Hohtoloota

Mystinen suomalainen elokuvafoorumi
Tänään on Ma Helmi 18 2019 23:58

Etusivu » Foorumit » Elokuvat - yleistä

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 49 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja
Etsi tätä:
Viesti

Poissa
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Käyttäjän avatar

Viesti Lähetetty: Pe Tammi 30 2015 21:04 
Huomasin tässä, että käyttämäni EMDB-luettelointiohjelma kellotti juuri elokuvakokoelmani suuruudeksi 3000 elokuvaa. Noista noin 300 näyttäisi olevan BD-formaatissa ja loput DVD-julkaisuja. Lisäksi noin kolmeasataa Fix-kassuani en ole luetteloinut lainkaan.

Lähinnä voisin kysellä samalla hieman dataa omista elokuvakokoelmistanne. Kuinka kauan olette jo keräilleen elokuvia? Myyttekö välillä jotain pois vai pidättekö kaiken ostetun itsellänne? Itsellä alkuperäisten elokuvien keräily alkoi noin reilut 15 vuotta sitten 90-luvun loppupuolella ja varmaan noin sata elokuvaa olen siitä vuosien varrella myynyt pois. Entä kuinka iso elokuvakokoelmanne on tällä hetkellä ja mitä formaatteja siihen kuuluu määrineen?

Itseäni on viime aikoina vaivannut lähinnä elokuvieni säilytys ja siihen liittyvät ongelmat. Tällä hetkellä melkein kaikki elokuvani ovat esillä hyllyissä. Vielä ainakin kolme uutta hyllyä mahtuisi mukavasti, mutta sen jälkeen pitää ehkä tehdä jotain radikaalimpaa muutosta jos haluaa, että elokuvat olisivat esillä. Mitään "kotelot roskiin ja elokuvat johonkin kansioon" -typeryyttä en aio koskaan harrastaa. Myös ne halvat pahviläpyskäelokuvat ovat omalla henkilökohtaisella boikottilistallani.

Entä oletteko koskaan miettineet mitä kokoelmallenne tapahtuu kun kuolette? Itse olen ajatellut (ja myös ääneen ilmoittanut), että lapseni perii kaiken ja tekee kokoelmalla sitten mitä parhaaksi näkee.

Viimeksi muokannut Solange päivämäärä La Tammi 31 2015 12:40, muokattu yhteensä 1 kerran
 Profiili  

Poissa
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Käyttäjän avatar

Viesti Lähetetty: Pe Tammi 30 2015 23:05 
Tämäpä on perin mielenkiintoinen idea ketjulle. Vastaanpa kysymyksiin ja odotan mielenkiinnolla muiden ihmisten vastauksia, koska tällainen on aina kiehtovaa.

Itselläni on tällä hetkellä 816 luetteloitua DVD -elokuvaa ja 64 VHS -kassua. Minä kuitenkin luetteloin vain ne elokuvat, jotka ovat hyllyssäni - ja siellä ovat vain ne elokuvat, jotka olen nähnyt. Loput ovat kaapissa kivasti odottamassa vuoroaan. Luettelointiin käytän ihan OpenOfficea vaan, en sen kummempia ohjelmia - yleensä lisään vastakatsotut hyllyyn ja listalle noin viiden katsotun DVD:n välein.

Olen myynyt pois paljonkin elokuvia; periaatteessa kaiken, mitä arvelen, etten halua enää koskaan nähdä uudestaan. Siis lähinnä kamalimmat ja turhimmat tylsyydet, en niinkään välttämättä huonoja elokuvia. Paskin elokuva, mitä olen ikinä nähnyt (Milla Jovovichin "tähdittämä" Ultraviolet) löytyy yhä masokismitarkoituksissa hyllystäni. Yleensä minulla on tapana pitää joulun alla jonkinlainen isompi siivous, jolloin käyn kaikki hyllyt läpi ja päätän, mitä vien divariin. Ainakin parina viime jouluna on lähtenyt parisen muovikassillista leffoja, mikä ei kuitenkaan hyllyjä katsoessa näy vielä missään. Vuoden aikana tulee sitten heivattua suorilta sivuun varmempaa kakkaa, mitä en ikinä vaivaudu edes hyllyyni pistämään.

Itsekin olen tuossa juuri säilytystä miettinyt, on nimittäin taas aika ostaa pari uutta hyllymoduulia. Suosin niitä mustia, halpoja neliön muotoisia, noin neliömetrin kokoisia hyllyjä, mitä voi kätsysti asetella toistensa päälle ja vierelle. Tosin on muitakin ratkaisujakin, ja niitä olen tässä mietiskellyt - esim. vanhin hyllyni on DVD/CD -yhdistelmähylly, mihin ei mahdu juuri mitään ja joka vie tuhottomasti tilaa. Samoin minulla on pieni hylly, joka pysyy kasassa ainoastaan painovoiman ja jeesusteipin vaikutuksesta. Olen pohtinut, että tällä hetkellä asuntooni mahtuu vielä kaksi kunnollista neliöhyllymoduulia ja yksi CD-torni, ja sen jälkeen minunkin on ryhdyttävä drastisiin toimenpiteisiin - varmaankin noiden vanhojen hirviöhyllyjen hävittämiseen ja korvaamiseen paremmilla tilaihmeillä, jotka sitten vaan edellyttävät, että periaatteessa myllään ja järjestelen koko talon kertalaakista uudestaan. Onko Solangella samanlaisia mahdollisuuksia, vai onko kaikki jo asetettu esille järjellisesti?

