan studioon. Joku alus on lähdössä jonnekin ja sen yrmeä kapteeni odottelee määräpäivää kanttiinissa ryypäten (Uranuslaisella maidolla!) ja siellä naisia iskien ynnä baaritappeluihin joutuen. Muuta puuhaa ei näy tosin olevankaan sillä jos ei olla baarissa tai hytissä hivellään vaan jotain muovikasveja eteerisesti. Vähemmän yllättävästi kapteeni törmää toki Sirpaan ja koittaa vihreiden ja punaisten värivalojen sekamelskassa tapahtuva rakastelukohtaus.

Kun alus sitten lähtee kapteeni yllättyy että Sirpa onkin osana sen miehistöä. Mitään muuta virkaa tuolla holtittoman pitkällä avaruusasema-alustuksella ei sitten ollutkaan. Pakko kuitenkin ihailla tekokuun miehistön Star Trek -tyyppisiä univormuja; nämä rakettipellet pukeutuvat johonkin pyjaman näköisiin hirvityksiin unimyssyineen kaikkineen. Paitsi mennessään planeetan pinnalle jolloin saavat hienot kurahaalarit.

Aluksen tehtävänä on hakea jotain ihmekiviä jostain planeetalta Plöö-Plöö. Matkalla törmätään kilpaileviin kivikahmijiin ja seuraa todella tökerö avaruustaistelu. Aluksessa on myös hieno keulakamera kun se näyttää kuvia siitä aluksesta ulkoapäin kuvattuna.

Sitten saavutaan sinne planeetalle joka on kuvattu koivumetsässä jonne joku on sentään roudannut savukoneen. En edes tiennyt Italiassa olevan noin paljon koivuja mutta toki suomalaiselle aivan uskomattoman vierasperäinen avaruusmaisema, hei. Täällä törttöillään ympäriinsä miljoona vuotta ja tuntuu ettei iäisyyksiin ole tapahtunut yhtään mitään. Sitten tyypit äkkiä pysähtyvät ja osoittavat jotakin kameran suunnassa hämmentyneinä. Vastakuvana näytetään kuvasuhteeltaan litistynyttä arkistomatskua hevosista parittelemassa (!) johon miehistön naiset reagoivat hieromalla rintojaan ja reisiään kiihottuneen oloisesti (!!!) avaruushaalariensa lävitse. Sitten jatketaan matkaa eikä tämäkään liittynyt mihinkään.

Lopulta löydetään joku hieno pahvilavastelinna jossa tyypit otetaan tervetulleiksi. Paikallinen karvanaama esittäytyy planeetan kuolemattomaksi johtajaksi mikä ei kuitenkaan paljoa merkitse sillä oikeasti tahtipuikkoa heiluttaa muinainen, seonnut tietokone joka on kyllin voimakas siirtämään planeetan ympäri galaksia (!) ja ohjailemaan ihmisten mieliä. Tämän lisäksi sillä on oma robottiarmada johon lukeutuu heino pahvilaatikkodroidi sekä hopeiseksi maalattuja tyyppejä jotka myöhemmin pistetään halki, poikki ja pinoon vinkeiden mallinukke-efektien avulla.

Tyypit syövät illallista ja ilmeisesti se tietokone alkaa sitten vaikuttaa kun kaikki päätyvät paneskelemaan holtittomasti. Johtaja iskee silmänsä Sirpa Laneen ja johdattaa tämän koivumetsän luonnonhelmaan mikä on myös täyttynyt bylsivistä ihmisistä. Lane on ihan messissä kunnes johtaja riisuu kaapunsa ja paljastuu satyyriksi karvaisine kaviojalkoineen ja valtavine falloksineen kaikkineen, mikä sojossa se lähtee tulemaan päälle. Tämä on Sirpalle liikaa joten seuraa pakoonpääsy-yritys joka kuitenkin epäonnistuu. Lane on alusta saakka nähnyt painajaisia tästä kaikesta mutta eivät nekään lopulta mihinkään juuri vaikuta.

