Musikaalit + musiikki- ja tanssileffat

Keskustelua elokuvista ja niihin liittyvistä ilmiöistä.
User avatar
aTomiK
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Posts: 5175
Joined: Sat May 31 2014 12:17

Re: Musikaalit + musiikki- ja tanssileffat

Post by aTomiK »

Muppetit Manhattanilla (The Muppets Take Manhattan 1984) 3/5
https://www.imdb.com/title/tt0087755/?ref_=nv_sr_srsg_0

Kolmas Muppettileffa ja kyllä tämä ihan kiva oli, varsinkin viimeinen puolituntia. Ohjauksesta vastasi tällä kertaa Frank Oz.

Tarinassa muppetit valmistuu collegesta ja Kermitin kässäröimä Manhattan Melodies revyy esitetään päätösjuhlassa. Sitten joku saa idean viedä esitys Broadwaylle mikä on helpommin sanottu kuin tehty.
Tyypit painelee Nykkiin mutta hommat ei skulaa joten Kermit jää yksin kaupunkiin myymään tarinaansa samalla eräässä ravintolassa työskennellen.
Lopulta eräs tuottaja tarttuu syöttiin ja muut muppetit tulee takaisin mutta Kermit jää taksin alle menettäen muistinsa. Kaksi viikkoa ensi-iltaan joten kiire tulee.

Joo, perus muppet menoahan tämäkin sisälsi eli jonkin verran kohellusta ja lauluja mutta ehkä touhua oli viety jonkin verran tavallisemman tarinavetoisen elokuvan suuntaan.
Kohokohtia oli parit biisit josta toisessa nähdään ensimmäistä kertaa muppettien vauvaversio. Viimeinen 30 minsaa oli tosiaan myös hyvää menoa, kun Kermit saa iskun päähänsä ja pestautuu töihin mainostoimistoon.

Vierailevia tähtiä on tietysti taas mukana eli ruutuaikaa saavat mm. Dabney Coleman, Gregory Hines, John Landis, Brooke Shields sekä Elliot Gould. Ei mitään ihmeellistä tarjolla näissä mutta mukavahan tuttuja naamoja oli nähdä.

Tämä jäi Muppettien luojan Jim Hensonin viimeiseksi Muppet leffaksi. Mies menehtyi keuhkokuumeeseen vuonna 1990 koska ei halunnut vaivata sairaudellaan ketään.
Kuolema tuli siis todellisena yllätyksenä kaikille ja erityisen traagisen siitä tekee fakta, että seuraavana viikonloppuna mies olisi viimein saanut kunnon hyvityksen vuosikymmenien työstään. Teksti IMDb:stä:

"Died a few days before the weekend he was going to sell his company to Disney, for a reported $150 million. Henson actually planned to give a good deal of the proceeds to the Muppet performers, employees of the Henson company and longtime associates. The sale would have also included a number of lucrative provisions for Henson. Besides the lump sum of cash, Henson would receive a fifteen year production deal with Disney which would have included feature films and television specials, casting power over the Muppet performers, veto power over the use of Kermit the Frog and an entire area of the Disney-MGM Studios theme park devoted to the Muppet characters. Disney Imagineers had granted Henson design input for the area, which would have also included several new attractions and shows."

Maailma ei ole oikeudenmukainen paikka mutta kyllähän tosiasia on niin, että sairauksiin kannattaisi mennä hakemaan apua aina ennemmin kuin myöhemmin.

"Days are like women - each one's so damn precious, but they all end up leaving you."
User avatar
aTomiK
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Posts: 5175
Joined: Sat May 31 2014 12:17

Re: Musikaalit + musiikki- ja tanssileffat

Post by aTomiK »

Syke ei sammu (All That Jazz 1979) 3,5/5
https://www.imdb.com/title/tt0078754/

Kyseessä Bob Fossen ohjaama ja Robert Alan Aurthurin kanssa käsikirjoittama omaelämäkerrallinen elokuva tästä monilahjakkaasta tanssija, koreografi, teatteri- ja elokuvaohjaajasta.

All That Jazz alkaa, kun Roy Scheiderin esittämä Joe Gideon valikoi tanssijoita tulevaan NY/LA Broadway musikaaliinsa. Mies on työnarkomaani ja keskittyy leikkaamaan samalla ohjaamaansa The Stand-Up leffaa.
Jokainen aamu alkaa suihkulla, Alka-Seltzer juomalla, laittamalla Visine tippoja silmiin, nappamalla pari Dexedrine amfetamiini tabua ja lausumalla peilin edessä sanat "It´s showtime, folks.
Mies vetää lisäksi jatkuvasti tupakkaa, viina maistuu ja naiset vaihtuu vaikka kuvioissa pyörii edelleen myös exä Audrey (Leland Palmer) sekä tytär Michelle.
Ei ihme, että sydän alkaa sanomaan sopimuksen irti ja pian Joe herääkin letkuissa joten on pakko alkaa tarkastelemaan mitä sitä onkaan tullut tehtyä.

