^Tuohan kuulostaa jännältä! Kyllä kaikki outo pakanahäröily aina kiinnostaa!
Siitä löytyi ripaus myös tämänkertaisessa uusinnassani kun katsoin uudestaan yhden lempihämmennyselokuvistani:
Book of Shadows -Blair Witch 2:n.
https://www.imdb.com/title/tt0229260/referenceEli ehkä klassisin esimerkki
The Excorcistin jatkisten ohella vanhasta kunnon "rahaa pitäisi tehdä mutta miten helvetissä tuolle nyt jatko-osan saa väännettyä" -elokuvauksesta. Myöskin erittäin mystinen tapaus siinä mielessä, ettei siinä tapahdu juuri mitään, siinä ei ole juurikaan järkeä eikä se muutenkaan onnistu oikeasti yhtään missään; ja silti kuitenkin nautin sen katsomisesta. Hmmm.
Eli filmi siis koettaa omalla sekavan kömpelöllä tavallaan takertua enemmän ensimmäisen elokuvan synnyttämään ilmiöön ja mediamylläkkään mikä on tietysti ihan hauska ajatus ja ainakin jotain erilaista kuin että ne olisivat taas siellä metsässä taas sitä noitaa videokameroineen jahtaamassa. Ohjaaja Joe Berlinger kutsuu elokuvaansa kommenttiraidallaan "
ensimmäiseksi postmoderniksi jatko-osaksi" mikä nyt sitten varmasti jollekulle merkitsee jotakin. Massasta erottuminen ja yleisön yllättäminen on toki positiivista (
Gremlins 2) mutta se ei automaattisesti tarkoita sen toimivan millään tasolla (
Rob Zombien
Halloween).
Eli läjä enemmän tai vähemmän pallinaamaisia nyhveröitä matkaa ekan leffan kuvauspaikoille, kukin omista syistään. Retken vetäjä on alusta alkaen holtiton meuhkaajataukki millä ei homma pysy hyppysissä edes vahingossa. Samoin tulevan lapsensa kohtalosta kiistellyt aviopari on kanssa melkolailla ensimmäisestä kuvasta lähtien mennyttä kauraa. Sitä sekoilun, meltuamisen ja "oliko se totta vai ei, voi eiiiiii" -perseilyn määrää mitä tämä elokuva tuleekaan heidän muodossaan tarjoamaan! Toki se syntymätön kiistakapulakin saadaan juoneen sidottua mitä ennalta-arvattavimmin seurauksin. Sitten on vielä meidän "tosielämän noitamme" eli tällainen wicca-uskoinen muija minkä on pakko tuoda vakaumuksensa esille jokaisessa repliikissään, usein kaikkia muita syyllistäen. Tämä on hahmoista ainut mikä muuttuu vähiten rasittavaksi kun asiat alkavat mennä päin vittuja.
Ketään yläpuolisista hahmoista kohtaan on mahdoton tuntea minkäänlaista sympatiaa mutta onneksi katraan täydentää ihana goottityttö millä ei ole mitään tekoa koko tuotoksessa mutta mikä on päinvastoin varsin ihana hahmo. Juuri sopivan vittumainen ja muutenkin järjen ääni. Se on mukana vain koska sattuu tykkäämään siitä ekasta leffasta ja siksi sekaantuu näiden täysidioottien yhä vammaisempaan sekoiluun. Ja se vaan tahtoisi loikoilla ja juoda kaljaa rauhassa. Tämä on hyvin samaistuttavaa. Nyt se ei voi käydä edes kaupassa ilman että mokelot paikalliset tulevat vittuilemaan. On sillekin kyllä ängetty joku todella idioottimainen ja lopulta mihinkään johtamaton sivujuonne jossa sen muka pitäisi nähdä asioita ennalta tai aistia tai jotain muuta huuhaapaskaa. Tämä liittyy elokuvan juoneen tasan yhdessä kohtaa, missä se syväluotaa sen raskaana olevan muijan ja tajuaa sen olevan raskaana. Koska tätä ei tietenkään olisi voinut tuoda ilmi millään muulla tavalla.