Se toisen porukan kivenhaalija on kuitenkin jotenkin päässyt paikalle eikä tietokoneen kauko-ohjaus toimi siihen - virallisesti siksi että sillä on jotain juuri sopivasti tähän tehoavia pillereitä mutta elokuva myös antaa ymmärtää äijän olevan melkoinen homoseksuaali millä lienee ainakin subtekstin tasolla jotain tekemistä tämän orgioihin hyppäämättömyyden kanssa. Tosin alussa se kyllä yritti kanssa iskeä Sirpaa siellä baarissa joten tiedä nyt sitten tästäkään. Joka tapauksessa tämä meidän homo Han Solomme syöttää pillerin myös kapteenille herättäen tämän toimintaan.

Kaksikko löytää sen tietokoneen jolla oli joku hassu nimi; ei nyt Zetor mutta joku sen kaltainen. Se on tietysti seinän kokoinen hässäkkä vilkkuvia valoja ja puhuu metallisesti kaiutetulla äänellä. Sen juuressa törröttää myöskin säiliöllinen niitä ihmekiviä mitä täältä piti tulla hakemaan. Seuraa pakenemista ja ammuskelua mutta koska budjetti (tai älykkyys) ei ole riittänyt laserpyssyefekteihin jäävät nämä toimintakohtaukset vähän keskosiksi.

Sirpa pööpöilee yksinnän jossain kunnes se pahvilaatikkorobottikin yrittää sen kanssa yhtyä. Yhtäkkiä se vaan ilmestyy avaruusaluksen eteen alkuperäisissä vaatteissaan, vaikka ne oli jossain vaiheessa vaihdettu pseudokreikkalaiseen kauhtanaan. Hyvikset ehtivät pois ennenkuin planeetta räjähtää.


Olipahan leffa. Aivan kelvotonta scifiä, läpipaskaa erotiikkaa mutta kalkkunaviihteenä tällä oli hetkensä. Mielisairautta selittänee se että ohjaajana on ollut itse kakkamaestro Alfonso Brescia aka Al Bradley. Bradleyn muiden tuotosten kauttaaltaanviihdyttävyyteen emme kuitenkaan nyt pääse sillä tylsää möllöilyä on ihan liikaa. Toki täysi veri- ja hirviöhommien puutekin on pakko laskea miinukseksi. Puolen tunnin lyhärinä villeimmistä sekoiluista olisi johonkin ollutkin; nyt jo toisen kerran näin lyhyen ajan sisällä yleensä niin luotettavat italialaiset tuottivat pienen pettymyksen. Oli tämä kyllä Alien 2:sta parempi ja Sirpa Lane on toki ihan näyttävä naikkonen.
Ostin tästä taannoin Severin Filmsin julkaiseman XXX-rated version, jossa panokohtiin on lisätty hardcore penetraatiota. Annan sille puoli tähteä enemmän kuin r-rated versiolle. Karvaset pillut scifiä aina piristää.

User avatar
Tina DeMona
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Posts: 5264
Joined: Fri Jun 06 2014 18:19
Location: Kerava

Re: Budjettiscifi ennen ja nyt

Post by Tina DeMona »

speKtacle wrote:
Sun Feb 23 2020 17:02
Tina DeMona wrote:
Sun Feb 23 2020 13:59
Ja jatkuu. Katsoin toisenkin italoneronleimauksen La Bestia Nello Spazio (tai The Beasti in Space).
https://www.imdb.com/title/tt0157383/reference

Ja olihan taas. Nimessä ei ole tuotosta ajatellen ei niin mitään järkeä mutta johtuu siitä että pääosan Sirpa Lane on tehnyt porukkaan vaikutuksen Walerian Borowczykin La Bêtessä jota en ole valitettavasti vieläkään nähnyt. Sillä ei toki ole mitään väliä että siinä esitti kuitenkin ilmeisesti ihan eri hahmoa tekovuotensa aikakaudella kun nyt ollaan tulevaisuuden avaruudessa. Toki eroottinen värinä yhdistää sitten tuotoksia päämuijan ohellakin. Elokuvajulisteena on toki ollut joku uskomattoman hieno Heavy Metal -tyylin maalaus paljaspakaraisesta soturimuijasta mörkökentaurin selässä keskellä hienoa fantasiamaisemaa mikä on tietenkin järkyttävä valhe - enkä siltä muuta odottanutkaan.