Syke ei sammu leffassa on mielenkiintoinen rakenne eli vaikka suurin osa leffasta kuluukin Joen tämänhetkisen tilanteen seuraamiseen voidaan välillä hypätä katsomaan jotain tiettyä hetkeä nuoruudesta. Mies tietää tanssivansa nuoralla mutta ei osaa toimia muulla tavalla.

Tuo NY/LA show oli oikeasti musikaali Chicago mikä toteutui 1975 ja The Stand-Up leffa Dustin Hoffmanin tähdittämä Lenny (1974).

Scheider vetää hienosti, vasta menehtynyt Ann Reinking on maukas on/off tyttöystävänä ja oli oikeastikin Fossen hoito, Cliff Gorman tykittää mainiosti Hoffmanina, Jessica Lange on kuoleman enkeli jolle Gideon kertoo otteita elämästään ja mukana ovat myös mm. John Lithgow sekä maukasta tanssijaa esittävä Deborah Geffner.
Musikaalikohtaukset painottuu loppuun mutta sitä ennen nähdään mm. ässä eroottinen numero jossa esimerkiksi Conanista tuttu Sandahl Bergman on upeimmillaan ja viihtyy pitkään tissit paljaana. Niin, tissejä tässä on esillä muutenkin yllättävän runsaasti.

Gideonin sydänkohtauksen jälkeen tehtävä leikkaus nähdään oikeasti mikä oli ikävää katsottavaa ja leffan loppu menee lähinnä musikaalinumeroiden parisssa mikä oli minusta selkeä mahalasku.

All That Jazz kannattaa ehdottomasti katsoa vaikka ei musikkaaleista pitäisikään sillä enemmän tämä on draama eikä musiikkinumerot ole pääosassa tuota loppua lukuunottamatta.
Tässä päästään hienosti ja varmasti totuudenmukaisesti kurkistaamaan teatteriproduktion taakse vittumaisten tuottajien hengittäessä koko ajan niskaan ja tyypit nähdään myös laskemassa mahdollisia vakuutusvoittoja jos Gideon menehtyisi sairaalassa.

Elokuva sai yhdeksän Oscar ehdokkuutta joista voitti neljä. Fosse eli vuoteen 1987 mutta ohjasi tämän jälkeen enää filmin Star 80 joka olisi kyllä siistiä joskus nähdä.

"Days are like women - each one's so damn precious, but they all end up leaving you."
User avatar
aTomiK
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Posts: 5175
Joined: Sat May 31 2014 12:17

Re: Musikaalit + musiikki- ja tanssileffat

Post by aTomiK »

Quadrophenia - 60-luvun kapinalliset (Quadrophenia 1979) 4/5
https://www.imdb.com/title/tt0079766/

Sitten tällainen elokuva mikä perustuu The Who yhtyeen samannimiseen rock-oopperaan mutta ei ole musikaali vaan 60-luvun puolivälin mod-kulttuurista kertova musiikkidraama.

Tarinassa seurataan yhä kotona asuvaa ja erään mainostoimiston postiosastolla työskentelevää Jimmyä (Phil Daniels) sekä tämän mod ystäviä. Näille nuorille tärkeintä ovat viikonloput jolloin voi laittaa ykköset päälle, napata muutaman amfetamiinipillerin, ajella skoottereilla, paneskella ja pitää muuten vain hauskaa.
Tappelut the rockers moottoripyöräjengiläisten kanssa on arkipäivää ja koska joukossa tyhmyys tiivistyy käynnistävät nuoret Brighton reissullaan kaduilla kunnon jengitappelun.

Tuo sana quadrophenia tarkoitaa Jimmyn nelijakoista persoonallisuutta ja heppu alkaakin siten sekoilla oikein kunnolla eli siinä menee suhteet tyttöystävään, kotiväkeen sekä työpaikkaan poikki. Daniels vetää roolinsa hyvin mutta Jimmy ei ole oikeasti mikään mukava persoona.
Cast tekee muutenkin hienoa duunia ja mukana nähdään mm. ihana Leslie Ash, Mark Wingett, Phil Davis, Ray Winstone sekä rokkarit Sting ja Toyah Willcox.

