Tuli nyt sitten lopultakin katsottua
Blade Runner 2049 (2017) ja tota... no joo.
https://www.imdb.com/title/tt1856101/reference
Alkuperäiseen vertaaminen on tällaisessa tuotoksessa tietysti kohtuu mahdotonta, mutta niin megaklassikko kuin Blade Runner onkin, olisi siinä kuitenkin paljon parannettavaa tietyillä osa-alueilla ja sen maailmassa luulisi riittävän mahdollisuuksia laajemmallekin tutkaamiselle. Ja uutterastihan tämä leffa yrittää, mutta onnistuu vain osittain. Alkuperäisen varjo on aikas vahva, ja aina kun siitä päästään irti, ei sitten kuitenkaan ehkä osuta mihinkään kovinkaan mielenkiintoiseen.
Ryan Gosling tekee luontevan hyvää työtä pääosassa, ja tämän identiteetin etsintäretki oli oikeasti kiinnostava kuvio. Tykkäsin myös tavasta, jolla stooriin oli tuotu vanha gubbe
Harrison Ford takaisin. Se ei kuitenkaan sinällään riitä tällaisen pituuden kanssa, kun kaikki muut elementit jäävät heikoiksi. Alkuperäisessä leikkaillaan jatkuvasti
Rutger Haueriin ja tämän tovereihin, jotka niitä sen leffan oikeasti kiinnostavia hahmoja muutenkin olivat; tässä ei oikein ole ketään muuta jota oheisseurailla kuin ne todella surkeat viholliset.
Ykkönen on toki pitkä ja monoliittinen elokuva (toki myös vähän versiostaan riippuen), tällä taas ei ole oikein mitään syytä olla näin lohduttoman pitkä ja hidaskestoinen. Alkuperäisessä tarina, sikäli kun sitä edes on, jää kauas jälkeen mutta ihanan kouriintuntuvat visuaalit ja lähes veitsellä leikattava tunnelmointi luovat sen katsomiskokemuksesta maailman mihin on ihana solahtaa. Tässä tunnumme vain seuraavan Goslingia kun tämä hitaasti käppää yhdestä lavasteesta toiseen vailla huolta huomisesta, vaikka onkin taas joku Maailmanhistorian Tärkein Juttu menossa, plus vielä kovat henkilökohtaiset panoksetkin siihen päälle.
Nyt kun meillä on ihan aidosti kiinnostava mysteeri mitä ratkoa, olisiko ollut järkevää vaikka saada sille luoduksi jonkinlaista kiireen tuntua ynnä painoarvoa? Koko stoori merkityksineen uhkaa vähän väliä hukkua visuaaliseen ummetukseen, mikä ei sitten kuitenkaan herättele minkäänlaisia vau-reaktioita. Lukuunottamatta sitä kaatopaikkakohtausta ja sitä seuraavaa orpokoti-hommelia, jotka olivat ehdottomasti suosikkisekvenssini tässä. Niissä oli juuri sellaista ihanaa, dystooppista, oikealta tuntuvan scifi-maailman kamaluutta omintakeisella tvistillä, mitä koko muu tuotos jäi kaipaamaan.
Kun tästä alkoi aikoinaan kuulla sivulauseita sieltä täältä, monet mainitsivat päähenkilön ja tämän hologrammityttöystävän ihmissuhteen. Tämä oli yksi odottelevimpiani puolia, etenkin kun mainosmateriaalit olivat täynnä kuvia siitä violetista, jättimäisestä mainoskylttimuikkelista, mitä oletin ihmisten tarkoittavan. Mutta sehän sitten olikin vaan joku normaali hologrammieukko. Replikantin ja valtavan, alastoman markkinointityökalun välisessä romanssissa olisi voinut ollakin jotain hyvällä tavalla säälittävää ja traagista.
Se sen peruseukon ihmisyyskaipuu sun muu on jotenkin niin nähty eikä nuokaan efektit oikein onnistuneet hurmaamaan. Samoilla ajatuksilla leikki jo joskus 90-luvulla joku
Hämähäkkimies 2099, ja sen jälkeen varmasti lukemattomat muut tahot. Kiinnostavuusprosentit nousivat hetkellisesti siinä kohtaa, missä tämä palkkaa prostituoidun toimimaan lihallisena jatkeenaan, mutta toki tämäkin oli sitten vesitetty läpisliipatulla ja kuvottavalla, siveellisellä varovaisuudella. Onko oikeasti näin paljon pyydetty, että kun tehdään viihdettä aikuisille katsojille se tehtäisiin rehellisesti, elokuvallisuus edellä ja ensiarvoisesti sitä miettimättä miten jotkut
Nestlén mainosmiehet nyt taas tähänkin suhtautuvat?
Surkeinta olivat kuitenkin arvon antagonistit. Meillä on se joku muija, joka joko ei osaa näytellä tai sitten vetää jotain ihan ihme performanssia mikä ei vaan minulle auennut mistään kohtaa. Mitä tuolla oli haettu? Jotain outoa etäännytys-jotain? Olen nähnyt kastematoja joiden tarkoitusperät on helpommin tulkittavissa. Sitten on se useammassakin paikassa parjattu
Jared Leto joka oli, todellakin, perseestä. Kaikin tavoin. Etenkin se sen kakkoskohtaus Harrison Fordin kanssa, missä se vaan sössöttää jotain pseudofilosofista humpuukia ikuisuudelta tuntuvan ajan. Kun Harrison lopulta sanoi jotain havahduin ja tajusin etten ollut tullut kiinnittäneeksi huomiota mihinkään ruudulla pyörivään varmaan viimeiseen viiteen minuuttiin. Paljon nolompi rooli tämä oli kuin
Suicide Squadissa, vaikkei ulkoisesti yhtä typerältä näyttänytkään. Tämä vielä riistää Fordinkin varsin kekseliäältä kaarelta sen omaa vaikuttavuutta.
Toki kuvat ovat oikein kivasti suunniteltuja kuten tunnetuksi visualistiksi kuvaillulta
Villeneuvelta sopii odottaakin. Ja siitä erityiskiitos, että kaikki teknologia oli ihanan analogisen ja kolhon tuntuista eikä mitään kosketusnäyttöjä sun muuta ärsyttävää esiintynyt.
Olihan tämä siis ihan ok, ja paljon kamalampiakin jatko-osia on maailmanhistoria täynnä. Ja toki edes näinkin pitkälle mietittyä ja kaikenkarvaista CGI-partikkeliälämölöksi taantumista vältteleviä scifipätkiä näkee aina mielellään. Vähän pettymykseksi silti jäätiin, etenkin kaiken hypetyksen jälkeen. Nostatti ainoastaan halun katsoa se alkuperäinen, jälleen kerran, uudestaan.