Alussa ollaan olevinaan jollain avaruusasemalla minkä kaikki paikat on luonnollisesti lavastettu samaan studioon. Joku alus on lähdössä jonnekin ja sen yrmeä kapteeni odottelee määräpäivää kanttiinissa ryypäten (Uranuslaisella maidolla!) ja siellä naisia iskien ynnä baaritappeluihin joutuen. Muuta puuhaa ei näy tosin olevankaan sillä jos ei olla baarissa tai hytissä hivellään vaan jotain muovikasveja eteerisesti. Vähemmän yllättävästi kapteeni törmää toki Sirpaan ja koittaa vihreiden ja punaisten värivalojen sekamelskassa tapahtuva rakastelukohtaus.

Kun alus sitten lähtee kapteeni yllättyy että Sirpa onkin osana sen miehistöä. Mitään muuta virkaa tuolla holtittoman pitkällä avaruusasema-alustuksella ei sitten ollutkaan. Pakko kuitenkin ihailla tekokuun miehistön Star Trek -tyyppisiä univormuja; nämä rakettipellet pukeutuvat johonkin pyjaman näköisiin hirvityksiin unimyssyineen kaikkineen. Paitsi mennessään planeetan pinnalle jolloin saavat hienot kurahaalarit.

Aluksen tehtävänä on hakea jotain ihmekiviä jostain planeetalta Plöö-Plöö. Matkalla törmätään kilpaileviin kivikahmijiin ja seuraa todella tökerö avaruustaistelu. Aluksessa on myös hieno keulakamera kun se näyttää kuvia siitä aluksesta ulkoapäin kuvattuna.

Sitten saavutaan sinne planeetalle joka on kuvattu koivumetsässä jonne joku on sentään roudannut savukoneen. En edes tiennyt Italiassa olevan noin paljon koivuja mutta toki suomalaiselle aivan uskomattoman vierasperäinen avaruusmaisema, hei. Täällä törttöillään ympäriinsä miljoona vuotta ja tuntuu ettei iäisyyksiin ole tapahtunut yhtään mitään. Sitten tyypit äkkiä pysähtyvät ja osoittavat jotakin kameran suunnassa hämmentyneinä. Vastakuvana näytetään kuvasuhteeltaan litistynyttä arkistomatskua hevosista parittelemassa (!) johon miehistön naiset reagoivat hieromalla rintojaan ja reisiään kiihottuneen oloisesti (!!!) avaruushaalariensa lävitse. Sitten jatketaan matkaa eikä tämäkään liittynyt mihinkään.

Lopulta löydetään joku hieno pahvilavastelinna jossa tyypit otetaan tervetulleiksi. Paikallinen karvanaama esittäytyy planeetan kuolemattomaksi johtajaksi mikä ei kuitenkaan paljoa merkitse sillä oikeasti tahtipuikkoa heiluttaa muinainen, seonnut tietokone joka on kyllin voimakas siirtämään planeetan ympäri galaksia (!) ja ohjailemaan ihmisten mieliä. Tämän lisäksi sillä on oma robottiarmada johon lukeutuu heino pahvilaatikkodroidi sekä hopeiseksi maalattuja tyyppejä jotka myöhemmin pistetään halki, poikki ja pinoon vinkeiden mallinukke-efektien avulla.