Lontoossa ja Brightonissa kuvatun leffan lokaatiot on makeita ja musiikkia kuullaan jatkuvasti. Paljon on sitä The Who kamaa mutta soundtrackilla soi myös useita 60-luvun aikalaishittejä.
Ohjaaja Franc Roddam on tehnyt hienon filmin ja tämä heppuhan on muutenkin legenda koska kehitti muutama vuosi myöhemmin Näkemiin vaan, muru klassikkosarjan.

UK tuplakiekolla oli mukana hyvä reilun tunnin mittainen muisteludokkari ja jos nuorisokuvaukset yhtään kiinnostaa niin kyllä tämäkin kannattaa katsella.

"Days are like women - each one's so damn precious, but they all end up leaving you."
User avatar
aTomiK
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Posts: 5175
Joined: Sat May 31 2014 12:17

Re: Musikaalit + musiikki- ja tanssileffat

Post by aTomiK »

Exterminator wrote: Sun Mar 03 2019 10:38 Image
Pitch Perfect :star: :star: :star: :star: -
https://www.imdb.com/title/tt1981677/?ref_=nv_sr_1
Vähän kuin Bring It On siirrettynä a cappella -laulannan maailmaan. Anna Kendrickin esittämä Beca haluaisi oikeasti Los Angelesiin kokeilemaan siipiään musiikkialalla, mutta isukki pyytää yrittämään ensin collegessa vuoden(?) ajan. Pianhan musikaalinen tyttö koulussa "löydetään" ja Beca toivotetaan tervetulleeksi lauluryhmä The Bellasiin, jonka kanssa olisi tarkoitus lähteä kisaamaan. Hauskasti nimetty taitavien jätkien ryhmä Treblemakers on pahin vastus, mutta ehkei sittenkään mahdoton voittaa? Sisäistä konfliktia The Bellasissa nähdään, samoin Becaan silmänsä iskeneen jäbän kanssa menee sukset pikkuisen ristiin.

Komeasti tämä taisi menestyä, mistä kertovat jatko-osatkin, enkä tätä seikkaa ihmettele ollenkaan. Tässä oli hauskoja hahmoja, erityisesti Läski-Amy :lol: ja se piipittävä aasialainen, sekä hauskaa juttua, jolle muutaman kerran sai ihan naurahtaakin. Kendrickin laulutaidoista ei ollut mitään tietoa ennestään, hienostihan tuo vetää ja on muutenkin oikein hyvä. Se beatboxaaminen kupin kanssa oli jopa leuat loksauttava kohtaus. Sitten tietysti kuullaan ja nähdään paljon niitä ryhmien lauluesityksiä, joita ei voinut olla ihastelematta. Kivan modernilla ohjelmistolla elokuvassa vielä mentiin, kun siellä soi Rihannat ja David Guettat muun muassa.

Jollekin Mamma Mia!:n ystäville esimerkiksi voisi kuvitella lähtevän, vaikka sentään ABBAn ikivihreiden tasolla ei liikutakaan.

Arvosanaan saattoi livahtaa ylimääräinen plussa Kendrickin muhkeiden munkkien ansiosta. Pakko toivoa, että joskus Annakin vielä suostutellaan nakuilemaan, selkeästi esiteltävää löytyisi :razz:
Katsoin Pitch Perfectin ja Exän Bring It On a cappella maailmassa oli oikein osuva vertaus. Ja kyllähän minä tällaisista tykkään, annetaan :star: :star: :star: :puoli:

Ihan Anna palaa leffan tasolle tässä ei päästä ja touhu on hyvinkin ennalta arvattavaa mutta enpä juuri muuta odottanutkaan. Viihdettä ja hyvää musaa kuitenkin riitti.
Värikäs cast teki hyvää duunia mutta mitään todella maagista ei keneltäkään nähty enkä minä kertaakaan nauramaan päässyt.

Kuten sanottua hahmokatras oli värikäs ja kai siellä kaikki rodut ja muut oli mukana. Kendrick oli ihan kiva ja Astin veti hyvin mutta näiden välisen suhteen kuvaukseen olisin kaivannut jotain enemmän.
Alexis Knapp pisti silmään isoine kannuineen ja Rebel Wilson lyö kaiken likoon mutta Anna Camp oli ehkä porukan paras näyttelijä vaikka hänen roolinsa olikin se perinteinen ryhmänjohtaja bitch.
Treblemakersin sakista tykkäsin erityisesti Adam Devinestä ja heppu olikin tuttu jo Final Girls filmistä jossa veti myös hyvin. Devine olisi saanut olla esillä paljon enemmän.

