Russ Meyerin outo maailma

Keskustelua elokuvista ja niihin liittyvistä ilmiöistä.
User avatar
aTomiK
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Posts: 4394
Joined: Sat May 31 2014 12:17

Re: Russ Meyerin outo maailma

Post by aTomiK »

Supervixens on vitun kova, varsinkin se alkupuoli. Kyllä Faster Pussycat ja Vixenkin toimii, oli se Meyer vaan melkoinen setä.
"Days are like women - each one's so damn precious, but they all end up leaving you."

User avatar
Tina DeMona
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Posts: 5108
Joined: Fri Jun 06 2014 18:19
Location: Kerava

Re: Russ Meyerin outo maailma

Post by Tina DeMona »

aTomiK wrote:
Mon Feb 17 2020 11:04
Supervixens on vitun kova, varsinkin se alkupuoli. Kyllä Faster Pussycat ja Vixenkin toimii, oli se Meyer vaan melkoinen setä.
Se oli kyllä. Ei tällaisia leffoja osata enää tehdä.
--- Amal shufar, at rrug ---

User avatar
Tina DeMona
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Posts: 5108
Joined: Fri Jun 06 2014 18:19
Location: Kerava

Re: Russ Meyerin outo maailma

Post by Tina DeMona »

Mikko Lahtinen wrote:
Mon Dec 05 2011 21:39
Up! (1976)

No niin, lähes heti alussa päästään asian ytimeen, kun vanha kunnon Aatu on kolmen naisen ja yhden miehen kuritettavana linnan tyrmässä jonkinlaiset karvahousut jalassa. Pakarat alkavat punoittaa piiskaamisesta, palleja taotaan ja lopulta Aatun kasvoilla on havaittavissa todellisen ilon ja innostuneen odotuksen piirteitä, kun Paul suostuu toteuttamaan loppuhuipennuksen. Rasvaista menoa, mutta reiluna heppuna Aatu imaisee välineen puhtaaksi aktin jälkeen ja heittää parisataa deutsche-markkaa vaivanpalkkaa. Siitä voikin sitten hyvillä mielin suunnistaa rentouttavaan kylpyyn nauttimaan hyvästä musiikista. Ehdottomasti yksi omista suosikkialoituksista.

Jylhästä linnasta siirrytään vaihteeksi amerikkalaiseen pikkukaupunkiin, jonka asukkaat käyvät ylikierroksilla. Tilannetta ei yhtään rauhoita se, että maisemaan ilmestyy Raven De La Croixin esittämä rinnakas ja urheilullinen nainen, joka päätyy päiviksi paikalliseen ravintolaan keräämään ennätysmääriä asiakkaita yrittäjien iloksi ja illoiksi sheriffin sänkyyn. Kitten Natividadin esittämä kertoja heiluu vaatteetta puunrungoilla, vuorilla ja nurmilla arvuutellen murhaajaa. Rentoa ja melko juonetonta menoa tässäkin enimmäkseen.

Elokuva on täynnä upeita naisia, joista oma suosikki on Raven De La Croix, vaikka Janet Woodia, Kitten Natividadia ja Foxy Laetakin on erittäin mukava katsella. Su Lingin tissit ovat lähes täydelliset. Ja ja... Voisi sanoa, että elokuvan roolitus on erittäin onnistunut.

Ei ole yhtään liioiteltua sanoa, että Meyer tosiaan loi aivan oman maailmansa, joka jaksaa viehättää ja joka ei lähtökohdista huolimatta vaikuta halvalta roskalta. Toistuvat seksikohtaukset luonnon helmassa, innokkaasti vartaloitaan esittelevät naiset, omaperäiset hahmot, hauskat vuorosanat ja verinen väkivalta sekoittuvat kiinnostavaksi kokonaisuudeksi, jonka katselua ei pysty keskeyttämään. Paljon sellaista kuvastoa, jota ei saa mielestä pyyhittyä. Toisaalta, kukapa sellaista haluaisikaan... No, ei Meyerin jokainen elokuva toimi yhtä hyvin kuin tämä, mutta harvemmin niidenkään parissa kovin pahasti pääsee pitkästymään.