Tyypit syövät illallista ja ilmeisesti se tietokone alkaa sitten vaikuttaa kun kaikki päätyvät paneskelemaan holtittomasti. Johtaja iskee silmänsä Sirpa Laneen ja johdattaa tämän koivumetsän luonnonhelmaan mikä on myös täyttynyt bylsivistä ihmisistä. Lane on ihan messissä kunnes johtaja riisuu kaapunsa ja paljastuu satyyriksi karvaisine kaviojalkoineen ja valtavine falloksineen kaikkineen, mikä sojossa se lähtee tulemaan päälle. Tämä on Sirpalle liikaa joten seuraa pakoonpääsy-yritys joka kuitenkin epäonnistuu. Lane on alusta saakka nähnyt painajaisia tästä kaikesta mutta eivät nekään lopulta mihinkään juuri vaikuta.

Se toisen porukan kivenhaalija on kuitenkin jotenkin päässyt paikalle eikä tietokoneen kauko-ohjaus toimi siihen - virallisesti siksi että sillä on jotain juuri sopivasti tähän tehoavia pillereitä mutta elokuva myös antaa ymmärtää äijän olevan melkoinen homoseksuaali millä lienee ainakin subtekstin tasolla jotain tekemistä tämän orgioihin hyppäämättömyyden kanssa. Tosin alussa se kyllä yritti kanssa iskeä Sirpaa siellä baarissa joten tiedä nyt sitten tästäkään. Joka tapauksessa tämä meidän homo Han Solomme syöttää pillerin myös kapteenille herättäen tämän toimintaan.

Kaksikko löytää sen tietokoneen jolla oli joku hassu nimi; ei nyt Zetor mutta joku sen kaltainen. Se on tietysti seinän kokoinen hässäkkä vilkkuvia valoja ja puhuu metallisesti kaiutetulla äänellä. Sen juuressa törröttää myöskin säiliöllinen niitä ihmekiviä mitä täältä piti tulla hakemaan. Seuraa pakenemista ja ammuskelua mutta koska budjetti (tai älykkyys) ei ole riittänyt laserpyssyefekteihin jäävät nämä toimintakohtaukset vähän keskosiksi.

Sirpa pööpöilee yksinnän jossain kunnes se pahvilaatikkorobottikin yrittää sen kanssa yhtyä. Yhtäkkiä se vaan ilmestyy avaruusaluksen eteen alkuperäisissä vaatteissaan, vaikka ne oli jossain vaiheessa vaihdettu pseudokreikkalaiseen kauhtanaan. Hyvikset ehtivät pois ennenkuin planeetta räjähtää.


Olipahan leffa. Aivan kelvotonta scifiä, läpipaskaa erotiikkaa mutta kalkkunaviihteenä tällä oli hetkensä. Mielisairautta selittänee se että ohjaajana on ollut itse kakkamaestro Alfonso Brescia aka Al Bradley. Bradleyn muiden tuotosten kauttaaltaanviihdyttävyyteen emme kuitenkaan nyt pääse sillä tylsää möllöilyä on ihan liikaa. Toki täysi veri- ja hirviöhommien puutekin on pakko laskea miinukseksi. Puolen tunnin lyhärinä villeimmistä sekoiluista olisi johonkin ollutkin; nyt jo toisen kerran näin lyhyen ajan sisällä yleensä niin luotettavat italialaiset tuottivat pienen pettymyksen. Oli tämä kyllä Alien 2:sta parempi ja Sirpa Lane on toki ihan näyttävä naikkonen.
Ostin tästä taannoin Severin Filmsin julkaiseman XXX-rated version, jossa panokohtiin on lisätty hardcore penetraatiota. Annan sille puoli tähteä enemmän kuin r-rated versiolle. Karvaset pillut scifiä aina piristää.
Se on kyllä totta! Tästä puuttui penetraatiot mutta muuten ne satyyrin fallokset oli kai lisätty, joita ei kai jossain vielä köykäisemmässä versiossa ollut.
--- Amal shufar, at rrug ---

Post Reply