Pitch Perfect oli sleeper hitti ja tuotti maailmanlaajuisesti lopulta maukkaat 115 miljoonaa. Yliopisto/college ja musaleffa diggareille ehdottomasti kivaa katsottavaa ja jatketaan kakkosella vähän myöhemmin.

"Days are like women - each one's so damn precious, but they all end up leaving you."
User avatar
aTomiK
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Posts: 5175
Joined: Sat May 31 2014 12:17

Re: Musikaalit + musiikki- ja tanssileffat

Post by aTomiK »

Image

Pitch Perfect 2 (2015) :star: :star: :star: +
https://www.imdb.com/title/tt2848292/

Jatko-osa yllättävän hyvin menestyneelle a cappella musaleffalle ja kivaa oli meno tässäkin.

Barden Bellas ryhmä on vetänyt kolme mestaruutta putkeen mutta sitten eräässä hyväntekeväisyystapahtumassa käy niin, että Fat Amyllä (Rebel Wilson) repeää esiintymisasu eli pillu vilkkuu ja yleisössä sattui olemaan myös Obama.
Juttu saa runsaasti mediahuomiota, liitto joutuu vaikeuksiin, Bellasin kiertue perutaan ja toiminta jäädytetään. Kaiken lisäksi kiertueen korvaava ryhmä on superkova ja alati vittuileva saksalainen rival Das Sound Machine.
Bellas saa kuitenkin lopulta toimia pienellä volyymilla ja osallistua tuleviin maailmanmestaruuskisoihin. Spiritti on kuitenkin alhaalla joten siihen haetaan parannusta entisen Bellas johtaja Aubreyn (Anna Camp) leiriltä. Lopussa on sitten luvassa ultimaattinen yhteenotto DSM:n kanssa.

Viihtyisää menoa ja hyvää poppia riittää mutta aluksi vitutti jo ykkösosasta tutun kommentaattorikaksikko John Michael Higgins/Elizabeth Banks perseily. Banks muuten myös ohjasi leffan.
Ykkösestä tuttuja sivujuonia jatkettiin eli Beca (Anna Kendrick) haluaa edelleen musiikkituottajaksi saaden jalkaa oven väliin ja Fat Amyn sekä Bumperin (Adam Devine) suhdekin syvenee.
Vanhat tutut tyypit on siis mukana ja uutena kasvona Bellasiin liittyy Emily (Hailee Steinfeld) jonka äiti (Pulmusten Katey Sagal) oli BB jäsen 80-luvulla.
Molemmat DSM:n päähahmot (rooleissa Birgitte Hjort Sørensen ja Flula Borg) oli myös oikeasti ässiä tyyppejä.

Bring It On cheerleader leffa yhteyksiä ei voi taaskaan vähätellä ja tässä oli hieman samoja ideoita BIO leffojen 4 ja 6 kanssa. Myös sanonnat kuten disa- aca-pointment ja aca-wiedersehen ovat täyttä Bring It On kamaa.
Kisa erään miljonäärin yksityisklubilla oli hienoa menoa ja kaikki DSM kohtaukset yleensäkin ihan huippu kamaa. Ja olihan se Das Sound Machinen esitys MM-kisojen finaalissakin oikeasti paljon parempi kuin Bellasin vastaava.

Pitch Perfect 2 teki lippuluukuilla älyttömän kovaa jälkeä netoten maailmanlaajuisesti 287 milliä ohittaen School of Rockin ja näin siitä tuli kaikkien aikojen menestynein musiikkikomedia. Jos tykkää originaalista, pitää varmasti myös jatko-osasta.
"Days are like women - each one's so damn precious, but they all end up leaving you."
User avatar
aTomiK
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Posts: 5175
Joined: Sat May 31 2014 12:17

Re: Musikaalit + musiikki- ja tanssileffat

Post by aTomiK »

Image

Pitch Perfect 3 (2017) :star: :star: :puoli:
https://www.imdb.com/title/tt4765284/

Sitten trilogian viimeinen osa ja nyt oli jo selvästi heikompaa, teennäisen ja väkinäisen tuntuista tekemistä.

Parin ensimmäisen leffan Barden Bellasin vanhempi kaarti on siis jo työikäisiä mutta kaikilla menee hiukan heikosti joten porukka innostuu, kun nykyinen Bellas ryhmä kutsuu heidät tapaamiseen.
Tästä viriää sitten idea lähteä Espanjaan missä Aubreyn (Anna Camp) isä on töissä sotilastukikohdassa. Typyt ottaa osaa USO:n (United Service Organization) kiertueelle mihin lähtee mukaan myös kolme muuta bändiä joiden kanssa myös kisaillaan.
Seuraa sekoilua Euroopassa, ihastumisia, laulamista ja lopulta myös jännitystä, kun Amyn (Rebel Wilson) isä Fergus (John Lithgow) kaappaa mimmit tyttären pankkitilillä lojuvat miljoonat mielessään.