Up! on oma suosikkini Meyerin tuotannossa ja luulen, että se sellaisena pysyykin, vaikka osa hänen elokuvistaan onkin näkemättä. Oikeastaan ainoa valituksen aihe on se, että alku on sen verran kova, että aivan yhtä hillittömäksi elokuva ei enää myöhemmin nouse. No, toisaalta kyllä niitä Ravenin tissejä on nautinnollisempaa katsella kuin Aatun punaiseksi piiskattua takapuolta. Jos foorumilla on vielä henkilöitä, jotka eivät ole onnistuneet tätä näkemään, niin tilanne kannattaa korjata. Suomijulkaisusta taisi puuttua jotakin alusta, mutta UK-levy sisältää ehjän version ja extraakin. Eiköhän tämä vielä monta katselua kestä. Kunhan ei aivan väärässä mielentilassa ala kertaamaan.

Katselin vielä Raven De La Croixin ja Kitten Natividadin haastattelut levyltä. Mukava kuulla, että eivät kadu yhtään näitä elokuviaan tai syytä niitä uran tuhoamisesta tai muuta tylsää. Lisäksi Russia muistellaan lämmöllä, vaikka molemmat kokivat myös hankalia hetkiä hänen seurassaan.
Tuli itsekin uusittua Up! ja onhan tuo helvetin kova - myös oma suosikkini Meyerin leffoista Faster Pussycat!:n ohella joka nyt on ihan erityyppinen leffa, lopulta.

Joo, harva leffa alkaa Hitlerin persepanolla ja vielä harvempi loppuu sellaiseen alasti metsikössä puukkohippaa juoksennellessa erinäköisiä, pähkähulluja tvistejä laukovaan sekoiluun kuin tämä. De La Croux on tosiaan oikea jumalatar - tuttu toki myös Screwballsista ja Jim Wynorskin The Lost Empirestä. Mukava kuulla että neiti myös itse arvostaa omia saavutuksiaan, tässä boksissa kun ovat tosiaan karvalakkisia nämä leffat valitettavasti.

Enpä muuten tiennyt että tästäkin olisi jotakin leikattu - mitähän se sitten on lie ollut? Aika estoitta paikkoja tässä jo esitellään eli vaikea kuvitella mitään sen tautta sensuroidun. Pitää kyllä ottaa selvää sillä kyllähän näin klassinen elokuva ansaitsisi leikkaamattoman esityksen!

Todella hauskaa menoa. Verta, tissejä, tuheroa ja hupaisaa perseilyä. Meyer-boksia onkin jäljellä enää yksi leffa; todella sääli että nämä taas loppuvat...
--- Amal shufar, at rrug ---

User avatar
Tina DeMona
HOHDOKAS
HOHDOKAS
Posts: 5108
Joined: Fri Jun 06 2014 18:19
Location: Kerava

Re: Russ Meyerin outo maailma

Post by Tina DeMona »

Mikko Lahtinen wrote:
Mon Dec 05 2011 21:39
Beneath the Valley of the Ultra-Vixens (1979)

Russ Meyerin toiseksi viimeiseksi jäänyt, ja varsinaisen uran päättänyt, elokuva. Kyseessä on ultimaattinen Kitten Natividad -elokuva, koska kyseinen nainen pääsee esittelemään itseään suurimman osan elokuvan kestosta.

Alku on varsin lupaava. Reipashenkistä saksalaista musiikkia, jota seuraa hilpeä arkkusessio ja taustalla soi (Give me that) Old-time religion. Sitten päästään kertojan mukana tutustumaan pikkukaupunki-Amerikan elämään ja ihmisiin, jotka asuttavat tätä onnelaa. Esittelyt ovatkin enimmäkseen hauskoja ja Roger Ebert, joka on Meyerin kanssa kirjoittanut elokuvan, on keksinyt kertojan sanottavaksi hauskoja huomioita.

Mitään kovin erikoista tarinaa tässäkään ei ole, vaan lähinnä seurataan tämän pikkukaupungin tapahtumia muutaman erikoisen hahmon kautta. Natividadin hahmon ongelmana on aviomies, joka ei halua perinteistä seksiä. Vaimo viihdyttää itseään mm. viettelemällä 14-vuotiaan kymmenottelijalupauksen, strippaa valeasussa, huumaa miehensä ja käyttää tätä hyväksi... Aviomiehen ongelmaa päädytään korjaamaan avioliittoneuvoja-hammaslääkärille. Meno yltyy melko hysteeriseksi. Kun se ei tuota toivottuja tuloksia, niin mies päätyy muodokkaan radioevankelistan parantavaan kylpyammeeseen. Muut hahmot jäävät vähemmälle huomiolle, mutta saavat kuitenkin tilaisuutensa.