Koteloista en minäkään ikinä luovu, koska kotelot ovat iso osa juttua - jos tahtoisin paskaa, olisi helpompi vain varettaa kaikki. Kovalevytilakin tulisi paljon halvemmaksi. Mutta kun tykkään näistä fyysisitä asioista, koteloineen kaikkineen. Elokuvapokkareitakaan en minäkään siedä: nehän jos laittaa hyllyjen väliin, ne katoaa sinne iäksi. Eihän niissä ole kuin kaksi ulottuvuutta, helevetti!

Kuolemaa en ole pohtinut, kai tässä vielä jostakin syystä itsensä sen verran nuoreksi kokee. Tai sitten ei vaan kiinnosta. Pikkuveli vieköön mitä vietävissä on, mikäli vielä itse tällöin elää.

Profiili  

Poissa
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Käyttäjän avatar

Viesti Lähetetty: La Tammi 31 2015 12:09 
Tina DeMona kirjoitti:
Onko Solangella samanlaisia mahdollisuuksia, vai onko kaikki jo asetettu esille järjellisesti?.

Tämänhetkinen säilytystilanteeni on sellainen kohtalainen kompromissi. Eli minulla on käytössä 14 kpl sellaisia n. 180 cm korkeita koululaishyllyjä. Niissä on jokaisessa viisi hyllyriviä, mutta ne eivät ole tietenkään suunniteltu dvd tai bluray -levyjä silmällä pitäen, joten yhden rivin päälle saa aina pinota elokuvia vaakasuorassa, jotta hyllyistä saa kaiken kapasiteetin irti.

Kaikki nuo 14 hyllyä eivät ole pelkästään elokuvakäytössä vaan niihin on mahdutettu lisäksi noin 400 kirjaani ja 200 cd-levyäni. Noin viisi hyllymetriä sarjakuvia sijaitsee taas säilytyskoteloissa viiden hyllyn päällä. Muiden hyllyjen päällä on sitten kaikenlaisia elokuvien erikoisversioita ja bokseja. Lisäksi minulla on ns. akuankka-kaappi, jossa on mm. lapsuudessa kerätyt Roope-sedät (1-200) ja Aku Ankan taskukirjat (1-200) yms. Disney-aiheista. Noin pari sataa konsolipeliä on sitten jaoteltu siten, että PS3- ja PS4 -pelit ovat olohuoneessa ison telkkarin ja kyseisten konsolien läheisyydessä. NES-, SNES- ja Megadrive -pelit sijaitsevat taas kyseisten konsolien luona makuuhuoneessa, jossa on myös vanha putkitelevisio täydentämässä retropelielämyksen. Vinyyleitäkin olen alkanut keräämään, mutta niitä on vasta jotain reilut 30 kpl ja ne sijaitsevat sellaisen vanhan stereokaapin lasiovisessa vinyylisäilytystilassa, johon sopinee vielä ainakin noin 70 vinyyliä lisää.

Noita koululaishyllyjä mahtuu vielä tosiaankin se kolme lisää ilman mitään erityistä ongelmaa. Sen jälkeen en tiedä mitä aion tehdä, mutta pitää miettiä sitä sitten tarkemmin kunhan tila oikeasti uhkaa loppua.

Tina DeMona kirjoitti:
Itselläni on tällä hetkellä 816 luetteloitua DVD -elokuvaa ja 64 VHS -kassua. Minä kuitenkin luetteloin vain ne elokuvat, jotka ovat hyllyssäni - ja siellä ovat vain ne elokuvat, jotka olen nähnyt. Loput ovat kaapissa kivasti odottamassa vuoroaan. Luettelointiin käytän ihan OpenOfficea vaan, en sen kummempia ohjelmia - yleensä lisään vastakatsotut hyllyyn ja listalle noin viiden katsotun DVD:n välein.

Minä luetteloin elokuvat yleensä silloin kun ne saapuvat perille. Itse olen ollut todella tyytyväinen tuohon EMDB-ohjelmaan, koska siihen ei tarvitse kirjoittaa kun elokuvan nimi ja se osaa sen jälkeen hakea kaikki muut tiedot tietokannoista. EMDB:n kehittäjä on yksityishenkilö ja sen käyttö on täysin ilmaista. Ohjelma on kehittynyt tässä niiden muutamien vuosien aikana kun olen sitä itse käyttänyt melkoisesti. Uusia päivityksiä ja parannuksia tulee periaatteessa viikoittain. Ennen tuo oli oikeastaan ärsyttävää, koska uusi päivitys piti aina itse hakea kyseisen ohjelman sivuilta. Nykyään uudet päivitykset päivittyvät itsestään nappia painamalla.

Tina DeMona kirjoitti:
Olen myynyt pois paljonkin elokuvia; periaatteessa kaiken, mitä arvelen, etten halua enää koskaan nähdä uudestaan. Siis lähinnä kamalimmat ja turhimmat tylsyydet, en niinkään välttämättä huonoja elokuvia. Paskin elokuva, mitä olen ikinä nähnyt (Milla Jovovichin "tähdittämä" Ultraviolet) löytyy yhä masokismitarkoituksissa hyllystäni. Yleensä minulla on tapana pitää joulun alla jonkinlainen isompi siivous, jolloin käyn kaikki hyllyt läpi ja päätän, mitä vien divariin. Ainakin parina viime jouluna on lähtenyt parisen muovikassillista leffoja, mikä ei kuitenkaan hyllyjä katsoessa näy vielä missään. Vuoden aikana tulee sitten heivattua suorilta sivuun varmempaa kakkaa, mitä en ikinä vaivaudu edes hyllyyni pistämään.