Suurin osa elokuvaa vain perseillään eikä mitään tapahdu. Porukka vetää metsässä holtittomat kännit ja sitten onkin piru merrassa. Blair-noita on paitsi rikkonut kuvauskaluston myös silpunnut typerysavioparin tutkimuspaperit. On se vekkuli ketkuilija tuo metsäläisnoitakin. Vähän niinkuin
Omenin saatana. Kohta vielä asentaa pierutyynyn jonkun penkille. Sitten se raskaana oleva muija saa keskenmenon mutta onneksi se ei tietenkään vaadi vuodelepoa tai mitään muutakaan. Ja jostakin syystä koko puolituntematon popula päätyy retken vetäjän uskomattomaan kivilinnaan, mikä on jossain keskellä metsää möllöttävä, juoksuhaudalla (?) varustettu, entinen tehdas. Miksei minulla voi olla tuollaista kämppää? Tosin en kyllä jaksa edes kuvitella kuinka paljon sen lämmityskulut mahtavat olla.
Täällä sitten aletaan ruotia edellisen yön kuvausmatskuja joka on hyvä tekosyy kuvata n. 75% loppuelokuvasta pelkkinä ruutua tuijottavina naamatauluina. Ja tottakai kuvamateriaalilta paljastuu kaikkea kummaa kuten wiccanaisen alastontanssi. Sitten kun sama muija tekee saman normaalielokuvassa ei hän ole enää uskaltanut olla alasti vaan onkin yhtäkkiä vetänyt ylleen naurettavat siveellisyyspökät mikä ei juuri ollenkaan riko kohtausten vaikutusta. Ja sitten aletaan kuulla ja nähdä kummia ja tapahtuuko mikään oikeasti ja voi ei ja asiat katoilevat ja ilmestyvät vailla mitään logiikkaa. Ohjaaja name droppailee kommenttiraidallaan
The Shiningeja ja
Jacob's Laddereitä ja kertoo wicca-naisen tanssahtelun olevan selvääkin selvempi homage
Evil Dead 2:lle. Ja että kriitikot on ihan tyhmiä kun ei tämmöistä ymmärrä.
Soundtrack on jo heti varsinainen irtiotto edellisestä filmistä koska heti kärkeen kuulemme
Marilyn Mansonin
Beautiful Peoplen. Se on toki varsin hyvä biisi. Muutenkin soundtrack on ihan maittava jo tykkää myöhäisen 90-luvun / aikaisen 2000-luvun gootti- ja indierokkimeiningistä. No, eipä silloin kai mitään muutakaan siedettävää musiikkirintamalla tapahtunut joten ihan hyvä valinta.
Limp Bizkit -soundtrack tästä filmistä olisi vielä puuttunutkin.
Ja tottakai loppu töksähtää kuin märkä rätti vasten kasvoja eikä koko touhu millään lailla johda mihinkään. Ehkä jos hahmoista (sitä goottimuijaa lukuunottamatta) pystyisi välittämään jollakin lailla voisi aneemisella "nyt menette linnaan" -lopetuksella olla jotain rakenteellista katarsia mutta tuskin edes silloin. Ohjaajan kommenttiraitaa voi kokonaisuudessaan suositella sillä vaikka kyseessä on holtiton vatipää kyllä siellä taustalla ihan ideoitakin on ollut - niiden toteutuminen millään järkevällä tavalla on kaatunut vaan viimeistään studion typeriin sörkintöihin. Mitään helvetin Varjojen Kirjaa ei toki myöskään koskaan kohdata tai siihen edes viitata millään lailla. Yhtä hyvin nimi voisi olla vaikka Hattivattien Hyökkäys.
Eli vielä kerran: elokuva joka ei tee juuri mitään oikein mutta minkä katsominen on silti jotenkin oudon koukuttavaa. En oikeasti ymmärrä miksi. Ehkä Blairin noita asuu minussakin ja on sekoittamassa minunkin päätäni. Tai ehkä olen vain idiootti.