Alkupuolen elokuva jaksaa viihdyttää erinomaisesti, mutta sitten alkaa vähitellen kyllästyä samojen juttujen toistoon. Natividadin ja miesten puuhastelut ovat lopulta melko puuduttavaa rynkytystä. Myös kertojan juttujen taso alkaa laskea, vaikka sieltä satunnaisesti tuleekin hauskoja kommentteja. Russ Meyerin esiintyminen dokumentaristina lopussa oli ihan hyvä idea.

Hyytymisestä huolimatta tämä kuuluu Meyerin parempien elokuvien joukkoon. Tosin aiempi osa, Supervixens, on kyllä monipuolisuudessaan viihdyttävämpi ja lisäksi naiset ovat kauniimpia siinä, eikä elokuva keskity ainoastaan yhteen. Seksin ja väkivallan yhdistäminen jää tässä melko olemattomaksi, eikä meno ylly aivan yhtä villiksi kuin vaikka elokuvissa Cherry, Harry & Raquel tai Up!. Kyllä tämän parissa kuitenkin hyvin viihtyy ja silmäniloa on vähintään riittävästi.

Meyerin tavasta kuvata natsijohtajia elokuvissaan voisi yleisesti sanoa, että mies on kyllä älynnyt, miten näitä surkuhupaisia sketsihahmoja tulee käsitellä. Tässä elokuvassa Martin Bohrmann katselee lakanan alta tanssiesitystä ja ajelee tekohampaineen ja arkkuineen autiomaassa. Elokuvassa Up! rääpäle-Hitler saa piiskaa ja kidutusta tyrmässä ja muistaakseni hieman takapuoli-rakkauttakin... Ei voisi enempää kohdalleen osua näiden first to go -tyyppien kuvaamisessa. Aina kun joku valopää tunnelmoi Hitlerin "urotöillä", niin on yleensä pakko sanoa, että sehän oli se tyyppi, joka otti muutaman tuuman hyvin voideltua elintä perseeseen Russ Meyerin kidutuskammiossa. Uskoisin, että gintonic on samaa mieltä näistä asioista...
Joo, tämän uusin eilen illalla mutta en jaksanut silloin enää konetta avata siitä jotain lässyttääkseni. Ja eihän tästä kauheasti ole sanottavaa, muinainen Lahtinen tuossa jo tärkeimmät selittelikin.

Minä en edes muistanut että tässäkin oli noita natsijuttuja. Tuo koko Bohrmann -hahmo ei sinällään edes liity mihinkään eli vähän kummeksuttava homma. Kertojana tosiaan taas sama patukka kuin Faster, Pussycat!:ssä ja Supervixensissä mutta äijä on kyllä laitettu länkyttämään ihan liikoja. Muutenkin paljon parempi oli se Up!:n alaston naiskertoja joka istui puussa.

Parhaita juttuja oli juuri se homo hammaslääkäri / psykologi -kohtaus taustalesboiluineen sekä tykkäsinhän minä Kitten Natividadistakin aivan uskomattoman paljon. Soma ja reippaan oloinen nainen! Eritoten se sen espanjankielinen sekoilu oli sekä komedian että erotiikan juhlaa. Alussa se mukavilla silikonitisseillä varusteltu radiotäti pelaa muuten Odyssey II:lla Pongia - ja vieläpä itseään vastaan! Superpäheää! Oli se romuvarikon Beavis & Butt-head -kaksikkokin aika hauska. Jostain syystä kaikilta hahmoilta valuu jossain vaiheessa verta suusta, mutta se on aina eri väristä - joskus siihen liittyy joku typerä puujalkavitsi, joskus jollain tyypillä nyt vaan sattuu olemaan vihreää verta. Mitähän tämäkin nyt taas oikein meinaa... Pitäisi varmaan ottaa yhteys johonkin ranskalaisen uuden aallon supertaidetulkitsijaan tutkimaan näitä tasoja.

Mutta joo, on tämä ehkä jotenkin heikoin Meyerin kunnon tissifilmeistä, ainakin mitä näitä nyt on tullut nähtyä. Ei siis todellakaan edelleenkään mikään kamala tai edes huonokaan leffa - eritoten tämä sai taas arvostamaan Meyerin tapaa kuvata paljon kaikkia kummia yksityiskohtia joilla voi mukavasti rytmittää kohtauksia - mutta jotenkin sotkuisampi eikä aivan yhtä hauska kuin monet noista muista. Ilolla uusin kuitenkin.
--- Amal shufar, at rrug ---

Post Reply