Itse en ole myynyt kokoelmastani mitään pois vuosiin. Toisaalta minulla on laaja elokuvamaku ja osaan jo aika hyvin ostaessa arvioida vuosien kokemuksella, että onko kyseessä sellainen elokuva, jonka haluan oikeasti ostaa hyllyyni. Toisaalta esim. kauhuelokuva on genrenä sellainen, että oli kyseessä miten huono tekele tahansa se tulee yleensä ostettua. Paskimmistakin tekeleistä löytyy yleensä edes jonkinlaista viihdearvoa.

Nykyään elokuvia lähtee hyllyistäni lähinnä silloin kun ostan jonkun dvd:n tilalle vastaavan bluray-version. Tarpeettomaksi jäävät dvd-versiot tulee sitten lahjoitettua sukulaisille.

Tina DeMona kirjoitti:
Koteloista en minäkään ikinä luovu, koska kotelot ovat iso osa juttua - jos tahtoisin paskaa, olisi helpompi vain varettaa kaikki. Kovalevytilakin tulisi paljon halvemmaksi. Mutta kun tykkään näistä fyysisitä asioista, koteloineen kaikkineen. Elokuvapokkareitakaan en minäkään siedä: nehän jos laittaa hyllyjen väliin, ne katoaa sinne iäksi. Eihän niissä ole kuin kaksi ulottuvuutta, helevetti!

Itsellä on näiden "rajoitusten" lisäksi vielä sellainen rajoitus, että en halua ostaa sellaisia kokoelmabokseja, joissa on tungettu samaan laatikkoon täysin toisiinsa liittymättömiä elokuvia. Saman elokuvan jatko-osia sisältävät boksit ovat sitten asia erikseen. Myös saman ohjaajan (ja usein näyttelijänkin) elokuvia sisältävät boksit ovat OK.

Profiili  

Poissa
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Käyttäjän avatar

Viesti Lähetetty: La Tammi 31 2015 16:34 
Solange kirjoitti:
Tina DeMona kirjoitti:

Itsellä on näiden "rajoitusten" lisäksi vielä sellainen rajoitus, että en halua ostaa sellaisia kokoelmabokseja, joissa on tungettu samaan laatikkoon täysin toisiinsa liittymättömiä elokuvia. Saman elokuvan jatko-osia sisältävät boksit ovat sitten asia erikseen. Myös saman ohjaajan (ja usein näyttelijänkin) elokuvia sisältävät boksit ovat OK.

Noita minulta kyllä löytyy, mm. loistava Willow on samassa tuplapaketissa pökäle-Eragonin kanssa. Joskus nuo on minusta hyviä tapoja löytää uusia leffoja, joita ei välttämättä yksittäisinä tulisi osteltua, mutta täytyy kyllä myöntää, että useimmiten tulee sitten haalittua jotakin totaalista saastaa, josta ei sitten pääse eroon kun se on samassa paketissa jonkun hyvän jutun kanssa. Niinkuin se Dark Label -boksi, jonka ostin ihan pelkästään Xtron takia. Ja kaikki ne muut leffat oli ihan karmeaa sontaa.

Se unohtui tuossa eilen kysyä, että miten luetteloit boksisi? Minulle jokainen boksi on yksi DVD, oli siinä kuinka monta levyä tahansa - muuten kaikkien tuplalevypakkausten ja vastaavien laskeminen useammaksi menisi aika mahdottomuuksiin. Oletko sinä luetteloinut kunkin eri elokuvan erikseen, vaiko vaikkapa jos sinulla on kolmen leffan sanotaan Jack Nicholson -boksi, onko se vain yksi kappale asioita tällä listallasi?

Profiili  

Poissa
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Käyttäjän avatar

Viesti Lähetetty: La Tammi 31 2015 17:18 
Tina DeMona kirjoitti:
Se unohtui tuossa eilen kysyä, että miten luetteloit boksisi? Minulle jokainen boksi on yksi DVD, oli siinä kuinka monta levyä tahansa - muuten kaikkien tuplalevypakkausten ja vastaavien laskeminen useammaksi menisi aika mahdottomuuksiin. Oletko sinä luetteloinut kunkin eri elokuvan erikseen, vaiko vaikkapa jos sinulla on kolmen leffan sanotaan Jack Nicholson -boksi, onko se vain yksi kappale asioita tällä listallasi?

EMDB hakee jokaisen elokuvan erikseen tietokannoista eli yhden lisäyksen on oltava periaatteessa joko elokuva tai sarjakausi. (Myös esim. kokonaisen sarjan voi luetteloida kerralla jos on ostanut boksin, jossa on kaikki kaudet.) Toki luetteloisin jokaisen elokuvan erikseen, vaikka kirjoittelisin ne Exceliin. Näin luettelosta löytyy sitten kaikki omistetut elokuvat, eikä tarvitse esim. arpoa mitä mikäkin boksi sisälsikään. Mitään lyhytelokuvia tms. ekstroista löytyvää en luetteloi. Toki jos ostaisin esim. jonkun lyhytelokuvan, joka olisi ainoa juttu mitä se kiekko sisältää (vaikka nyt Andalusialainen koira) niin sitten se päätyisi kyllä luetteloon.

Profiili  

Poissa
Kultaloota
Kultaloota
Käyttäjän avatar

Viesti Lähetetty: La Tammi 31 2015 19:58 
Kuva

Kuva

Tuossa osa kokoelmastani. Avokki "diggailee" tällaisesta sisustuksesta :LOL4:

Profiili  

Poissa
Komedian kunkku
Komedian kunkku
Käyttäjän avatar

Viesti Lähetetty: Su Helmi 01 2015 7:53 
speKtacle kirjoitti:

En epäile :lol: Naiset eivät näitä välttämättä ensimmäisinä ole arvostamassa, jostain syystä.