Joo, nyt oli yritetty vähän laajentaa sapluunaa mutta ei tämä kyllä lähtenyt missään vaiheessa lentoon. Vanhat poikaystävät on dumpattu mutta muuten on kaikki tutut koolla, fiilis vain jotenkin puuttuu.
Lithgowia oli toki kiva nähdä ja lopussa Wilsonista tulee yhtäkkiä joku taistelulaji ekspertti joka mätkii rikolliset kumoon tuosta vaan. En tiedä sitten kuuluuko tähän franchiseen tuollainen Charlie´s Angels tyylinen kiiltokuvamainen viihde toiminta. Ei ainakaan meikälle toiminut.

Filmi tuotti aiempien imussa vielä huikeat 185 miljoonaa mutta kaikki olivat varmaan samaa mieltä, että nyt viimeistään on hyvä aika lopettaa.
"Days are like women - each one's so damn precious, but they all end up leaving you."
User avatar
Tina DeMona
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Posts: 5777
Joined: Fri Jun 06 2014 18:19
Location: Kerava

Re: Musikaalit + musiikki- ja tanssileffat

Post by Tina DeMona »

^John Litgow on kyllä aina kova. Saisi olla enemmissäkin asioissa.
--- Amal shufar, at rrug ---
User avatar
aTomiK
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Posts: 5175
Joined: Sat May 31 2014 12:17

Re: Musikaalit + musiikki- ja tanssileffat

Post by aTomiK »

Image

Round Midnight - keskiyön soundi (Round Midnight 1986) :star: :star: :star: :puoli:
https://www.imdb.com/title/tt0090557/

Tämä siis pois nukkuneen ranskalaisohjaaja Bertrand Tavernierin muistolle ja oli mukavan leppoisa jazz filmi.
Tarina pohjautuu parinkin jazz muusikon tositarinoihin eli tenorisaksofonisti Lester Youngin sekä erityisesti pianisti Bud Powellin elämänvaiheita kuvataan.

Elokuvan päähenkilö on jo elämää nähnyt tenorisaksofonisti Dale Turner (Dexter Gordon) joka palaa 1959 Pariisiin tekemään keikkaa paikalliseen Blue Note baariin.
Miestä kaitsemassa on montakin tyyppiä mutta erityisesti Buttercup (Sandra Reaves-Phillips) joka kerää joka ilta keikkarahat talteen ja lukitsee Dalen huoneeseensa.
Tähän on periaatteessa hyvä syy sillä jos katse vähänkin herpaantuu karkaa muusikko omille teilleen ja vetää päänsä täyteen viinaa.
Sitten peliin astuu ranskalaismies Francis (Francois Cluzet) joka on yksinhuoltaja ja jolle Turnerin fanitus on jotain elämää suurempaa.
Mies päättää ettei muusikon kohtelu ole oikein ottaen tämän luokseen asumaan ja alkuvaikeuksien jälkeen hommat alkaakin toimia eikä Dale enää tartu pulloon.
Keikat jatkuu ja hommat luistaa jopa niin hyvin, että Turner astelee bändinsä kanssa studioon. Tulee kuitekin hetki jolloin mies halajaa takaisin kotiinsa New Yorkiin missä vanhat pahat tavat palaavat mieleen.

Kaksi tuntia jaskaa voi olla joillekin kova pala purtavaksi mutta itse kyllä tykkäsin Round Midnightin erittäin rennosta menosta. Musiikki soi lähes koko ajan, kaikki vedettiin livenä ja Oscar palkinnon napanneesta soundtrackista vastasi Herbie Hancock joka myös itse esiintyy leffassa bändin pianistina.

Gordon on jazzin hall of fame legenda ja ansaitsi roolistaan jopa Oscar ehdokkuuden. Mies vetää erittäin vakuuttavasti omaten maukkaasti kähisevän äänen mikä tuo hahmoon rutkasti karismaa. Dale on sympaattinen tyyppi jolla on kuitenkin omat demoninsa kuten meillä kaikilla.
Mainittujen lisäksi mukana nähdään monia muitakin muusikoita sekä Lonette McKee ja Martin Scorsese joka esittää leffan loppupuolella Turnerin agenttia.

Hyvä elokuva joka ei toki kaikille uppoa marginaalisen aiheensa vuoksi mutta jos on intoa sekä uskallusta niin kokeilkaa.
"Days are like women - each one's so damn precious, but they all end up leaving you."
Post Reply