Vähän harmittaa, etten minkäänlaista luettelointia ole viitsinyt harrastaa. Eipä siis ole mitään käsitystä kokoelman suuruudesta, ja nimikkeiden järjestelyn suhteenkin olisi todella paljon toivomisen varaa. Suurin osa on ihan satunnaisessa järjestyksessä viskottu hyllyihin.

Elokuvien keräily alkoi joskus ysärillä, kun menin kesätyörahoilla ostamaan kassillisen myyntikasetteja. Kassatäti vähän kummasteli ja vihjasi jopa vuokraamisesta, kun muutaman satasen (siis markkoja tietty) pistin kerralla menemään.

Yritän katsoa hyvin tarkkaan hankintani, koska huono ostos joutaa kyllä aina myyntiin ja onhan se pikku riesa aina. Ei välttämättä edes onnistu. Todella paljon on myös reiskoja tullut hankittua korvaamaan dvd, jolloin jälkimmäinen on muuttunut tarpeettomaksi. Kasetteja on vielä muutamia, ja nauhoitettuja aika paljonkin.

Koteloista luopuminen ei itselläkään tulisi mieleenkään, tai että joidenkin tavoin alkaisi vain netin kautta imien katsomaan kaikki sarjat ja elokuvat. Oli se sitten laillisesti jostain Netflixistä tai piratismin nimissä, niin ihan sama, minäkin haluan ne levyt ja kotelot käsiin kosketeltaviksi.

Tilan kanssa on pientä loppumista ollut havaittavissa, mutta sitä pystyy kyllä järjestämään suht helposti lisää. Monta asiaa pystyy heittämään tärkeämpien (elokuvien) tieltä mäkeen.

Tyhjää olisi ainakin tarkoitus potkaista vasta niin paljon myöhemmin, että eipä ole viitsinyt pohtia kokoelman kohtaloa niin pitkälle. Jälkikasvua on nolla ja näin se tulee jäämäänkin, mutta siskopuoli ja pari serkkua löytyisi. Jälkimmäisille mennyt vanhoja lelujakin joskus, niin ehkä?

Allekirjoittaneellahan on SinäPutkessa ne parit videot, joissa kokoelmaa esitellään. Että jos nyt jostain syystä kiinnostaa tarkemmin, niin voi tsekata. Muutkin saisi näitä edelleen tehdä! :ylioppilas:

Profiili  

Poissa
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Käyttäjän avatar

Viesti Lähetetty: Su Helmi 01 2015 17:08 
Exterminator kirjoitti:
speKtacle kirjoitti:

Vähän harmittaa, etten minkäänlaista luettelointia ole viitsinyt harrastaa. Eipä siis ole mitään käsitystä kokoelman suuruudesta, ja nimikkeiden järjestelyn suhteenkin olisi todella paljon toivomisen varaa. Suurin osa on ihan satunnaisessa järjestyksessä viskottu hyllyihin.

Minun on ainakin pakkomielteisesti pidettävä kaikki aakkosjärjestyksessä, muuten elämältäni putoaa pohja ja yläpuoli kellahtaa alapuolelle, musta muuttuu valkoiseksi ja kaikki hajoaa sormieni välissä tomuksi. Mutta tämä aiheuttaa tietysti ongelmia, kun kuitenkin logiikan ystävänä haluaa pitää kaikki jatko-osat sun muut sarjat peräjälkeen. No mitenkäs sitten, kun on esim. erimaiden kielisiä koteloita? Back to the Future -trilogia on hyvä esimerkki: ekan kotelossa lukee Paluu Tulevaisuuteen, kakkonen on Back to the Future II ja kolmas on Tillbacka till Futuren vai mikä lie ruotsinnos. Logiikan mukaan nämä pitäisi siis laittaa eri puolille kokoelmaa. Näiden suhteen olenkin joutunut tekemään myönnytyksiä. Tai vaikka Batman: kaikissa Batman -leffoissa ennen Dark Knightia on Batman alussa. Mutta sitten lävähtää tuo Yön Ritari, minkä pitäisi taas olla eri puolella taloa. Nämä on sitten pitänyt vaan tunkea jotenkin järkevästi mutta harmillisen epäloogisesti peräjälkeen.

Samoin on harmillista, jos useamman leffan paketissa on osa jotakin sarjaa, ja sitten toisessa paketissa on toinen osa samaa sarjaa. Laittaako ne sitten sen sarjan mukaan, ja antaa muiden boksissa olevien leffojen olla missä ovat, vai luetellako ne boksin mukaan, niinkuin B for Best of Action tai jotain.

First world problems, varmastikin.

Exterminator kirjoitti:

Elokuvien keräily alkoi joskus ysärillä, kun menin kesätyörahoilla ostamaan kassillisen myyntikasetteja. Kassatäti vähän kummasteli ja vihjasi jopa vuokraamisesta, kun muutaman satasen (siis markkoja tietty) pistin kerralla menemään.

Minä en ole eläessäni vuokrannut yhtäkään elokuvaa. Paitsi silloin, kun olin yläasteen aikaan työharjoitteluviikolla R-Kioskilla ja sain luontaisetuna tehtyä sen ilmaiseksi. Mutta jos minä maksan jostakin, haluan myös laittaa sen hyllyyni ennemmin tai myöhemmin.

Profiili  

Poissa
Sinanjun mestari
Sinanjun mestari
Käyttäjän avatar

Viesti Lähetetty: Su Helmi 01 2015 19:14 
Miun on todella hankalaa ymmärtää leffojen pistämistä aakkosjärjestykseen, koska omaan erilaisen pakkomieltymyksen. Kaiken järjen mukaanhan leffat luetellaan genreittäin. Siitä sitten esimerkiksi starojen mukaan ja näiden leffat ilmestymisjärjestyksessä. Ja voi miten se kirveleekään, kun joku actiontähti onkin erehtynyt tekemään komedian tahi kaksi ja sen sitten joutuu laittamaan keskelle kuuminta actionhyllyä...

No joo, viime muuton jälkeen tuon kaltainen järjestys ei enää ihan täysin pidä paikkaansa, kun latelin leffat kasseista suoraan hyllyyn. Onhan tuosta jo 2,5v, joten kaipa sitä voisi leffat pistää takaisin järjestykseen. Saattanee mennä tovi jos toinenkin ennenkuin jaksan vaivautua, kun ei enää leffojen epäjärjestys pahemmin jaksa vaivata. Että se siitä pakkomielteestä sitten.

Leffoja nauhottelin telkkarista muksuna aika huolella ja niitähän sitten kateltiin moneen kertaan. DVD:t tuli kuvioihin ylä-asteella ja oisko niitä nyt joku tuhat leffaa. TV-sarjabokseja joitan satunnaisia ja kokonaisuudessaan kaikki Trekit, MacGyverit ynnä Miami Vicet. Blu-raylla ei ole kuin vähän yli 10 leffaa. VHS:iä oon intoutunu hakemaan kirppareilta viime vuosina ja oisko niitä joku 60-70kpl. Eli ei nyt mikään ihmeellinen kokoelma kokonaisuudessaan. Leffojen ostelu on vähentynyt viimesen parin vuoden aikana radikaalisti. Netflix on osasyynä ja oonki huomannu tykkääväni katella streamina, vaikka aiemmin ajattelin etten koskaan voisi hurahtaa moiseen nykyajan humputukseen.

Jos tästä koirankopista pääsen joskus muuttamaan isompaan niin varmaan laitan leffat jemmaan kaappeihin ellen saa jostain mukavan näköistä hyllykköä. Ois kiva ettei kämppä ois näin ruuhkainen. Esillä vois sit pitää tyylikkäimpiä bokseja ja nauhoja.

Profiili  

Poissa
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Käyttäjän avatar

Viesti Lähetetty: Su Helmi 01 2015 20:25 
Minä siivoaisin mieluummin piiloon kaiken muun, sänkyä ja jääkaappia myöten kuin elämän oikeasti tarpeelliset asiat, kuten elokuvat, levyt ja sarjakuvat.

Mutta sepä onkin minun näkökantani asioihin.

Ja aakkosjärjestys on hyvä siksi, että se on - mainitsemistani epäkohdista huolimatta - looginen. Minulta räjähtäisi aivot perseestä ulos sillä siunaaman sekunnilla, kun joutuisin pohtimaan onko se ja se leffa nyt sitten enemmän scifiä vai actionia vai romanttista komediaa pienillä kubistisilla pintasilauksilla. Muutenkin kaikki genrekategorisoiminen, myöskin ja etenkin musiikin suhteen, on aina ollut minulle jotenkin tosi vierasta ja kylmää ja vaikeaa. Toki, onhan se helppoa kun pystyy parilla sanalla kertomaan jonkun leffan pääsisällön jolle kulle, mutta kun jokainen elokuva (tai bändi) on jossain määrin omassa genressään, minua tuo vain sekoittaisi lopullisesti, enkä ikinä koskaan milloinkaan löytäisi enää mitään mistään. Edes ulko-ovea.

Profiili  

Poissa
Täysloota
Täysloota
Käyttäjän avatar

Viesti Lähetetty: Su Helmi 01 2015 22:38 
Mulla on kolme eri listaa.
1. HTML-tiedostossa KAIKKI elokuvat (VHS, nauhoitetut VHS-elokuvat, CD-i, DVD, Blu-ray). Tässä listassa ei ole mitään määrätietoja.
2. HTML-tiedostossa kaikki DVD-elokuvat. Tässä on elokuvien määrä numeroitu, mutta numeroinnin ulkopuolella on listattuna tv-sarjat, musa-dvd:t ja muut ei-elokuvat.
3. Personal Video Databaseen listaan kaikki DVD-elokuvat tarkemmilla tiedoilla. Mukana joitain tv-sarjabokseja, mutta mukana ei ole musavideoita tai muita ei-elokuvia.

Nuo HTML-tiedostot ovat siksi olemassa, että ne ovat tollasia kevyitä tekstitiedostoja, joista voi pikaisesti tarkistaa jonkun elokuvan olemassaolon, ja listan voi sitten heittää joskus nettiin, jos siltä tuntuu.

Personal Video Database on hyvä ohjelma. Välillä tosin automaattihaku nimen perusteella ei toimi kunnolla, mikäli tarvittavia plugareita ei ole päivitetty. Ohjelma tarkistaa aina käynnistyessä onko uusia versioita plugareista ladattavissa, ja nappia painamalla plugarit sitten latautuvat ja ohjelma käynnistyy uudelleen. Usein noita päivitetään sitten kun on tarvetta, mutta toisinaan on joutunut odottamaan pitkäänkin ennen kuin esim. Amazonista tapahtuva kannen lataus alkaa taas toimia. Silleen tuossa on kuitenkin mukavaa, että lataussivuston voi helposti vaihtaa toiseen. Välillä jos esim amazon.co.uk ei toimi, niin amazon.com toimiikin. Ja on siellä sitten kaikenlaisia muitakin vaihtoehtoja, mutta pitäydyn tutuissa ja turvallisissa. Se kyllä on sitten harmi, jos imdb-plugari on rikki. Silloin joutuu lisäämään tiedot manuaalisesti. Pornoelokuvien suhteen taas pitäisi olla kirjautuneena imdb:een sisälle, jotta ohjelma tiedot lataisi. Ja kun ohjelmassa mukana oleva adultdvdempire(?)-plugari antaa usein joko vääriä tai puutteellisia tietoja, niin tuon genren kohdalla sitten käyn suurimman osan tiedoista manuaalisesti läpi imdb:n ja iafd:n (internet adult film database) kautta.

Ohjelmassa on myös mahdollisuus kasvattaa näyttelijöiden listaa. Aina jos klikkaa elokuvan tiedoissa olevaa nimeä, tämä nimi lisäytyy henkilölistalle, ja jos kyseinen nimi löytyy useammista elokuvista, niin nuo sitten menevät automaattisesti henkilötietoihin. Henkilölistalla olevat nimet näkyvät sitten elokuvien tiedoissa eri värillä, kuin ne joita ei ole lisätty. Henkilön lisättyä käyn sitten lisäämässä kuvan/kuvia henkilön tietoihin. Tavallisten miesnäyttelijöiden kohdalla lisään yleensä yhden tai kaksi kuvaa. Naisnäyttelijöiden kohdalla kuvien määrä monesti riippuu siitä miten paljon alastonkohtauksia näyttelijä on tehnyt. Jostain syystä näiden kohdalla tulee aina innostuttua vähän liikaa :puna:
Pornonäyttelijöiden kohdalla tulee sitten toisinaan innostuttua vieläkin enemmän. :puna: :puna:
Pa(r)h(a)immillaan jonkun pornonäyttelijän tiedoissa on yli sata kuvaa :silli: :silli: :silli:

Tässä esimerkki elokuvalistaustyylistä (klikkaa kuvaa!):
Kuva
Kuten kuvasta huomaa, niin tuon elokuvan kohdalla on melkein kaikki naisnäyttelijät lisätty henkilölistalle ja pari miesnäyttelijää myös. Ja ohjaaja myös.
Tämän elokuvan kohdalla muita tekijätietoja ei ollut saatavissa. Kuvasta näkyy myös, että elokuva on listattu ihan viime aikoina.
Nuo elokuvalistalla sinisenä näkyvät nimet ovat tarkoittavinaan katsomattomia elokuva. Todellisuudessa nuo vain tulevat automaattisesti tuonne kun elokuvan tietokantaan lisää, enkä niitä koskaan käy mihinkään muuttamassa, vaikka elokuvan katsoisinkin.
Kuvan alanurkassa näkyy listattujen tittelien määrä: 1183

Tässä esimerkki henkilölistauksesta:
Kuva
Tässä elokuvaesimerkkikuvassa olleesta elokuvasta Tracey Adams. Tuosta näkyy, että hän on mukana myös kahdessa muussa DVD:ssä.
Traceyn kohdalla lisättyjä kuvia on 51. Tietokannan teemaa vaihtamalla saa kaikki kuvat näkyviin kerralla, mutta tässä perusteemassa näkyy yksi kerrallaan, ja niitä voi sitten halutessaan selata ja halutessaan vaihtaa oletuksena näkyvän kuvan.
Kuvan alanurkassa näkyy, että henkilölistalla on yhteensä 4330 henkilöä.

Tässä ohjelman ilmoittamaa statistiikkaa: (KLIKKAA KUVIA)

GENRET
Kuva

Kärjessä kauhuelokuvat.

VALMISTUMISVUODET
Kuva

Elokuvia on eniten vuodelta 2005, joka ihmetyttää kyllä valtavasti. :eh:
Vuosikymmenittäin katsottuna elokuvia näyttäisi olevan eniten 80-luvulta.

OHJAAJAT
Kuva

Kärjessä Ere Kokkonen, josta olen ronskisti erittäin ylpeä!

NÄYTTELIJÄT
Kuva

Jestas.
25 kärjessä on PELKÄSTÄÄN porukkaa joko ERE/SPEDE-tuotannoista tai PORNOELOKUVISTA tuttuja. :upeeta2: :upeeta2: :upeeta2:

MAAT
Kuva

USA vie muita maita ihan miten tahtoo.

Elokuviani myyn äärimmäisen harvoin. Tässä vuosi-pari sitten möin jotain 180 porno-dvd:tä Pieneen Leffakauppaan. Rahatilanne oli niin huono, että oli pakko. Sain yhtenä yönä vision, että nyt voisi tehdä pornosiivouksen ja jättää vain kiinnostavimmat nimikkeet omaksi. 400 euroa niistä sain. Sillä sain mainiosti kuukaudeksi asiat kuntoon.
Olen myös joitain erinäisiä jämäpornoja myynyt eteenpäin. Näitä on kerääntynyt, kun joistain paikoista ulkomailta tilatessa saa isomman kasan tilatessa kaupan itse valitsemia levyjä kaupan päälle. Nytkin pystyisi kevyesti raakkaamaan varmaan parisenkymmentä porno-dvd:tä hyllystä pois.

"Normaaleja" elokuvia en sitten juurikaan ole myynyt pois. Ajattelin jättää paskimmatkin elokuvat kokoelmaani. Jossain vaiheessa tosin myin Ocean's Twelven pois (Home Entertainmentista unohdin aikoinaan peruuttaa tuon, ja elokuva oli kamalan huono, niin kun en ollut ihan suoraan omasta aloitteestani tuota hankkinut, niin koin poismyymisen helpoksi). Truffautin 400 kepposta kävin jossain vaiheessa myös vaihtamassa Turun Pieneen Leffakauppaan. Olin tuon löytänyt Prismasta jollain eurolla-parilla, ja tuolta sain todella hyvän vaihtorahan levylle, niin kävin hakemassa jotain räkäisempää materiaalia tuon tilalle.

Jossain vaiheessa pidin elokuviani aakkosjärjestyksessä, mutta tuo aiemmin mainittu nimien epämääräisyys sai luopumaan ajatuksesta. Itseäni harmitti kovasti se, että Rankka Pakomatka ja Freeway 2 olivat kaukana toisistaan.

Nykyään elokuvat ovat siellä täällä jossain järjestyksessä. Pornot ovat lähellä toisiaan, AWE-levyt ovat omassa joukossaan, Future Filmit ovat omassa joukossaan, kotimaiset elokuvat omassa joukossaan. Kauhuja olen koittanut laittaa jotenkin lähekkäin. Elokuvasarjat koitan myös pitää toistensa lähellä. Poikkeuksia kuitenkin on runsaasti, kun en jaksa enää kauheasti säätää noiden järjestelemisten kanssa. Nykyään elokuvat menevätkin aikalailla epämääräiseen järjestykseen, josta sitten oikean fiiliksen kohdalleen sattuessa käyn siirtämässä muutaman elokuvan eri paikkaan.

Profiili  

Poissa
Kultaloota
Kultaloota
Käyttäjän avatar

Viesti Lähetetty: Ma Helmi 02 2015 18:28 
Aakkosjärjestyksestä...

Mietin mikä on itselleni ylipäätään tärkein funktio kokoelman luetteloinnissa. Se on se, että pystyn katsomaan siitä (luurista DVD Plazan luettelointiin) löytyykö jokin tietty leffa kokoelmasta kun olen esimerkiksi leffakaupassa.
Luetteloin leffani luetteloon "kauppanimen" perusteella eli mitä lukee kotelon päädyssä ja samoin ne ovat järjestettyinä hyllyyn. Tietyt kompromissit eivät aiheuta harmaita hiuksia joten Dark Knight menee sujuvasti muiden Batmannien jatkoksi hyllyyn. Samoin myös omasta hyllystä löytyvät Rankka pakomatka ja Freeway 2 löytyvät peräkkäin (ovat muuten helvetin loistavaa kamaa kummatkin).

Eriytän myös leffaboksien leffat luetteloon juuri edellämainitusta syystä. Mitä iloa luettelossa olisi esimerkiksi pelkkä Hitchcock-kokoelma johon kuuluu useita elokuvia? Seison divarissa ja pitelen käsissäni jotain randomia Hitchcock-leffaa ja yritän pinnistellä muistiani että sisältyikö juuri kyseinen leffa tuohon boxiin.

Myös levyiltä löytyvät lyhytelokuvat luetteloin, koska niitä nyt on extroina suht harvakseltaan, tietääpähän ainakin miltä julkaisulta jokin lyhäri löytyykään jos sellaisen haluaa joskus katsoa ex tempore.

Myös pornot ovat hyllyissä ja luetteloituna, tosin makuuhuoneen hyllyissä. :funny:
Makuukamarissa myös DVD:t.

Tossa on kuvantynkää ensimmäisestä hyllystä jonka olen saanut lopulliseen kuosiinsa (tossa taitaa leffat alkaa N-kirjaimesta ja vasemmalle kuva-alan ulkopuolelle jää hylly kirjaimille A - M. Huoneen toisilla sivuilla on muita vastaavanlaisia BD-hyllyjä joissa aakkostus alkaa uudestaan, sillä yhden ja saman juoksevan aakkostuksen tekeminen kaikkiin eri seinillä ja huoneissa oleviin hyllyihin on todella hikistä hommaa. Sitä on kyllä yritetty, mutta näin helpompaa.

Kuva
Kuva

Leffat tosiaan luetteloidaan DVD Plazan luettelointiin ja työ etenee nykyisin melkeimpä vain katsottujen leffojen lisäyksillä jotka tulee aina myös kellotettua soittimen aikalaskurista. Statistiikan vuoksi olen myös laittanut hinta-sarakkeeseen valmistusvuoden.

Luetteloinnin linkki löytyy tuolta:
I
I
I
I
V

Profiili  

Poissa
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Käyttäjän avatar

Viesti Lähetetty: Ke Helmi 04 2015 16:55 
No niin, inventaario tehty eli kiitos Solangelle, että sai tällaisen aikaan. Itseäkin on kiinnostanut montako leffaa hyllyissä ja kaapeissa oleilee. Sen verran sekaisin on leffat siellä täällä, että aikaa laskemiseen kului useampi tunti kun vielä nuo vuosikymmenetkin piti eritellä.
Elokuvia on tullut katseltua vakavammin tosiaan jo sieltä 80-luvun puolivälistä saakka, mutta kunnon leffakeräilyn aloitin niinkin myöhään kuin vuoden 2008 hujakoilla.
Tuolloin iski ajatus, että jos haluan katsoa rakastamiani 80-luvun leffoja niin samantien voin hankkia ne itselleni. Ja kaikki kokoelman elokuvat ovat siis aitoja tapauksia. Netistä en lataile enkä katsele mitään satunnaisia Areena/Youtube visiittejä lukuunottamatta.

VHS kasetteja hyllyssä yhteensä 1595 kappaletta. Näistä

50-luvun leffoja 3 kappaletta
60-luvun leffoja 6 kappaletta
70-luvun leffoja 80 kappaletta
80-luvun leffoja 1194 kappaletta
90-luvun leffoja 312 kappaletta

Eli tuostakin jo huomaa mille vuosikymmenelle se kiinnostus enimmäkseen kohdistuu. 70-luvun kamaa tosin tulee hankittua koko ajan lisääntyvissä määrin.
Kasettina löytää myös monia elokuvia mitä ei koskaan tulla julkaisemaan muussa formaatissa, vaikka nykyään ulos pistetään kyllä kaikenlaista.
Yritän myös saada haltuun useiden näyttelijöiden kokonaisia 80-luvun filmografioita, joten joskus on aika vaikea löytää jotain tv-leffaa missä jokin näyttelijä on heittänyt sivuroolin.
Siitä kyllä täytyy suomalaisia maahantuojia kiittää, että ihan käsittämättömiäkin mitäänsanomattomuuksia ovat vuokralle täällä aikoinaan laittaneet. Monissa niistä kuitenkin esiintyy juuri se minulle tärkeä tyyppi.

DVD levyjä hyllystä löytyy yhteensä 1956 kappaletta. Näistä

50-luvun leffoja 5 kappaletta
60-luvun leffoja 30 kappaletta
70-luvun leffoja 346 kappaletta
80-luvun leffoja 951 kappaletta
90-luvun leffoja 463 kappaletta
00 ja uudemmat 161 kappaletta

BD levyjä olen saanut hankittua vasta 99 kappaletta. Näistä

70-luvun leffoja 8 kappaletta
80-luvun leffoja 40 kappaletta
90-luvun leffoja 15 kappaletta
00 ja uudemmat 36 kappaletta

Tuplakappaleita (siis esim. sama leffa vhs ja dvd muodossa) löytyy toki jonkin verran. Yleensä päivitän jos halvalla vastaan tulee. Kolmena eri versiona ei sentään mitään elokuvaa vielä löydy :lol:
Toinen asia on sitten se jos dvd tai BD sisältää mukavaa ekstraa niin ostoon menee heti. Myyntiin en tavaraa laita juuri lainkaan. Tilanpuutehan se vaivaa, mutta johonkin sitä on aina saanut kasetit ja levyt tupattua.
Täytyy kiittää hyvää muistia siitä, että samoja elokuvia ei tule ostettua uudelleen. 80-luvun leffoja kerätessä on siinä mielessä etuasemassa, koska silloin kansikuviin kiinnitettiin enemmän huomiota ja esim. piirroskannet jää hyvin mieleen.
Jos keräilisin pelkästään 90-luvun ja 00-luvun tavaraa, en missään tapauksessa muistaisi mitä hyllystä jo löytyy. Taas on 9 kasettia postissa odottelemassa hakijaa eli kokoelma senkuin karttuu "moikka"

Profiili  

Poissa
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Käyttäjän avatar

Viesti Lähetetty: Ke Helmi 04 2015 16:59 
Ai niin, tv:n mini-sarjat ja kausiboksit puuttuu noista lukemista. Laittelen niistä tarkempaa luetteloa sitten myöhemmin.

Profiili  

Poissa
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Käyttäjän avatar

Viesti Lähetetty: Ke Helmi 11 2015 23:52 
Opettelin nyt tätä viestiä varten linkkaamaan kuvia tänne, mikä oli kaltaiselleni teknologian ihmelapselle noin tunnin eksessiivisellä kiroilulla ja hiustenrevinnällä varustettu operaatio. Joten toivottavasti tätä arvostetaan.

Eli! Kuten tuossa ekassa viestissäni tähän ketjuun mainitsin, oli taas aika hankkia uusia hyllyjä, ja tänään ne sitten sain. Koko ilta menikin tuossa sitten kokoelman uudelleenjärjestelyyn, mikä on mielestäni hyvinkin rentouttavaa ja miellyttävää puuhaa. Tässä hieman todella laadukkaasti otettuja kuvia (jos ne nyt sitten tässä näkyvät):

Kuva

Eli tässä juurikin nämä kummankin läjän päällimmäiset, neliön muotoiset kaksi moduulia on niitä uusia. Samanlaisia, kuin mitä on aiemminkin tullut hommattua - näitten kokoaminen käy jo tyyliin ilman ohjeita. Jätin koloja taktisesti lisätäyttöä ajatellen aina kunkin kirjaimen jälkeen (ei, en ole vieläkään nähnyt mitään syytä luopua aakkosjärjestyksen käytöstä). Parista julisteesta piti hankkiutua eroon, kun tuo seinäpinta-ala taas pieneni.

Kuva

Tässä oleva, isoin hirvitys on vanhin hyllyni, mihin ei oikeastaan mahdu juuri mitään ja mikä vie kauheasti tilaa. Kun tila taas väistämättä joskus loppuu, hankkiudun siitä eroon ja hommaan jotain fiksumpaa. Myös tuo laidassa oleva, harmaa, pieni torni on uusi: ostin kirpparilta kymmenellä eurolla. Oli metkaa tuoda se kotiin polkupyörällä mustan jään yli.

Kuva

Tähän ostin samoin tein myös uuden CD-tornin. Samantyyppinen kuin tuo ekassa kuvassa näkyvä, paitsi ruskea koska mustat oli loppu. Tuo vaalea iso kirjahyllykin on aikoinaan tullut hankittua kirpputorilta, ja on kasassa lähinnä pyhän hengen voimalla. Sen alalaidassapa näkyvät vähäiset VHS:ni myöskin.

Profiili  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 49 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava

Hyppää: